| 
				
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		~mikrobart: Wydzielono z tematu Zestawienia.
pitagoras23 napisał(a):Z2[IC] + Z2[IC] + Z2[IC] + Z1[IC] + Z2[IC] + Z2[IC] W kwestii formalnej - Z1 i Z2 to standardy budowy wagonów, wyróżniamy za to oznaczenia wagonów: Z1A, Z1B, Z2A, Z2B.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 7 986 
    Liczba wątków: 232
	 Dołączył: 20.04.2011
 Reputacja: 
0 
	
	
		W tych wagonach zawsze się gubię i nigdy nie wiem, co i jak. I podaję te zestawienia jako Z1b oraz Z2b, ale nie do końca wiem czy dobrze.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		pitagoras23, patrz na oznaczenia prędkości wagonu na pudle. Jeśli ma 200 km/h to z pewnością jest to Z1, A - 1. klasa, B - 2. klasa. Przy 160 km/h na pudle to odpowiednio Z2A lub Z2B.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 7 986 
    Liczba wątków: 232
	 Dołączył: 20.04.2011
 Reputacja: 
0 
	
	
		A to taka jest różnica. Dobrze wiedzieć. Zwrócę na to uwagę i przynajmniej zestawienia pisane przeze mnie w końcu będą w 100% dobre.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		Tak, to bardzo łatwe do sprawdzenia. Z1 posiada obowiązkowo klimatyzację i jest przystosowane do ruchu z prędkością 200 km/h, Z2 już klimatyzacji mieć nie musi (ale może), tu prędkość konstrukcyjna to 160 km/h.
 Charakterystyczne jest też to, że wszystkie wagony standardu Z są dłuższe od popularnych w Polsce wagonów standardu Y - wagony Z mają 26,4 m długości.
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 7 986 
    Liczba wątków: 232
	 Dołączył: 20.04.2011
 Reputacja: 
0 
	
	
		A czy jeszcze jest jakaś różnica w tych wagonach jeśli chodzi o wyświetlacze? Czy Z2 je mają czy tylko Z1, bo te, co uwieczniłem na Goplanie tego nie miały. Bo może to w przelotach będzie taki symbol rozpoznawczy tych wagonów.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		pitagoras23, to już zależy od typu wagonu. Warto pamiętać, że np. 152A, 154A to także wagony standardu Z1, jednak przyjęło się, że jeśli wyprodukował je przemysł krajowy to oznaczamy je właśnie typem - 152A itp.
 Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 7 986 
    Liczba wątków: 232
	 Dołączył: 20.04.2011
 Reputacja: 
0 
	
	
		Trochę się teraz skomplikowało wszystko. Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów to, gdy będę pisał zestawienie to najwyżej mnie poprawisz.  ;-)
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		pitagoras23 napisał(a):Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów Coś Ty, dopiero zaczynam o tym czytać, ale już niektóry wagony odróżniam. Jakoś będziemy współpracować ;-)
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 208 
    Liczba wątków: 3
	 Dołączył: 03.09.2011
 Reputacja: 
0 
	
	
		pitagoras23, Te na Goplanie to są 144A i 145A (1 klasa)Dam ci przykład:
 
 Wagony w kolejności: Z1B-144A-144A-144A-Z1A-145A-144A-144A-144A
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		Potwierdzam, szukałem na filmie wagonów 144Aa, jednak nie znalazłem. 
 BTW: Czy wie ktoś, gdzie można je znaleźć? Powstały 2, różnią się od 144A tym, że mają zabudowany przedział dla osób niepełnosprawnych.
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 2 555 
    Liczba wątków: 134
	 Dołączył: 15.03.2011
 Reputacja: 
0 
	
	
		mikrobart napisał(a):Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą. A to ciekawostka. Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono?
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 8 026 
    Liczba wątków: 365
	 Dołączył: 04.06.2010
 Reputacja: 
2 
	
	
		Mariusz W. napisał(a):Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono? Nie mam zielonego pojęcia! Tak samo sprawa wygląda z EN57 - niektóre mają ryflowaną blachę. Po co? 
 
Zauważyłem, że niektóre wagony produkcji polskiej mają gładki dach - choćby wagony 127A/127Aa, o których pisałem w Encyklopedii Miłośnika Kolei. 
Odwrotnej zależności nie zaobserwowałem - żaden (może coś pominąłem? chociaż wątpię) wagon produkcji zagranicznej na rynek polski ryfla na dachu nie posiadał.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 6 035 
    Liczba wątków: 247
	 Dołączył: 16.06.2010
 Reputacja: 
4 
	
	
		Ryflowana blacha rzekomo jest bardziej odporna na zniekształcenia.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 830 
    Liczba wątków: 27
	 Dołączył: 13.06.2010
 Reputacja: 
0 
	
	
		mikrobart napisał(a):Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą. 
Mówisz o 'starych' wagonach czy obecnych też? Np. Z1B produkowane w latach 1980-1982 takowy posiadają http://www.wgk.cal.pl/data/media/300/S_2.jpg 
Stare wagony również miewały ryflowane dachy, ale w mniejszej ilości, co nie oznacza że nigdy tego nie stosowano ( np. Gosa ).
 
Ryfle w polskich igrekach nie pojawiały się od początku, zaczęto je stosować prawdopodobnie po 1980 kiedy to była miazga w Otłoczynie.
 
A ryfle generalnie służą niejako wzmocnieniu pudła co powoduje, że siła zgniotu jest wzmocniona.
	 |