• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
POCIĄGI - LEGENDY
#1
Zakładam ten temat w celu wymiany wiedzy na temat legendarnych (zdaniem użytkowników) pociągów dalekobieżnych kursujących po sieci PKP, zarówno krajowych jak i międzynarodowych.
Rozkład 1991/1992, wykaz ciekawszych połączeń.
1.--->"Karpaty" (pospieszny) Warszawa-Bukareszt-Warszawa. Prowadził grupy wagonowe:
Miskolc-Warszawa, Sofia-Wrocław,Kosice-Warszawa.
2.--->"Bem" (pospieszny) Budapeszt-Szczecin-Budapeszt. Prowadził grupy wagonowe:
Budapeszt-Wrocław.
3.--->"Polonia" (pospieszny) Budapeszt-Warszawa-Budapeszt. Prowadził grupy wagonowe:
Belgrad-Warszawa,Istanbuł-Warszawa,Sofia-Warszawa.
4.---> "Nord-Sud" (pospieszny) Burgas -Warszawa-Burgas. Prowadził grupy wagonowe: Burgas-Szczecin,Burgas-Wrocław.
Póżniej dopisze inne połączenia z tego roku oraz z roku 1987.
  Odpowiedz
#2
No to ja dorzucam
-Ex Hutnik Warszawa - Praga - Warszawa obsługiwany na całej tracie przez elektrowozy EU/EP05 w latach 1966 - 1974.

-Ex "Górnik" jeden z pierwszy składów o szybkości 160 km/h relacji Warszawa - Gliwice w latach 80 prowadzony przez tandem EP05 + 12 lub 14 wagonów.

-Ex "Giewont" Warszawa - Zakopane może nie jest bardzo kultowy ale lubię go ze względu na to że posiadał aż 16 wagonów! obsługiwanych prze dwie lokomotywy EP05 to musiał być widok.
  Odpowiedz
#3
"Wigry" (Gliwice-Suwałki) na Bip-ach i bonanzach. Taka podróż musiała być ciekawa Smile
"Nord Orient"- w 1985 w relacji Burgas/Bukareszt/Budapeszt-Częstochowa-Warszawa Wsch.
Osobowy rel. Mysłowice-Katowice-Kluczbork-Poznań-Gdynia Gł. Czas jazdy 13h 28 min(sic!). Jak ja bym chciał się tym przejechaćSmile

I mój "prywatny" zestaw legend:
"Wielkopolanin"-pamiętam, że zawsze był "elitarnym" pociągiem (ekspresem, "lepszym" pospiesznym, TLKą-w czasach, kiedy TLKi miały wyższy standard), dzisiaj IR obsługiwany-o zgrozo!-EN71.
"Hetman"-budził powszechny szacunek tablicą kierunkową "Zamość"(okresowo Hrubieszów?) Wink
"Barbakan"- tak jak "Wielkopolanin", z tym, że dzisiajszy IR Barbakan nie jest już na kiblach. Śmigał do Szczecina i Świnoujścia(?)
"Skarbek" Bielsko-Gdynia, wespół ze "Stanisławem Wysockim" (Gliwice-Gdynia) elita elit na dziewiątkach lub Czechach do Warszawy (czym wprawiały w zachwyt pewnego młodego MK Smile). Dziś nie ma Wysockiego w Katowicach, połączeń z Gdynią przez Centralną mało (są w ogóle?), Skarbek jest EIC, Czechami się golimy, a dziewiątki przestały się wyróżniać na dworcach. Nędza jednym słowem.
"Skrzyczne" pospieszny spółki Przewozy Regionalne z Bielska i Wisły do Gdyni przez Częstochowę, Łódź Kaliską, Kutno, Toruń. Rzeźnia na 12 pudeł, czas jazdy do Katowic ponad 12 godzin. W ogóle rzeźnie Śląsk-Wybrzeże to legendy (zwłaszcza te przez Herby). Kto jechał ten rozumie Wink
Osobówki Hel-Gdynia- SMka i 3 bonanzy z wesołym towarzystwem i woda po obu stronach. I kupno biletu u kierownika, któremu się wrzeszczy do ucha, bo łomot zagłusza wszystko. We wcześniejszej wersji składy rzeźni kursujące wahadłowo do Gdyni (z kuszetkami, pierwszymi klasami jak leciało)
Ex "Jantar" Warszawa Zach.-Hel. Chyba jedyny pociąg na Helu, który wracał krótko po przyjeździe. Wyższy standard i warszawskie (Grochów?) wagony. Szacunek, bo ze stolicy jechał Big Grin
Osobowy Racibórz-Oświęcim (OIDP dwie pary śmigały, jedna przez pewien czas do stacji Chałupki)- 3 bohuny, 1 klasa, siódemka pod domem Smile. Cud, miód i orzeszki Wink. Dzisiaj wszystko do Katowic i na solo kiblu.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#4
rustsaltz napisał(a):"Wielkopolanin"-pamiętam, że zawsze był "elitarnym" pociągiem (ekspresem, "lepszym" pospiesznym, TLKą-w czasach, kiedy TLKi miały wyższy standard), dzisiaj IR obsługiwany-o zgrozo!-EN71.
Oj tak, jeździłem nim, gdy był TLK, ale wtedy, gdy TLK było tańszą wersją Ekspresu, bardziej komfortową niż pośpiech. W soboty jeździł do Zakopanego, w resztę dni do Przemyśla. Ślad po nim zaginął.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
  Odpowiedz
#5
rustsaltz napisał(a):"Wigry" (Gliwice-Suwałki) na Bip-ach i bonanzach. Taka podróż musiała być ciekawa Smile
Na pewno nie jechal na bipach, co najwyzej na bohunach.
  Odpowiedz
#6
Ojro napisał(a):
rustsaltz napisał(a):"Wigry" (Gliwice-Suwałki) na Bip-ach i bonanzach. Taka podróż musiała być ciekawa Smile
Na pewno nie jechal na bipach, co najwyzej na bohunach.

