| 
				
	
	
	
		
	Liczba postów: 79 
    Liczba wątków: 8
	 Dołączył: 06.11.2018
 Reputacja: 
8 
	
	
		Cześć,Czy korzystaliście kiedyś z wagonów do leżenia bądź sypialnych? Jest w ogóle sens i opłacalność wykupowania ich? Czym to się dokładnie różni?
 Z jakiej racji PKPIC żąda od klientów płacenia za miejsce w kuszetce/sypialce i za sam przejazd? Tak wiem - brzmi jak narzekanie typowego Polaka, ale bardzo mnie to wku...
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 23 
    Liczba wątków: 5
	 Dołączył: 13.05.2020
 Reputacja: 
2 
	
	
		Ja korzystam regularnie (2-3 razy w roku, mniej więcej w tej samej porze), i muszę powiedzieć, że komfort przez ostatnie lata znacząco się poprawił.  Zasadniczo przełomowym momentem była kasacja znienawidzonych przeze mnie starych kuszetek 6-miejscowych typu 110A. Od tamtego czasu, jako kuszetki jeżdżą albo zmodernizowane wagony z 4 łóżkami, albo zdeklasowane sypialne.  Zasadniczo nowoczesne kuszetki są wygodniejsze niż stare sypialne, z wyjątkiem miejsc na dole, który są wyjątkowo wąskie, a to za sprawą  oparć siedzeń, przymocowanych na stałe do ściany. Trochę widać to na zdjęciu: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto...051838.jpg    Jest tam po prostu za wąsko. 
 
Zasadniczo z ceną sprawa ma się tak, że za przejazd płacimy, jako za przejazd, a opłata za miejsce sypialne/miejsce w kuszetce to dodatkowa opłata, tak, jakbyśmy na pokładzie pociągu wynajmowali pokój w hotelu.
 
Różnice opiszę poniżej: 
cdn.
	
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 23 
    Liczba wątków: 5
	 Dołączył: 13.05.2020
 Reputacja: 
2 
	
	
		Nwm dlaczego zablokowała mi się możliwość edycji więc różnice daję tutaj:
 Liczba łóżek:
 sypialny - trzy łóżka po 79 złotych, z bardzo kosztowną i nieopłacalna opcją dwu- lub jedno- osobową: odpowiednio 160 lub a 320 złotych za jedno łóżko.
 
 kuszetka - zazwyczaj cztery łóżka, dwa dolne i dwa górne, istnieją zmodernizowane, rzadko spotykane wagony z sześcioma łóżkami. Może też jechać zdeklasowany wagon sypialny, wówczas tylko trzy łóżka, bez możliwości złożenia części z nich za dopłatą. Cena w szóstce to 59 złotych, w czwórce 69.
 
 Standard taboru:
 sypialny - w pociągach kat. IC kursują zmodernizowane wagony, bardzo wygodne, z klimatyzacją, gnizadkami i wszystkimi udogodnieniami.
 
 kuszetka - w pociągach IC zmodernizowane wagony, w tlk wagony takie jak w ic, lub zdeklasowane sypialne najgorszego sortu
 
 Pościel
 sypialny - z pościeli dostajemy kołdrę, prześcieradło i poduszkę, i, w przeciwieństwie do kuszetek łóżko mamy już pościelone, gotowe. Dodatkowo pod prześcieradło w starszych wagonach wkładany jest miękki materac. Z moich obserwacji wynika, że te lepsze komplety pościeli idą do sypialnych, a w kuszetkach są te bardziej wysłużone.
 
 kuszetka - dostajemy dwa prześcieradła - jedno na łóżko, drugie do przykrycia, poduszkę oraz gruby koc. Wszystko jest złożone w kostkę - trzeba samemu pościelić. Koce nie są prane za każdym razem, ale teraz zazwyczaj są czyste, kiedyś było z tym gorzej. Dawne "tanie kuszetki" z samym prześcieradłem jednorazowym nie kursują już od lat.
 
 Dodatki
 sypialny - do pościeli w przedziale dostajemy jeszcze zapakowany w folię "pakiet higieniczny" składający się z ręcznika, mydła w kostce, wody mineralnej i kubka do zębów. Ręczniki nie są prane, są używane jednorazowo, lecz są to normalne, bawełniane ręczniki. W szafce dostajemy jeszcze poczęstunek, zależny od ilości łóżek, w trójce jest to jakieś ciastko i woda, w dwójce ciastko, sok i woda + w cenę wliczona kawa/herbata. Pojedynczym przedziałem nie jechałem, więc nie wiem, jak w nim to wygląda. W starszych wagonach są także podkładki pod poduszki - jeśli ktoś chce mieć głowę wyżej, bo poduszki są dość cienkie.
 
 kuszetka - w przedziale, na półce bagażowej są tylko podkładki pod poduszki.
 
