Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Oznaczenie wagonów spalinowych - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: SPALINOWE ZESPOŁY TRAKCYJNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-28.html)
+----- Wątek: Oznaczenie wagonów spalinowych (/thread-199.html)



Oznaczenie wagonów spalinowych - Poznanski_mech - 29.06.2010

Wagony spalinowe znaczono początkowo analogicznie jak EZT. Numery wagonów silnikowych nadawano od 90 001 (po wojnie 090 000), doczepnych od 93 001 (091 000). Literowy znak serii nie był związany z numerem. Obowiązujące obecnie oznakowanie wagonów silnikowych (np.SN61-168) składa się:
-znak serii SN61
-numer inwentarzowy 168
Poszczególne symbole w znaku serii oznaczają:
SN61-168

Rodzaj trakcji:
S - spalinowa


Przeznaczenie eksploatacyjne:
D - do ruchu dalekobieżnego
N - do ruchu lokalnego(normalnie)
R - specjalne(wagony rewizyjne sieci trakcyjnej)


Rodzaj przekładni, sterowanie wielokrotne i kolejność wprowadzania do eksploatacji:
51 - 59 - przekładnia mechaniczna, bez sterowania wielokrotnego
60 - 69 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
70 - 79 - przekładnia hydrauliczna, bez sterowania wielokrotnego
80 - 89 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
90 - 94 - przekładnia elektryczna, bez sterowania wielokrotnego
95 - 99 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne


Od 1969 roku uwzględniono znakowanie dla autobusów szynowych i przeznaczonych dla nich wagonów doczepnych.
Znak serii tworzy symbol literowy "SA" oraz trzycyfrowy symbol oznaczający rodzaj wagonu, bez względu na
rodzaj przekładni i sterowanie:

101 - 110 - autobus szynowy (wagon silnikowy),
111 - 120 - wagon doczepny bez kabiny sterowniczej,
121 - 130 - wagon doczepny z kabiną sterowniczą.


Poszczególne wagony w zespołach krajowej produkcji miały ten sam numer, niezależnie od serii, w przypadku dwóch
wagonów tej samej serii, wyróżnikiem była duża litera umieszczona za numerem: SA102-001A - wagon silnikowy A, SA111-001 - wagon doczepny, SA102-001B - silnikowy B. Ze względu na wyczerpanie zakresu numerów (101 - 110), kolejne konstrukcje oznaczane są od 131 wzwyż. Opisany system oznaczania pojazdów spalinowych nie uwzględnia w ogóle spalinowych zespołów trakcyjnych, a ponadto powstało w nim wiele niekonsekwencji. Przykładem jest znak serii SN81, którym oznaczono autobus szynowy, w dodatku z przekładnią mechaniczną i bez sterowania wielokrotnego. Ponadto znakiem "SA" oznacza się obecnie wszystkie nowe pojazdy spalinowe, nie tylko autobusy szynowe, lecz także samodzielne wagony silnikowe oraz spalinowe zespoły trakcyjne.