• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilka pytań odnośnie Sz i S1
#1
Witam czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego przy Sz można jechać raz z prędkością nie większą niż 40 km/h i oczywiście zatrzymać pociąg bezpiecznie w razie przeszkody a zarazem w instrukcji Ie-1 jest zapis iż przy sygnale Sz wyjazd ze szlaku z blokadą samoczynną powinien odbywać się z prędkością do 20 km/h - jak mam to rozumieć? iż przy blokadzie i wyjeździe Sz do 20 km/h a przy innej sytuacji do 40 km/h ???

a drugie pytanie jeśli pociąg jest zatrzymany przy semaforze odstepowym samoczynnym i ma sygnał S1 czyli stój - to może obok niego przejechać??tylko z zaznaczeniem iż max do 20 km/h???
dziękuje
  Odpowiedz
#2
Jest taka niekonsekwencja w przepisach, ze na wjezdzie, drogowskazie i wyjezdzie na polsamoczynna jest 40, a przy jezdzie na samoczynna 20. Semafor odstepowy mozna minac po zatrzymaniu, predkosc 20 do czasu miniecia przez czolo semafora wskazujacego sygnal zezwalajacy.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#3
ok dziękuje, rozumiem że wskaźnik W22 pozwala przejechać na SBL bez zatrzymywania się?
i SBL zawsze jest zakończona wskaźnikiem W18?
ok lecim dalej - czy na szlaku spotka się jeszcze semafory kształtowe? czy tarcza ostrzegawcza SR1 jest często mylona z tarczą nieruchomą sygnał On - w odległości drogi hamowania znajduje się semafor - w sumie bardzo podobne.
podziękował
  Odpowiedz
#4
A co do wskaźnika W22. Czy mógłby ktoś podać definicje "ciężki pociąg towarowy"
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#5
W22 pozwala pominąć semafor ciężkiemu pociągowi towarowemu po uzgodnieniu z dyżurnym ruchu. Ciężki pociąg towarowy to taki, który ma co najmniej 2/3 rozkładowego brutta (co ciekawe w myśl tej definicji niemal każdy pociąg towarowy jest ciężkiTongue).
Ostatni semafor samoczynny ma zawsze wskaźnik W18 i jego wskazanie jest uzależnione z semaforem wjazdowym. Na blokadzie czterostawnej dodatkowo przedostatni semafor ma wskaźnik W1.
Tarcza On od tarczy Sr1 różni się wymiarami. Poza tym maszynista zna warunki miejscowe i wie, które posterunki wyposażone są w tarczę nieruchomą On.
Semafory kształtowe to rzadkość, na Śląsku nie występują.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#6
rustsaltz napisał(a):Jest taka niekonsekwencja w przepisach, ze na wjezdzie, drogowskazie i wyjezdzie na polsamoczynna jest 40, a przy jezdzie na samoczynna 20. Semafor odstepowy mozna minac po zatrzymaniu, predkosc 20 do czasu miniecia przez czolo semafora wskazujacego sygnal zezwalajacy.
To nie jest niekonsekwencja, tylko logiczny i uzasadniony zapis.
Wjazd na szlak z sbl na sygnał Sz (również pominięcie sygnału S1 na semaforze sbl) oznacza dla maszynisty JAZDĘ NA WIDOCZNOŚĆ, bowiem nie ma żadnej gwarancji, że szlak jest wolny.
Natomiast użycie sygnału Sz na semaforze półsamoczynnym nie oznacza jazdy na widoczność i przed jego podaniem jest obowiązek sprawdzenia, czy tor, na który pociąg będzie przyjęty, jest wolny.
Wskaźnik W22 zezwala na przejechanie semafora sbl z sygnałem S1 bez zatrzymania przez ciężki pociąg towarowy ze zmniejszeniem prędkości do 20 km/h (jazda na widoczność) i nie jest wymagane do tego żadne uzgodnienie.
  Odpowiedz
#7
Paweł Piotr napisał(a):To nie jest niekonsekwencja, tylko logiczny i uzasadniony zapis.
Wjazd na szlak z sbl na sygnał Sz (również pominięcie sygnału S1 na semaforze sbl) oznacza dla maszynisty JAZDĘ NA WIDOCZNOŚĆ, bowiem nie ma żadnej gwarancji, że szlak jest wolny.
Dlatego też uważam, iż w takim przypadku przepisy powinny wymagać osygnalizowania się tak, jakby pociąg wyjeżdżał na szlak bez blokady, gdyż nie ma żadnej pewności, że blokada została obsłużona. Jeżeli dyżurny wyświetla Sz NIE MA ŻADNEJ pewności, że droga jest ułożona, a szlak jest wolny. Czego przykładem są m.in. Szczekociny.