Być może, to było bardzo dawno (sam pamiętam tylko bonanzy)
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#7
rustsaltz napisał(a):"Stanisławem Wysockim" (Gliwice-Gdynia).
Tak, dla mnie "St.Wysocki" to także legenda. Bardzo często dotykały Wysockiego zmiany relacyjne (np. Warszawa-Katowice, Warszawa-Gliwice, Gdynia-Gliwice), jak i zmiany kategorii (np. w 2008 roku kursował jako ex Warszawa-Katowice).
Zapowiedziane legendy z roku 1987 i 1992 postaram się podać jutro, natomiast ciekawy był rozkład 1993/1994. Kursowały wtedy takie ciekawe składy (oczywiście dobór subiektywny):
1.Ex "Chemik" Warszawa-Gliwice-Warszawa
2.Ex "Bystrzyca" Lublin-Poznań-Lublin
3.Ex "Heweliusz" Kraków-Gdynia-Kraków (w zeszłym rozkładzie "Heweliusz" uzupełniał bodajże "Klimczoka" w (7) w rel. Bielsko Biała-Gdynia Główna). "Heweliusz" obsługiwał również relację Gliwice-Gdynia-Gliwice swego czasu.
4.Ex "Piast" Wrocław-Gdynia-Wrocław
5.Ex "Gryf" Tczew-Szczecin-Tczew
6.Ex "Pomorzanin" Łódź/Wrocław-Gdynia-Łódź/Wrocław
7.Ex "Kormoran" Warszawa-Olsztyn-Warszawa
8.Pospieszny "Ost-West" Warszawa-Paris/Oostende-Warszawa
9.Pospieszny Kraków-Frankfur am Main-Kraków.
  Odpowiedz
#8
kolejoman5 napisał(a):...5.Ex "Gryf" Tczew-Szczecin-Tczew...

Nie był to przypadkiem pośpiech?
  Odpowiedz
#9
W rozkładzie 1993/1994 oznaczony jest jako Ex.
  Odpowiedz
#10
Pod koniec lat 80 jechałem ex. Neptun z Katowic do Gdyni. To było dopiero połączenie !!! :-D Rano po 4 wyjeżdżał z Katowic a koło 11 było się już na miejscu. :-) Dodam, że jeździł dość zmienioną trasą przez Bytom, TG i dalej na północ. Jechałem nim 2 razy i za każdym wypełniony był po sam dach :lol: To były Panie czasy... Ciekawe komu przeszkadzał....
Jeśli masz pytania odnośnie GKW to napisz do nas na gg: 31183487 - odpowiemy na pytania Smile)
  Odpowiedz
#11
Legendą jest na pewno "Włóczęga Północy", czyli osobowy z Lublina do Gdyni nr 2512. Był najwolniejszym pociągiem dalekobieżnym w Polsce, wiecznie się spóźniał, 604 kilometry pokonywał w 15 godzin. Ciągnęły go zarówno lokomotywy spalinowe jak i parowozy. Jeździł przez 30 lat, aż został wycofany w 1986.
http://dozer.kolej.org.pl/ <-- Kolejowa Galeria Dozera
  Odpowiedz
#12
Połączenia międzynarodowe, rok 1987.
1. Pospieszny "LENINGRAD"
Relacja: Leningrad/Vilnius/Riga/Warszawa Wsch <---> Berlin Ostbahnhof/Frankfurt Oder/Hannover/Koln
2. Pospieszny "BOHEMIA"
Relacja: Warszawa Wsch/Gdynia/Świnoujście/Szczecin<--->Praha
3.Pospieszny "OST-WEST"
Relacja (dość rozbudowana): Brest/Moskva/Kiev/Warszawa Wsch<---> Berlin Ost/Kopenhaga/Aachen/Oostende/Paris/Hamburg/Hoek v.Holland
4. Pospieszny "VARSOVIA"
Relacja: Warszawa Wsch/Gdynia/Szczecin/Wrocław<--->Budapest/Bratislava/Split/Roma
Oczywiście połączeń międzynarodowych w tym roku było znacznie więcej (wraz z rozbudowanymi grupami wagonowymi). Wybrałem te najciekawsze.
  Odpowiedz
#13
Pospieszny Balti kursujący do 2002/03??

Warszawa Wschodnia- Białystok- Suwałki- Trakiszki- Mockava (przejazd przez SUW-2000)- Mariampole-Kaunas-Vilnius
  Odpowiedz
#14
Ostatnio słyszałem że pociąg nr. 5412 relacji Mysłowice-Gdańsk Który mniej więcej w RJ z 1982r. jeździł na kiblach. Czy ktoś może potwierdzić lub zaprzeczyć to info? A jeżeli znacie szczegóły proszę podajcie mi je. Dzięki z góry.
Łowcy Rp1 team fan.
  Odpowiedz
#15
77120 w roku 97 można było spotkać(os. Rusałka) z czteroma wagonami klasy drugiej(przedziałowe) oraz wagonem pierwszej klasy. Był yo osobowy jeden z wcześniejszych, odjazd z Zielonej Góry około 4.
Niech nas łączy honor i więź zawodowa!

Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.

Zestawienia pociągów
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości