06.11.2012, 17:55
Historia dworca w Starogardzie Gdańskim sięga roku 1871, kiedy otwarto linię kolejową Tczew - Starogard Gdański (wówczas Dirschau - Preussisch Stargard), którą później stopniowo wydłużano i połączono z linią do Kietz tworząc Ostbahn. Na starogardzkim dworcu stykają się 3 linie:
Tczew - Kustrin/Kietz, czynna w ruchu pasażerskim i towarowym
Starogard Gdański - Skórcz, nieczynna w ruchu pasażerskim, szczątkowy ruch towarowy
Starogard Gdański - Skarszewy, nieczynna, rozebrana
W użyciu są obecnie perony 1 i 2, przy czym większa część przyjazdów i odjazdów pociągów pasażerskich (obsługiwanych głównie spalinowymi zestawami trakcyjnymi) ma miejsce przy peronie 2. Peron 3 dawniej służył podróżnym korzystającym z pociągów do Skórcza i Skarszew.
Zabytkowy budynek dworca jest zaniedbany, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, mimo to mieści się w nim m.in. czynna poczekalnia, kasa biletowa (ajencyjna) oraz...pizzeria.
Budynek dworca, widok ze skrzyżowania ulicy Kolejowej i al. Wojska Polskiego:
![[Obrazek: SBjTjm.jpg]](http://i.imgur.com/SBjTjm.jpg)
Budynek dworca, widok z peronu 1:
![[Obrazek: A85CZm.jpg]](http://i.imgur.com/A85CZm.jpg)
Wejście do wyjątkowo obskurnego przejścia podziemnego, peron 1:
![[Obrazek: 3sNZdm.jpg]](http://i.imgur.com/3sNZdm.jpg)
Kierunek Chojnice, widok z peronu 1:
![[Obrazek: XavM5m.jpg]](http://i.imgur.com/XavM5m.jpg)
Kierunek Chojnice, widok z peronu 3:
![[Obrazek: EJj1Mm.jpg]](http://i.imgur.com/EJj1Mm.jpg)
Kierunek Tczew, widok z peronu 3:
![[Obrazek: B8oHzm.jpg]](http://i.imgur.com/B8oHzm.jpg)
SZT SA132 relacji Tczew - Chojnice wyhamowuje przed postojem handlowym przy peronie 2:
![[Obrazek: MZeq2m.jpg]](http://i.imgur.com/MZeq2m.jpg)
Wieża wodna:
![[Obrazek: o3jZ0m.jpg]](http://i.imgur.com/o3jZ0m.jpg)
Zdjęcia mojego autorstwa, natomiast opisując historię stacji wykorzystałem informacje z kolej.one.pl
Tczew - Kustrin/Kietz, czynna w ruchu pasażerskim i towarowym
Starogard Gdański - Skórcz, nieczynna w ruchu pasażerskim, szczątkowy ruch towarowy
Starogard Gdański - Skarszewy, nieczynna, rozebrana
W użyciu są obecnie perony 1 i 2, przy czym większa część przyjazdów i odjazdów pociągów pasażerskich (obsługiwanych głównie spalinowymi zestawami trakcyjnymi) ma miejsce przy peronie 2. Peron 3 dawniej służył podróżnym korzystającym z pociągów do Skórcza i Skarszew.
Zabytkowy budynek dworca jest zaniedbany, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, mimo to mieści się w nim m.in. czynna poczekalnia, kasa biletowa (ajencyjna) oraz...pizzeria.
Budynek dworca, widok ze skrzyżowania ulicy Kolejowej i al. Wojska Polskiego:
![[Obrazek: SBjTjm.jpg]](http://i.imgur.com/SBjTjm.jpg)
Budynek dworca, widok z peronu 1:
![[Obrazek: A85CZm.jpg]](http://i.imgur.com/A85CZm.jpg)
Wejście do wyjątkowo obskurnego przejścia podziemnego, peron 1:
![[Obrazek: 3sNZdm.jpg]](http://i.imgur.com/3sNZdm.jpg)
Kierunek Chojnice, widok z peronu 1:
![[Obrazek: XavM5m.jpg]](http://i.imgur.com/XavM5m.jpg)
Kierunek Chojnice, widok z peronu 3:
![[Obrazek: EJj1Mm.jpg]](http://i.imgur.com/EJj1Mm.jpg)
Kierunek Tczew, widok z peronu 3:
![[Obrazek: B8oHzm.jpg]](http://i.imgur.com/B8oHzm.jpg)
SZT SA132 relacji Tczew - Chojnice wyhamowuje przed postojem handlowym przy peronie 2:
![[Obrazek: MZeq2m.jpg]](http://i.imgur.com/MZeq2m.jpg)
Wieża wodna:
![[Obrazek: o3jZ0m.jpg]](http://i.imgur.com/o3jZ0m.jpg)
Zdjęcia mojego autorstwa, natomiast opisując historię stacji wykorzystałem informacje z kolej.one.pl