 Wyposażenie przedziału
 sypialny - w każdym przedziale umywalka, w starych wagonach pod blatem stolika, w nowych przy ścianie, z kranem schowanym w szafce. Ponadto lampki nocne, szafka z lustrem i gniazdkiem do golenia, szafa na ubrania, śmietniczka, roleta i moskitiera oraz drabina.
 
 kuszetka - trzy stoliki, jeden przy oknie i dwa rozkładane przy dolnych łóżkach; drabina
 
 w obu typach wagonów, w nowym taborze jest bardzo, ale to bardzo mało miejsca na bagaż, w porównaniu ze starym. W sypialnym w ogóle nie ma półek na górze, a w kuszetce są tylko dwie, ciasne, mieszczące małe walizki. W sypialnych sprawę rozwiązano montując wysuwane skrzynie pod dolnymi łóżkami. W starych wagonach z miejscem na bagaż nie ma problemu.
 
 
 
 W kuszetkach i w sypialnych, w przedziale konwojenta znajduje się kuchnia (kuchnia 2-palnikowa, lodówka, zlew, blat i czajnik el.), która jest wykorzystywana w bardzo małym stopniu. Możemy zamówić kawę, herbatę i drobne przekąski.
 
 W nowych kuszetkach i sypialnych znajduje się duży przedział dla inwalidów z niskimi łóżkami i szerokimi drzwiami, oraz duża toaleta dla inwalidów. W kuszetkach zamontowano w niej przewijak, zaś w sypialnym prysznic z ciepłą wodą.
 
 W nowych wagonach komfort akustyczny jest bardzo dobry, jest bardzo cicho. W starszych jest nieco gorzej.
 
 Warto jeszcze pamiętać, że w sypialnych obowiązuje podział na płeć.
 
 Dawniej przedziały i korytarze wykładano wykładziną, w nowych wagonach jej zabrakło, nie wiem dlaczego.
 
 
	
	
		Proszę o wybaczenie, że odgrzewam stary wątek.
 Jak obecnie wygląda sprawa podróży w wagonie sypialnym?
 Czy konduktor budzi przed stacją docelową np. x minut wcześniej?
 Czy jest chociaż jakaś mała szafka aby wsadzić sobie smartfon i dokument (aby współpodróżni nie wzięli sobie)?
 Czy faktycznie konduktor zabiera bilet i dokument przy wsiadaniu do wagonu sypialnego?
 Jeśli wybiera się wagon sypialny (3 miejscowy) to które miejsce najlepiej opłaca się brać?
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 54 
    Liczba wątków: 0
	 Dołączył: 11.05.2017
 Reputacja: 
2 
	
	
		@pasqudek 
1) Konduktor zasadniczo budzi 30min przed stacją wysiadania, chyba że zażyczysz sobie wcześniej.  
2) W wagonach starszego typu jest szafka z gniazdkiem umieszczona przy oknie. Jeździłem sypialnymi i kuszetami już wiele razy i ani razu nie zdażyła mi się sytuacja żeby ktoś mi coś ukradł. 
3) Obecnie konduktorzy już biletów nie zabierają. Ewentualnie robią to na chwilę, żeby je podbić pieczątką i wpisać do tableta służbowego że pasażer się zgłosił. Zaraz po tym przynoszą Ci bilet do przedziału. 
4) W przedziale 3osobowym moim zdaniem najlepszym miejscem jest środek, zaraz potem dół. Zdecydowanie góra jest najgorsza, bo jest mało miejsca i jest duszno. Wyjątkiem są wagony 308A i 305Ad z klimatyzacją, tam to już jest inaczej.
 
Mam nadzieję że udało mi się rozwiać wątpliwości.
	 
