Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2 pantografy
#1
Mam pytanie: Mianowicie od pewnego czasu zastanawiam się czemu maszynista wjeżdżając do stacji początkowej albo końcowej podnosi 2 patyki. I druga sprawa czemu trzeba jeździć lokomotywą ze składem na tylnym patyku, a jak jedziemy z drugą lokomotywą nie sterowaną wielokrotnie trzeba jechać na przednim?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale lokomotywa EP09 najlepsza.
Odpowiedz

#2
Jeździ się na tylnym patyku dlatego, że gdy podczas jego połamania elementy lecą do tyłu za lokomotywę na skład - gdyby był podniesiony przedni to w takim przypadku może uszkodzić ten tylni i dupa mokra bo nigdzie nie pojedzie.
Z tymi dwoma patykami w stacji to różnie mówią np. żeby nie pobierać prądu przez pantograf w jednym miejscu na sieci.
Niech ktoś się wypowie co zna bardziej ten temat.
Odpowiedz

#3
Nie ma przepisów na to którego pantografu maszynista ma używać ale jeździ się na tylnym ze względów praktycznych i tak się na szkoleniach uczy.
Jeden z powodów to ten o którym napisał Iceman, kolejny to mniej może praktyczny ale podczas zauważenia przeszkody i włączenia opuszczania awaryjnego pantografów mamy kilka(naście) metrów zapasu zanim lokomotywa wjedzie w przeszkodę na sieci, czasami decydują sekundy.
W podwójnej trakcji lokomotywa prowadząca jedzie na przednim z dwóch powodów, a jeden to bezpieczeństwo. Jadąc na tylnym prowadzącą lokomotywą przy połamaniu patyka był kiedyś przypadek że jego elementy wpadły do kabiny maszynisty drugiej lokomotywy wybijając szybę oraz drugi powód że woda "ochlapuje" szlemem z sieci szyby drugiej lokomotywy. Teraz drut już jest czystszy ale jak były nakładki pantografów miedziane to leciał na szyby smar grafitowy.

Co do używania dwóch pantografów to każdy przewoźnik ma instrukcje o przypadkach ich używania, są one bardzo spójne. To o czym piszesz to chodzi pewnie o rozruch ciężkiego pociągu lub wysokiego rozruchu, na jednym można przepalić drut jezdny w takim przypadku. Są jeszcze inne przypadki jak oblodzenie sieci...
Odpowiedz

#4
Rozruch od 0 na dwóch pantografach w przypadku pojazdów z impulsowym napędem nie ma sensu ponieważ jest pobierany mały prąd z sieci. Pojazdy tupu Elf mają zalecenie producenta by jeździć na przednim pantografie.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
Odpowiedz

#5
Oczywiście, zapomniałem dopisać że to co napisałem dotyczy tylko maszyn z rozruchem oporowym.
Odpowiedz

#6
A właśnie jaszczur wspomniał o oblodzeniu sieci. Wtedy czemu trzeba jeździć na dwóch pantografach?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale lokomotywa EP09 najlepsza.
Odpowiedz

#7
Pierwszy służy do rozbijania lodu, drugi jako klasyczny odbierak prądu.
Odpowiedz

#8
Na dwóch (czterech) rusza się, bo jest mniejsze ryzyko upalenia sieci. Za to większe wypchnięcia. Gdzieś też słyszałem, że długi pociąg pasażerski potrafi upalić sieć po załączeniu ogrzewania, ale ile w tym prawdy-nie wiem, nie testowałem.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#9
Jest kilka nakładek grafitowych dopuszczonych w Polsce, które mają uwarunkowania właśnie takie że należy mieć podniesione dwa odbieraki prądu podczas postoju lokomotywy pod siecią jednoprzewodową.

Zastanawiam się dlaczego w instrukcji obsługi Elfa wsazane jest stosowanie przedniego pantografu ? Czy w instrukcji są jakieś podane powody takiego zalecenia, czy "widzimisię" ?
Odpowiedz

#10
rustsaltz, Poznań Główny peron 1A mniej wiecej na środku peronu,siec widocznie przypalona w kilku miejscach.
Jaszczur, Zalecenia producenta. Chociaż elfy w SKM Warszawa śmigają na tylnym.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
Odpowiedz

#11
Są takie wersje konstrukcyjne lok. BR189 i E186, że czasem nie ma wyboru i trzeba jechać na przednim patyku.
Odpowiedz

#12
vulcan, wytłumacz laikowi, dlaczego? Zwłaszcza że dość często widuję takie oto obrazki:
[Obrazek: 300px-Baureihe_189_067-2.jpg]

Pozdrawiam
sm31-131

P.S. Zdjęcie nie moje tylko z googli
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
Odpowiedz

#13
Lokomotywy wielosystemowe mają różne odbieraki dla różnych napięć (choćby na przykład dla tego, że różne zarządy mają różne wymagania dotyczące wymiarów odbieraka), więc może się trafić, że jest jeden odbierak dla jednego napięcia, wtedy musisz jechać na pierwszym.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#14
Widzisz...
Myślałem że odbierak jest jeden i ten sam tylko robisz to na zasadzie
opuszczam patyk
przełączam wajchę na inne napięcie(wajchą, pstryczkiem)
podnoszę patyk

Oczywiście zabezpieczając odpowiednim bezpiecznikiem układ przed jazdą na wyższym napięciu niż ustawione

Dzięki za wyjaśnienie :-)

Pozdrawiam
sm31-131
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
Odpowiedz

#15
Cytat:Lokomotywy wielosystemowe mają różne odbieraki dla różnych napięć (choćby na przykład dla tego, że różne zarządy mają różne wymagania dotyczące wymiarów odbieraka), więc może się trafić, że jest jeden odbierak dla jednego napięcia, wtedy musisz jechać na pierwszym.

Dokładnie. w większości 4 - systemowych wersjach ma to miejsce, odbieraki nakładki mają te same Unijne jednak wymiary nieco się sobą różnią szczególnie jak lok. ma dopuszczenie na SBB i FS

Niektóre BR189 mogą wjechać niemal wszędzie w kontynentalnej Europie łącznie z Turcją oczywiście na torze 1435 mm
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  ET41 - kiedy wszystkie pantografy w górę. Railsilesia 3 4 080 11.06.2018, 16:32
Ostatni post: rustsaltz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.