29.04.2012, 21:11 
	
	
	
		Od jakiegoś czasu zastanawiam się po co jest ten wał między osiami wózka
![[Obrazek: wlabd_wozek_4anc.jpg]](http://tabor.krb.com.pl/tabor/wlabwxz_gorlitz75/wlabd_wozek_4anc.jpg) 
 
jest to wózek 4ANc montowany w wagonach Adu 51 51 19-70 644-5
	
	
	
![[Obrazek: wlabd_wozek_4anc.jpg]](http://tabor.krb.com.pl/tabor/wlabwxz_gorlitz75/wlabd_wozek_4anc.jpg) 
 jest to wózek 4ANc montowany w wagonach Adu 51 51 19-70 644-5
| 
					Prądnice wagonowe
				 | 
| 
		
		
		29.04.2012, 21:11 
	
	 
		Od jakiegoś czasu zastanawiam się po co jest ten wał między osiami wózka ![[Obrazek: wlabd_wozek_4anc.jpg]](http://tabor.krb.com.pl/tabor/wlabwxz_gorlitz75/wlabd_wozek_4anc.jpg)  jest to wózek 4ANc montowany w wagonach Adu 51 51 19-70 644-5 
		
		
		29.04.2012, 21:38 
	
	 
		..
	 
		
		
		29.04.2012, 22:09 
	
	 
		Aha, ta prądnica jaki ma cel? przecież lokomotywa pobiera napięcie z trakcji
	 
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
 
		
		
		29.04.2012, 23:08 
	
	 
		Taki pierwszy lepszy przykład z brzegu: A jak wagony stoją przy peronach bez lokomotywy, jest zmierzch, to pasażerowie mają sobie telefonami przyświecać, czy zapalniczkami? ;> 
Twoja krew - Darem życia! => <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.krwiodawcy.info">www.krwiodawcy.info</a><!-- w --> Danyeru na YT => <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.youtube.com/user/TheDanyeru">www.youtube.com/user/TheDanyeru</a><!-- w --> 
		
		
		30.04.2012, 05:49 
	
	 
		Tak za dobrze to mu nie wyjaśniłeś. Bo jak wagon stoi to czy ma prądnice czy nie, to i tak czerpie energię z akumulatorów. Podczas jazdy cała elektryka w wagonie (oprócz ogrzewania i klimy) jest zasilana z prądnicy. Kolega @jarząbek019 słusznie zauważył że po co prądnica jak lokomotywa ciągnie prąd z trakcji?. W nowszych wagonach nie ma już prądnic a całą elektryka jest zasilana przez przetwornice ze sprzęgu ogrzewczego, dlatego jest spinany nawet w lecie. 
		
		
		30.04.2012, 07:20 
	
	 
		No właśnie i tu pytanie, czy w takim przewodzie napięcie jest cały czas? Czy tylko po załączeniu na lokomotywie przełącznika "ogrzewanie"?
	 
		
		
		30.04.2012, 12:52 
	
	 
		Żeby w przewodzie grzewczym było napięcie musi być podniesiony pantograf, załączony WS i włączony hebelek ogrzewanie pociągu.
	 
		
		
		30.04.2012, 13:23 
	
	 
		Po pierwsze, to w starszych wagonach poprzez przewód 3kV z lokomotywy, w wagonach działa jedynie ogrzewanie. Do ładowania akumulatorów (oświetlenie) używana jest właśnie przetwornica ze zdjęcia, która powyżej pewnej prędkości (jakoś około 30km/h) jest w stanie ładować akumulatory. W nowszych wagonach/zmodernizowanych zastosowano przetwornice statyczne, wielonapięciowe, które z 3kV od lokomotywy robią i napięcie na ogrzewanie (np 3x400V) i do oświetlenia (ładowanie baterii) i do gniazdek 230V etc. przem710 napisał(a):No właśnie i tu pytanie, czy w takim przewodzie napięcie jest cały czas? Czy tylko po załączeniu na lokomotywie przełącznika "ogrzewanie"?Napięcie jest tylko po załączeniu grzania składu. 
		
		
		30.04.2012, 16:23 
	
	 
		Zauważyłem, ze takie prądnice nie są w każdych wagonach i wyłącznie w wagonach Adu 51 51 19-70 644-5 ( nie wiem czy taki wagon 1 klasy ma to samo oznaczenie co wagon 2 klasy)
	 
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
 
		
		
		30.04.2012, 19:47 
	
	 
		To na zdjęciu ro nie żadna przetwornica tylko zwykłą prądnica bocznikowa samowzbudna. Jedynym orginalnym patentem w niej jest przestawny szczotkotrzymacz aby dawała taką samą biegunowość napięcia niezależnie od kierunku obrotów ( inaczej trzeba by przełączać uzwojenia przy zmianie kierunku). Prądnica ma ok. 3,8kW mocy. napięcie ok 28-30V. Inną ciekawszą konstrukcją była prądnica prądu przemiennego stosowana w Bohunach. Nie miała szczotek uzwojenie wzbudzające i twornik były nieruchome a wirował specjalny wirnik (komutator magnetyczny) który powodował zmiany pola magnetycznego a tym samym indukcję napięcia w tworniku 
		
		
		30.04.2012, 20:40 
	
	 
		Masz foty tego przestawnego szczotkotrzymacza? Ja bym szczerze mówiąc wstawił mostek prostowniczy... 
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze. PL-KSL 
		
		
		30.04.2012, 20:42 
	
	 
		Czyli to taki lekko zmodyfikowany alternator
	 
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
 
		
		
		30.04.2012, 20:45 
	
	 
		Alternator jest trójfazowy    
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze. PL-KSL 
		
		
		30.04.2012, 20:51 
	
	 
		Wiesz w czasach kiedy te prądnice powstawały to prostownik do niej zabrał by ci pół kibla w wagonie. Przesuwny szczotkotrzymacz znajdziesz bez problemu w Skansenie. Alternatory w przeważającej części są trójfazowe choć bywają że maja więcej faz np prądnice główne z SP47 czy BR232, albo prądnica grzewcza z su45. 
		
		
		30.04.2012, 21:04 
	
	 MichałŁ napisał(a):Przesuwny szczotkotrzymacz znajdziesz bez problemu w Skansenie.Pokażesz mi to   
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze. PL-KSL | 
| Użytkownicy przeglądający ten wątek: | 
| 1 gości |