Cytat:Natomiast użycie sygnału Sz na semaforze półsamoczynnym nie oznacza jazdy na widoczność i przed jego podaniem jest obowiązek sprawdzenia, czy tor, na który pociąg będzie przyjęty, jest wolny.
Dobrze, są tysiące stacji, gdzie dyżurny ruchu nie widzi wszystkich torów, nie ma pewności, że droga jest ułożona, czy na torze nie ma przeszkody więc również jest to jazda na widoczność.

Cytat:Wskaźnik W22 zezwala na przejechanie semafora sbl z sygnałem S1 bez zatrzymania przez ciężki pociąg towarowy ze zmniejszeniem prędkości do 20 km/h (jazda na widoczność) i nie jest wymagane do tego żadne uzgodnienie.
A tam sobie z góry jadą wagony, które uciekły koledze co się rozerwał...
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#8
Cytat:Dlatego też uważam, iż w takim przypadku przepisy powinny wymagać osygnalizowania się tak, jakby pociąg wyjeżdżał na szlak bez blokady, gdyż nie ma żadnej pewności, że blokada została obsłużona. Jeżeli dyżurny wyświetla Sz NIE MA ŻADNEJ pewności, że droga jest ułożona, a szlak jest wolny. Czego przykładem są m.in. Szczekociny.
Jak wygląda osygnalizowanie pociągu wyjeżdżającego nas szlak z blokadą (jaką?), a jak na szlak bez blokady (jakiej?)?
Między Starzynami i Sprową nastąpiło wymagane przepisami porozumienie, dotyczące ruchu obydwu pociągów - tak przy pomocy urządzeń srk, jak i porozumienia telefonicznego, a warunkiem tego porozumienia była niezajętość szlaków. Podanie sygnału Sz na obydwu posterunkach nie oznaczało w żadnym wypadku jazdy na widoczność.
Cytat:Dobrze, są tysiące stacji, gdzie dyżurny ruchu nie widzi wszystkich torów, nie ma pewności, że droga jest ułożona, czy na torze nie ma przeszkody więc również jest to jazda na widoczność.
Jeżeli ISDR nie ma pewności, że tor stacyjny jest wolny, a tym bardziej, jeżeli nie ma pewności, że droga przebiegu jest prawidłowo ustawiona, nie ma prawa przyjmować na ten tor pociągu tak długo, aż stwierdzi niezajętość toru i prawidłowo ułożoną drogę przebiegu. Kłania się nieznajomość instrukcji I-r1(R-1).
Cytat:A tam sobie z góry jadą wagony, które uciekły koledze co się rozerwał...
Oczywiście, szlak może być zajęty (w zasadzie odstęp - dotyczy przypadku jazdy po szlaku z sbl), dlatego jazda może odbywać się z prędkością nie większą od 20km/h, bo jest jazdą na widoczność - a co ma to tego jakieś uzgodnienie z dyżurnym ruchu? I którym dyżurnym ruchu? Przepisy jasno regulują procedury takiego ruchu (znowu kłania się nieznajomość instrukcji I-r1(R-1).
I dla jasności - mówimy o jeździe na widoczność z v=20 km/h) w odniesieniu do szlaku, odstępu lub toru, a nie okręgu nastawczego (drogi zwrotnicowej).
  Odpowiedz
#9
Paweł Piotr napisał(a):Jak wygląda osygnalizowanie pociągu wyjeżdżającego nas szlak z blokadą (jaką?), a jak na szlak bez blokady (jakiej?)?
Jak wygląda osygnalizowanie wszyscy znający Ie-1 wiemy. Zwróć uwagę na niekonsekwencję: jeżeli nie mam blokady świecę czerwone, jeżeli jadę na SS na Sz to blokada jest obsłużona (chyba, że unieważniono ją rozkazem), natomiast przy wyjeździe na PP torem lewym nie ma żadnej pewności, że blokada jest obsłużona, ani że w tym czasie dyżurny ruchu sąsiedniego posterunku nie wyświetlił analogicznego sygnału dla pociągu przeciwnego kierunku.

Cytat:Między Starzynami i Sprową nastąpiło wymagane przepisami porozumienie, dotyczące ruchu obydwu pociągów - tak przy pomocy urządzeń srk, jak i porozumienia telefonicznego, a warunkiem tego porozumienia była niezajętość szlaków.
Której jak się okazuje nie było.

Cytat:Podanie sygnału Sz na obydwu posterunkach nie oznaczało w żadnym wypadku jazdy na widoczność.
Nie wiem jaka jest obecna wykładnia, ale mnie uczono nie tak dawno, że Sz pomija wszystkie uzależnienia.

Cytat:Jeżeli ISDR nie ma pewności, że tor stacyjny jest wolny, a tym bardziej, jeżeli nie ma pewności, że droga przebiegu jest prawidłowo ustawiona, nie ma prawa przyjmować na ten tor pociągu tak długo, aż stwierdzi niezajętość toru i prawidłowo ułożoną drogę przebiegu
Co np. w Ligocie nie przeszkodziło przyjąć ekspresa na jednostkę, w Kobiórze pasażera na towarowego, w Żurawicy pasażera i towarowego na czołowe itd...

Cytat:dlatego jazda może odbywać się z prędkością nie większą od 20km/h, bo jest jazdą na widoczność - a co ma to tego jakieś uzgodnienie z dyżurnym ruchu?
§63 pkt 13 instrukcji Ir-1 wyraźnie mówi, że o sygnale "stój" należy dyżurnego informować, jednoznacznie też precyzuje, że dyżurnego tylnego posterunku, a jeżeli jest to niemożliwe-przedniego. Kłania się znajomość instrukcji Tongue

