29.06.2010, 19:57
Wagony spalinowe znaczono początkowo analogicznie jak EZT. Numery wagonów silnikowych nadawano od 90 001 (po wojnie 090 000), doczepnych od 93 001 (091 000). Literowy znak serii nie był związany z numerem. Obowiązujące obecnie oznakowanie wagonów silnikowych (np.SN61-168) składa się:
-znak serii SN61
-numer inwentarzowy 168
Poszczególne symbole w znaku serii oznaczają:
SN61-168
Rodzaj trakcji:
S - spalinowa
Przeznaczenie eksploatacyjne:
D - do ruchu dalekobieżnego
N - do ruchu lokalnego(normalnie)
R - specjalne(wagony rewizyjne sieci trakcyjnej)
Rodzaj przekładni, sterowanie wielokrotne i kolejność wprowadzania do eksploatacji:
51 - 59 - przekładnia mechaniczna, bez sterowania wielokrotnego
60 - 69 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
70 - 79 - przekładnia hydrauliczna, bez sterowania wielokrotnego
80 - 89 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
90 - 94 - przekładnia elektryczna, bez sterowania wielokrotnego
95 - 99 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
Od 1969 roku uwzględniono znakowanie dla autobusów szynowych i przeznaczonych dla nich wagonów doczepnych.
Znak serii tworzy symbol literowy "SA" oraz trzycyfrowy symbol oznaczający rodzaj wagonu, bez względu na
rodzaj przekładni i sterowanie:
101 - 110 - autobus szynowy (wagon silnikowy),
111 - 120 - wagon doczepny bez kabiny sterowniczej,
121 - 130 - wagon doczepny z kabiną sterowniczą.
Poszczególne wagony w zespołach krajowej produkcji miały ten sam numer, niezależnie od serii, w przypadku dwóch
wagonów tej samej serii, wyróżnikiem była duża litera umieszczona za numerem: SA102-001A - wagon silnikowy A, SA111-001 - wagon doczepny, SA102-001B - silnikowy B. Ze względu na wyczerpanie zakresu numerów (101 - 110), kolejne konstrukcje oznaczane są od 131 wzwyż. Opisany system oznaczania pojazdów spalinowych nie uwzględnia w ogóle spalinowych zespołów trakcyjnych, a ponadto powstało w nim wiele niekonsekwencji. Przykładem jest znak serii SN81, którym oznaczono autobus szynowy, w dodatku z przekładnią mechaniczną i bez sterowania wielokrotnego. Ponadto znakiem "SA" oznacza się obecnie wszystkie nowe pojazdy spalinowe, nie tylko autobusy szynowe, lecz także samodzielne wagony silnikowe oraz spalinowe zespoły trakcyjne.
-znak serii SN61
-numer inwentarzowy 168
Poszczególne symbole w znaku serii oznaczają:
SN61-168
Rodzaj trakcji:
S - spalinowa
Przeznaczenie eksploatacyjne:
D - do ruchu dalekobieżnego
N - do ruchu lokalnego(normalnie)
R - specjalne(wagony rewizyjne sieci trakcyjnej)
Rodzaj przekładni, sterowanie wielokrotne i kolejność wprowadzania do eksploatacji:
51 - 59 - przekładnia mechaniczna, bez sterowania wielokrotnego
60 - 69 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
70 - 79 - przekładnia hydrauliczna, bez sterowania wielokrotnego
80 - 89 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
90 - 94 - przekładnia elektryczna, bez sterowania wielokrotnego
95 - 99 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
Od 1969 roku uwzględniono znakowanie dla autobusów szynowych i przeznaczonych dla nich wagonów doczepnych.
Znak serii tworzy symbol literowy "SA" oraz trzycyfrowy symbol oznaczający rodzaj wagonu, bez względu na
rodzaj przekładni i sterowanie:
101 - 110 - autobus szynowy (wagon silnikowy),
111 - 120 - wagon doczepny bez kabiny sterowniczej,
121 - 130 - wagon doczepny z kabiną sterowniczą.
Poszczególne wagony w zespołach krajowej produkcji miały ten sam numer, niezależnie od serii, w przypadku dwóch
wagonów tej samej serii, wyróżnikiem była duża litera umieszczona za numerem: SA102-001A - wagon silnikowy A, SA111-001 - wagon doczepny, SA102-001B - silnikowy B. Ze względu na wyczerpanie zakresu numerów (101 - 110), kolejne konstrukcje oznaczane są od 131 wzwyż. Opisany system oznaczania pojazdów spalinowych nie uwzględnia w ogóle spalinowych zespołów trakcyjnych, a ponadto powstało w nim wiele niekonsekwencji. Przykładem jest znak serii SN81, którym oznaczono autobus szynowy, w dodatku z przekładnią mechaniczną i bez sterowania wielokrotnego. Ponadto znakiem "SA" oznacza się obecnie wszystkie nowe pojazdy spalinowe, nie tylko autobusy szynowe, lecz także samodzielne wagony silnikowe oraz spalinowe zespoły trakcyjne.