Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: POCIĄGI - LEGENDY
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Zakładam ten temat w celu wymiany wiedzy na temat legendarnych (zdaniem użytkowników) pociągów dalekobieżnych kursujących po sieci PKP, zarówno krajowych jak i międzynarodowych.
Rozkład 1991/1992, wykaz ciekawszych połączeń.
1.--->"Karpaty" (pospieszny) Warszawa-Bukareszt-Warszawa. Prowadził grupy wagonowe:
Miskolc-Warszawa, Sofia-Wrocław,Kosice-Warszawa.
2.--->"Bem" (pospieszny) Budapeszt-Szczecin-Budapeszt. Prowadził grupy wagonowe:
Budapeszt-Wrocław.
3.--->"Polonia" (pospieszny) Budapeszt-Warszawa-Budapeszt. Prowadził grupy wagonowe:
Belgrad-Warszawa,Istanbuł-Warszawa,Sofia-Warszawa.
4.---> "Nord-Sud" (pospieszny) Burgas -Warszawa-Burgas. Prowadził grupy wagonowe: Burgas-Szczecin,Burgas-Wrocław.
Póżniej dopisze inne połączenia z tego roku oraz z roku 1987.
No to ja dorzucam
-Ex Hutnik Warszawa - Praga - Warszawa obsługiwany na całej tracie przez elektrowozy EU/EP05 w latach 1966 - 1974.

-Ex "Górnik" jeden z pierwszy składów o szybkości 160 km/h relacji Warszawa - Gliwice w latach 80 prowadzony przez tandem EP05 + 12 lub 14 wagonów.

-Ex "Giewont" Warszawa - Zakopane może nie jest bardzo kultowy ale lubię go ze względu na to że posiadał aż 16 wagonów! obsługiwanych prze dwie lokomotywy EP05 to musiał być widok.
"Wigry" (Gliwice-Suwałki) na Bip-ach i bonanzach. Taka podróż musiała być ciekawa Smile
"Nord Orient"- w 1985 w relacji Burgas/Bukareszt/Budapeszt-Częstochowa-Warszawa Wsch.
Osobowy rel. Mysłowice-Katowice-Kluczbork-Poznań-Gdynia Gł. Czas jazdy 13h 28 min(sic!). Jak ja bym chciał się tym przejechaćSmile

I mój "prywatny" zestaw legend:
"Wielkopolanin"-pamiętam, że zawsze był "elitarnym" pociągiem (ekspresem, "lepszym" pospiesznym, TLKą-w czasach, kiedy TLKi miały wyższy standard), dzisiaj IR obsługiwany-o zgrozo!-EN71.
"Hetman"-budził powszechny szacunek tablicą kierunkową "Zamość"(okresowo Hrubieszów?) Wink
"Barbakan"- tak jak "Wielkopolanin", z tym, że dzisiajszy IR Barbakan nie jest już na kiblach. Śmigał do Szczecina i Świnoujścia(?)
"Skarbek" Bielsko-Gdynia, wespół ze "Stanisławem Wysockim" (Gliwice-Gdynia) elita elit na dziewiątkach lub Czechach do Warszawy (czym wprawiały w zachwyt pewnego młodego MK Smile). Dziś nie ma Wysockiego w Katowicach, połączeń z Gdynią przez Centralną mało (są w ogóle?), Skarbek jest EIC, Czechami się golimy, a dziewiątki przestały się wyróżniać na dworcach. Nędza jednym słowem.
"Skrzyczne" pospieszny spółki Przewozy Regionalne z Bielska i Wisły do Gdyni przez Częstochowę, Łódź Kaliską, Kutno, Toruń. Rzeźnia na 12 pudeł, czas jazdy do Katowic ponad 12 godzin. W ogóle rzeźnie Śląsk-Wybrzeże to legendy (zwłaszcza te przez Herby). Kto jechał ten rozumie Wink
Osobówki Hel-Gdynia- SMka i 3 bonanzy z wesołym towarzystwem i woda po obu stronach. I kupno biletu u kierownika, któremu się wrzeszczy do ucha, bo łomot zagłusza wszystko. We wcześniejszej wersji składy rzeźni kursujące wahadłowo do Gdyni (z kuszetkami, pierwszymi klasami jak leciało)
Ex "Jantar" Warszawa Zach.-Hel. Chyba jedyny pociąg na Helu, który wracał krótko po przyjeździe. Wyższy standard i warszawskie (Grochów?) wagony. Szacunek, bo ze stolicy jechał Big Grin
Osobowy Racibórz-Oświęcim (OIDP dwie pary śmigały, jedna przez pewien czas do stacji Chałupki)- 3 bohuny, 1 klasa, siódemka pod domem Smile. Cud, miód i orzeszki Wink. Dzisiaj wszystko do Katowic i na solo kiblu.
rustsaltz napisał(a):"Wielkopolanin"-pamiętam, że zawsze był "elitarnym" pociągiem (ekspresem, "lepszym" pospiesznym, TLKą-w czasach, kiedy TLKi miały wyższy standard), dzisiaj IR obsługiwany-o zgrozo!-EN71.
Oj tak, jeździłem nim, gdy był TLK, ale wtedy, gdy TLK było tańszą wersją Ekspresu, bardziej komfortową niż pośpiech. W soboty jeździł do Zakopanego, w resztę dni do Przemyśla. Ślad po nim zaginął.
rustsaltz napisał(a):"Wigry" (Gliwice-Suwałki) na Bip-ach i bonanzach. Taka podróż musiała być ciekawa Smile
Na pewno nie jechal na bipach, co najwyzej na bohunach.
Ojro napisał(a):
rustsaltz napisał(a):"Wigry" (Gliwice-Suwałki) na Bip-ach i bonanzach. Taka podróż musiała być ciekawa Smile
Na pewno nie jechal na bipach, co najwyzej na bohunach.