Cytat:I dla jasności - mówimy o jeździe na widoczność z v=20 km/h) w odniesieniu do szlaku, odstępu lub toru, a nie okręgu nastawczego (drogi zwrotnicowej).
Zgodnie z Ir-1 jazda na widoczność jest w myśl przepisów wyłącznie na szlaku, co według mnie jest błędnym założeniem.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#10
ależ Panowie ]-> w końcu sygnał S1 na SBL to jazda do 20 km/h - w instrukcji nie ma zapisu abym się kontaktował z dyżurnym a wręcz jasno jest ujęte iż wskaźnik W22 daje mi wolną - umowną - drogę do jazdy.
  Odpowiedz
#11
Jest, podałem paragraf wyżej. Absolutnie W22 nie daje wolnej drogi, zezwala jedynie pominąć semafor bez zatrzymywania.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#12
Cytat:Jak wygląda osygnalizowanie wszyscy znający Ie-1 wiemy. ...
Chyba nie wszyscy. Obecnie sygnał Pc2 stosuje się bez względu na rodzaj blokady liniowej. Maszynista pociągu ma stosować się do sygnałów podawanych przez obsługę na odpowiednich sygnalizatorach, w razie niezgodności wskazań sygnałowych z drogą przebiegu odpowiednio reagować (co zaniedbali maszyniści pod Szczekocinami), a nie domniemywać, co może zrobić szalony dyżurny ruchu.
Cytat:Której jak się okazuje nie było.
Owszem – była. Bo tylko niezajętość toru szlakowego nr 1 pozwoliła dyżurnej ze Sprowy podać sygnał zezwalający na semaforze dla pociągu 31101.
Sekwencja zdarzeń (obsługa urządzeń srk – przycisków na pulpicie) była taka:
1. Włączenie blokady liniowej po torze nr 1 szlak Sprowa – Starzyny dla pociągu TLK Brzechwa 31101 przez ISDR Sprowa [Wbl1St].
2. Udzielenie zgody na tą jazdę przez ISDR Starzyny [Poz1St].
3. Włączenie blokady liniowej po torze nr 2 szlak Starzyny – Sprowa dla pociągu IR Matejko 13126 przez ISDR Starzyny [Wbl2S].
4. Udzielenie zgody na tą jazdę przez ISDR Sprowa [Poz2S].
Cytat:Nie wiem jaka jest obecna wykładnia, ale mnie uczono nie tak dawno, że Sz pomija wszystkie uzależnienia.
Wykładnia jest taka sama. Natomiast podanie sygnału Sz nie jest tożsame z jazdą na widoczność.
Cytat:Co np. w Ligocie nie przeszkodziło przyjąć ekspresa na jednostkę... ...
Mówimy o zasadach i przepisach dotyczących prowadzenia ruchu, a nie o bezmyślnych poczynaniach ludzi za ten ruch odpowiedzialnych.
Cytat:§63 pkt 13 instrukcji Ir-1 wyraźnie mówi... ...
Wyraźnie napisałeś tak:
Cytat:W22 pozwala pominąć semafor ciężkiemu pociągowi towarowemu po uzgodnieniu z dyżurnym ruchu.
Na co odpowiedziałem, że wskaźnik ten pozwala pominąć semafor sbl z sygnałem S1 bez żadnego uzgodnienia z dyżurnym ruchu. § 63 Ir-1(R-1) odnosi się do zasad postępowania drużyny pociągowej w czasie jazdy pociągu, a pkt. 13 wyraźnie mówi, że dyżurni ruchu informują o przeszkodach na szlaku przy pomocy radiotelefonu lub rozkazów pisemnych, jeżeli jest to wymagane. Oczywiście tymi samymi przepisami, tylko w innym paragrafie..
Maszynista nie wie, czy sygnał S1 na semaforze sbl jest wynikiem usterki, czy zajętego odstępu, a informację o tym może uzyskać od dyżurnego ruchu, jeśli mu zgłosi taki fakt. Informacja o sygnale S1 na semaforze sbl może służyć dyżurnemu ruchu do zgłoszenia służbie utrzymania usterki, jeżeli jest to usterka, jednak nie zmienia to w żaden sposób ustalonych przepisami sposobów ruchu w takich przypadkach.
Cytat:Zgodnie z Ir-1 jazda na widoczność jest w myśl przepisów wyłącznie na szlaku, co według mnie jest błędnym założeniem.
To nieprawda – proszę przeczytać § 31, ust. 2, pkt. 3, ppkt b) wymienionej wyżej instrukcji.
  Odpowiedz
#13
zresztą w instrukcji Ie-1 o Sz jest napisane cytuje : "Pociag zatrzymany przed semaforem odstępowym samoczynnym wskazującym sygnał S1 stój , jeżeli nie ukaże się sygnał zezwalający na jazdę , powinien jechać dalej z predkością nieprzekraczającą 20 km/h , o ile nie ma widocznej przeszkody do jazdy. " - nie ma zapisu o żadnym kontakcie z dyżurnym czy też zakazach.