	
	
		@Ryszard : oczywiście 
 
Czy w wagonach sypialnych jest pościel? 
 Czy jeśli bilet kupuje się w kasie to trzeba okazać dowód konduktorowi? 
Czy dostaje się jakiś zestaw odświeżający?
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 54 
    Liczba wątków: 0
	 Dołączył: 11.05.2017
 Reputacja: 
2 
	
	
		1) Tak, jest pościel.2) Dla biletów kasowych nie pokazuje się dowodu, jedynie dokumenty uprawniające do zniżek, jeśli są jakieś bilety ulgowe.
 3) W przedziale 3osobowym na pasażera czeka pakiet sanitarny (mydło+ręcznik) oraz sękacz. W 2osobowym przedziale jest to samo ale dodatkowo woda 0,5l. Natomiast w przedziale 1osobowym dodatkowo do zestawu z przedziału dla 2 osób dodawany jest baton i sok. Standardowo pasażer z dowolnego przedziału z wagonu sypialnego w cenie biletu może zamówić sobie kawę lub herbatę (czarną/zieloną).
 
	
		
		
 24.11.2022, 13:16 
		Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 23 
    Liczba wątków: 1
	 Dołączył: 03.07.2018
 Reputacja: 
0 
	
	
		Ja jestem zaskoczony stwierdzeniem, że wagony sypialne są klimatyzowane. Intercity chwali się, że posiada takich wagonów kilkadziesiąt, a tylko 20 z nich jest klimatyzowanych.Ale do rzeczy:
 - wszystkie kursy zagraniczne są realizowane wagonami 305Ad, które są klimatyzowane  posiadają 2 przedziały z łazienkami
 - 10 wagonów z projektu Przemyśl - Szczecin czyli 308A również ma klimatyzację - można je spotkać zwykle w zestawach z klimatyzowanymi kuszetkami 134Ab
 - pozostałe sypialne, nie mają klimatyzacji i w dużej części są to zmodernizowane wagony WLAB10ouz (drzwi odskokowo-przesuwne na jednym końcu wagonu)  i WLAB10ou (drzwi odskokowo-przesuwne na obu końcach wagonu).
 
 W przypadku kuszetek - ich liczba jest sporo mniejsza, niż sypialnych, ale jak wspomniał kolega wyżej, dzięki kasacji całej serii 110A wypadły wszystkie nieklimatyzowane wagony. Pozostały zmodernizowane wagony 134Ab/134Ac/172A oraz zmodernizowane do kuszetek wagony 111A, czyli 173A. Łącznie 23 sztuki.
 
	
	
		Mam takie pytanie. Powiedzmy pociąg prowadzi kuszetki oraz Wars. Czy można poprosić konduktora o zamówienie konkretne danie z dostawą do wagonu? Jak wtedy odbywa się płatność
	 
	
	
		Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 23 
    Liczba wątków: 1
	 Dołączył: 03.07.2018
 Reputacja: 
0 
	
	
		 (25.09.2023, 22:51)pasqudek napisał(a):  Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami Przedział Single oznacza, że podróżuje w nim 1 osoba. Zwykle jest tak, że pozostałe łóżka powinny być złożone, ale nadal jest to przedział wieloosobowy.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 2 
    Liczba wątków: 1
	 Dołączył: 01.10.2022
 Reputacja: 
0 
	
	
		 (20.03.2024, 19:45)DarekP napisał(a):   (25.09.2023, 22:51)pasqudek napisał(a):  Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkamiPrzedział Single oznacza, że podróżuje w nim 1 osoba. Zwykle jest tak, że pozostałe łóżka powinny być złożone, ale nadal jest to przedział wieloosobowy. Niestety nie górne i dolne łóżko zostają bez zmian a środkowe się składa i służy jako oparcie.
	 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 
    Liczba wątków: 0
	 Dołączył: 04.06.2024
 Reputacja: 
0 
	
	
		Moim zdaniem skoro  jade sam  to powinno być że w przedziale powinno być udostepnione jedno  wyrko ...bo dlaczego mam dzielić przedział sypialny z innymi...    
	
	
	
		
	Liczba postów: 19Liczba wątków: 2
 Dołączył: 07.06.2024
 
	
	
		@ania5 : 
jechałem iC53172 (Rozewie) na trasie Gdańsk ---> Katowice. Więc praktycznie cała trasę. Bilet był kupiony 22.09.2023 ok. 5:00 - 5:30, a wyjazd 25.09.2023 po 22:00 
Więc mieli ponad 3 doby na przygotowanie odpowiedniego wagonu. Zwłaszcza, że single kosztował coś ok. 400zł. I taki przedział powinienem dostać A nie przedział 3 osobowy przerobiony na single. Co innego jeśli kupiłbym double.
	 |