Być może, to było bardzo dawno (sam pamiętam tylko bonanzy)
rustsaltz napisał(a):"Stanisławem Wysockim" (Gliwice-Gdynia).
Tak, dla mnie "St.Wysocki" to także legenda. Bardzo często dotykały Wysockiego zmiany relacyjne (np. Warszawa-Katowice, Warszawa-Gliwice, Gdynia-Gliwice), jak i zmiany kategorii (np. w 2008 roku kursował jako ex Warszawa-Katowice).
Zapowiedziane legendy z roku 1987 i 1992 postaram się podać jutro, natomiast ciekawy był rozkład 1993/1994. Kursowały wtedy takie ciekawe składy (oczywiście dobór subiektywny):
1.Ex "Chemik" Warszawa-Gliwice-Warszawa
2.Ex "Bystrzyca" Lublin-Poznań-Lublin
3.Ex "Heweliusz" Kraków-Gdynia-Kraków (w zeszłym rozkładzie "Heweliusz" uzupełniał bodajże "Klimczoka" w (7) w rel. Bielsko Biała-Gdynia Główna). "Heweliusz" obsługiwał również relację Gliwice-Gdynia-Gliwice swego czasu.
4.Ex "Piast" Wrocław-Gdynia-Wrocław
5.Ex "Gryf" Tczew-Szczecin-Tczew
6.Ex "Pomorzanin" Łódź/Wrocław-Gdynia-Łódź/Wrocław
7.Ex "Kormoran" Warszawa-Olsztyn-Warszawa
8.Pospieszny "Ost-West" Warszawa-Paris/Oostende-Warszawa
9.Pospieszny Kraków-Frankfur am Main-Kraków.
kolejoman5 napisał(a):...5.Ex "Gryf" Tczew-Szczecin-Tczew...

Nie był to przypadkiem pośpiech?
W rozkładzie 1993/1994 oznaczony jest jako Ex.
Pod koniec lat 80 jechałem ex. Neptun z Katowic do Gdyni. To było dopiero połączenie !!! :-D Rano po 4 wyjeżdżał z Katowic a koło 11 było się już na miejscu. :-) Dodam, że jeździł dość zmienioną trasą przez Bytom, TG i dalej na północ. Jechałem nim 2 razy i za każdym wypełniony był po sam dach :lol: To były Panie czasy... Ciekawe komu przeszkadzał....
Legendą jest na pewno "Włóczęga Północy", czyli osobowy z Lublina do Gdyni nr 2512. Był najwolniejszym pociągiem dalekobieżnym w Polsce, wiecznie się spóźniał, 604 kilometry pokonywał w 15 godzin. Ciągnęły go zarówno lokomotywy spalinowe jak i parowozy. Jeździł przez 30 lat, aż został wycofany w 1986.
Połączenia międzynarodowe, rok 1987.
1. Pospieszny "LENINGRAD"
Relacja: Leningrad/Vilnius/Riga/Warszawa Wsch <---> Berlin Ostbahnhof/Frankfurt Oder/Hannover/Koln
2. Pospieszny "BOHEMIA"
Relacja: Warszawa Wsch/Gdynia/Świnoujście/Szczecin<--->Praha
3.Pospieszny "OST-WEST"
Relacja (dość rozbudowana): Brest/Moskva/Kiev/Warszawa Wsch<---> Berlin Ost/Kopenhaga/Aachen/Oostende/Paris/Hamburg/Hoek v.Holland
4. Pospieszny "VARSOVIA"
Relacja: Warszawa Wsch/Gdynia/Szczecin/Wrocław<--->Budapest/Bratislava/Split/Roma
Oczywiście połączeń międzynarodowych w tym roku było znacznie więcej (wraz z rozbudowanymi grupami wagonowymi). Wybrałem te najciekawsze.

Virakocha

Pospieszny Balti kursujący do 2002/03??

Warszawa Wschodnia- Białystok- Suwałki- Trakiszki- Mockava (przejazd przez SUW-2000)- Mariampole-Kaunas-Vilnius
Ostatnio słyszałem że pociąg nr. 5412 relacji Mysłowice-Gdańsk Który mniej więcej w RJ z 1982r. jeździł na kiblach. Czy ktoś może potwierdzić lub zaprzeczyć to info? A jeżeli znacie szczegóły proszę podajcie mi je. Dzięki z góry.
77120 w roku 97 można było spotkać(os. Rusałka) z czteroma wagonami klasy drugiej(przedziałowe) oraz wagonem pierwszej klasy. Był yo osobowy jeden z wcześniejszych, odjazd z Zielonej Góry około 4.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18