Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Starogard Gdański
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Historia dworca w Starogardzie Gdańskim sięga roku 1871, kiedy otwarto linię kolejową Tczew - Starogard Gdański (wówczas Dirschau - Preussisch Stargard), którą później stopniowo wydłużano i połączono z linią do Kietz tworząc Ostbahn. Na starogardzkim dworcu stykają się 3 linie:
Tczew - Kustrin/Kietz, czynna w ruchu pasażerskim i towarowym
Starogard Gdański - Skórcz, nieczynna w ruchu pasażerskim, szczątkowy ruch towarowy
Starogard Gdański - Skarszewy, nieczynna, rozebrana

W użyciu są obecnie perony 1 i 2, przy czym większa część przyjazdów i odjazdów pociągów pasażerskich (obsługiwanych głównie spalinowymi zestawami trakcyjnymi) ma miejsce przy peronie 2. Peron 3 dawniej służył podróżnym korzystającym z pociągów do Skórcza i Skarszew.

Zabytkowy budynek dworca jest zaniedbany, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, mimo to mieści się w nim m.in. czynna poczekalnia, kasa biletowa (ajencyjna) oraz...pizzeria.

Budynek dworca, widok ze skrzyżowania ulicy Kolejowej i al. Wojska Polskiego:
[Obrazek: SBjTjm.jpg]

Budynek dworca, widok z peronu 1:
[Obrazek: A85CZm.jpg]

Wejście do wyjątkowo obskurnego przejścia podziemnego, peron 1:
[Obrazek: 3sNZdm.jpg]

Kierunek Chojnice, widok z peronu 1:
[Obrazek: XavM5m.jpg]

Kierunek Chojnice, widok z peronu 3:
[Obrazek: EJj1Mm.jpg]

Kierunek Tczew, widok z peronu 3:
[Obrazek: B8oHzm.jpg]

SZT SA132 relacji Tczew - Chojnice wyhamowuje przed postojem handlowym przy peronie 2:
[Obrazek: MZeq2m.jpg]

Wieża wodna:
[Obrazek: o3jZ0m.jpg]

Zdjęcia mojego autorstwa, natomiast opisując historię stacji wykorzystałem informacje z kolej.one.pl
Moja stacja Smile Aż mi się morda cieszy. Jeżeli ktoś chce więcej fotek ze stacji lub ma jakieś pytania - walić śmiało do mnie.

[ Dodano: 2012-11-07, 11:40 ]
Aha, co do linii 243 Starogard Gdański - Jabłowo - ruch szczątkowy? Gruchy do Jabłowa, regularne pociągi do Polpharmy (Cargo i Lotos Kolej) + DB Schenker do ciepłowni. Wink
Tomasz Smukała napisał(a):Moja stacja Smile Aż mi się morda cieszy. Jeżeli ktoś chce więcej fotek ze stacji lub ma jakieś pytania - walić śmiało do mnie.

[ Dodano: 2012-11-07, 11:40 ]
Aha, co do linii 243 Starogard Gdański - Jabłowo - ruch szczątkowy? Gruchy do Jabłowa, regularne pociągi do Polpharmy (Cargo i Lotos Kolej) + DB Schenker do ciepłowni. Wink

Przecie codziennie do Ciepłowni nie jeżdżą, tak samo gruchy (wczoraj były o ile się nie mylę 2xsm42-12xx). ;-)
No cóż, niemal codziennie przez 243 przechodzę lub przejeżdżam, a jeszcze nie miałem szczęścia żadnego towaru zobaczyć. Ale może faktycznie ruch towarowy na tej linii jest trochę większy, niż szczątkowy. ;-)

[ Dodano: 2012-11-07, 13:16 ]
Widać, że tor jest używany - nie jest rudy i nie jest zarośnięty, ale nawet przy małym ruchu tor może wyglądać przyzwoicie.
Ruch wygląda następująco:

Co jakiś czas jeździ Lotos Kolej do Zakładów Farmaceutycznych Polpharma. Wożą tam jedną cysternę z kwasem itp.

Kolejne to pociągi Cargo również do Polpharmy i również z kwasem i inne tego typu wyroby. Zazwyczaj jedna cysterna. (i te pociągi zdarzają się średnio dwa razy w miesiącu + odbiór próżnych wagonów)

Następnie gruszki do Jabłowa, całe próżne wahadła liczące 45 wagonów i potem ściągane z Jabłowa na dwie lub trzy partie (lok. SM42 w każdym z wypadków, bo loki 6ścio osiowe nie mają wjazdu).

Rzadziej zdarzą się ładowne wahadła do Jabłowa. Tu wygląda sytuacja odwrotnie. Wahadło jest dzielone w Starogardzie a całe wraca z Jabłowa.

Ostatnie pociągi to DB Schenker do Ciepłowni Starogard. Obsługa lok. T448p, dawniej jeździł CTL i Cargo i jeszcze wcześniej PTK Rybnik (pod stara banderą).

Ogólnie lokomotywy pojawiające się na linii 243 to: SM42, T448p i raz TRAXX lotosu! Było to nie lada wydarzenie. Wink

Pozdro.

[ Dodano: 2012-11-08, 17:35 ]
I byłbym zapomniał. Linia jest często i gęsto odwiedza na drezyną przez drogowców.
A pociągi najczęściej spotyka się po 10:00 rano. Przyjeżdżają z Zajączkowa Tczewskiego po osobowym w okolicach 9:40 do Starogardu. Cysterny do Polpharmy Cargo wozi w poniedziałki i odbiera w piątki, ale teraz to rożnie z tym bywa. Ale ten pociąg jak jedzie to pomiędzy 10 a 11 jest na stth Starogard Gdański Przedmieście. DB Schenker różnie, jak to prywaciarz. Nawet późnym wieczorkiem sobie jeździ. Lotos równiez jak chce. Ale Cargo jeździ w określonych godzinach. Gruchy do Jabłowa to również jadą około 10:30 ze Starogardu i po ponad godzinnych manewrach w Jabłowie luzak wraca. A następnego dnia ładowne wahadła są ściągane z Jabłowa i formowane w Starogardzie w takcie ponad godzinnym.