[ Dodano: 2014-10-15, 18:35 ]
pytanie odnośnie tarcz ostrzegawczych świetlnych - sygnał Os1 - mówi stój - odnosi się iż mam się zatrzymać przed tą tarczą czy też mówi iż na semaforze następnym będzie sygnał stój i tam trzeba się zatrzymać?
  Odpowiedz
#14
Paweł Piotr napisał(a):Chyba nie wszyscy. Obecnie sygnał Pc2 stosuje się bez względu na rodzaj blokady liniowej.
Na dzień dzisiejszy i zgodnie z poprawką obowiązującą od 1 grudnia 2014 jest to tylko widzimisię niektórych instruktorów. Ie-1 mówi wyraźnie, że Pc2 to „Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego w kierunku przeciwnym do zasadniczego po torze szlaku dwutorowego bez dwukierunkowej blokady liniowej".

Cytat:Owszem – była. Bo tylko niezajętość toru szlakowego nr 1 pozwoliła dyżurnej ze Sprowy podać sygnał zezwalający na semaforze dla pociągu 31101.
Który to sygnał został "poprawiony" eszetem. A w momencie podania Sz niezajętości już nie było

Cytat:Wykładnia jest taka sama. Natomiast podanie sygnału Sz nie jest tożsame z jazdą na widoczność.
I właśnie założenie, że wjazd na Sz nie jest jazdą na widoczność jest niekonsekwencją.

Cytat:Mówimy o zasadach i przepisach dotyczących prowadzenia ruchu, a nie o bezmyślnych poczynaniach ludzi za ten ruch odpowiedzialnych.
Skoro wypadki takie się zdarzają to znaczy przepisy nie są doskonałe.

Cytat:Na co odpowiedziałem, że wskaźnik ten pozwala pominąć semafor sbl z sygnałem S1 bez żadnego uzgodnienia z dyżurnym ruchu. § 63 Ir-1(R-1) odnosi się do zasad postępowania drużyny pociągowej w czasie jazdy pociągu, a pkt. 13 wyraźnie mówi, że dyżurni ruchu informują o przeszkodach na szlaku przy pomocy radiotelefonu lub rozkazów pisemnych, jeżeli jest to wymagane.
Ok, pominąć semafor odstępowy z W22 wolno, ale łączność i tak należy nawiązać.

Cytat:To nieprawda – proszę przeczytać § 31, ust. 2, pkt. 3, ppkt b) wymienionej wyżej instrukcji.
Obecnie obowiązująca instrukcja nie ma takiego podpunktu, punkt 3. wymienionego ustępu mówi o wyjeździe na szlak z blokadą samoczynną.

Przy okazji-dokładna definicja ciężkiego pociągu towarowego według Ir-1 obecnie obowiązującej: za ciężki pociąg towarowy należy uważać pociąg, którego masa wynosi więcej niż 3/4 obciążenia przewidzianego dla prowadzącej lokomotywy.

Cytat:pytanie odnośnie tarcz ostrzegawczych świetlnych - sygnał Os1 - mówi stój - odnosi się iż mam się zatrzymać przed tą tarczą czy też mówi iż na semaforze następnym będzie sygnał stój i tam trzeba się zatrzymać?
Tarcze ostrzegawcze informują o sygnale na semaforze i nie wymaga się, aby przed tarczą się zatrzymać. Należy tak regulować prędkość, aby z całą pewnością zatrzymać się przed semaforem.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#15
to jeszcze Was pomęczęWink mianowicie sygnał On na tarczy ostrzegawczej nieruchomej a sygnał Do - mówiący iż za tarczą znajduje się tarcza zatrzymania - obie te tarcze są jednakowe? wizualnie przynajmniej tak wyglądają w instrukcji.
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Sygnał zastępczy i kilka pytań m.in z E-1 dring 22 7 829 16.02.2014, 19:10
Ostatni post: stach57

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości