Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Kuszetki i wagony sypialne
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Cześć,
Czy korzystaliście kiedyś z wagonów do leżenia bądź sypialnych? Jest w ogóle sens i opłacalność wykupowania ich? Czym to się dokładnie różni?
Z jakiej racji PKPIC żąda od klientów płacenia za miejsce w kuszetce/sypialce i za sam przejazd? Tak wiem - brzmi jak narzekanie typowego Polaka, ale bardzo mnie to wku...
Ja korzystam regularnie (2-3 razy w roku, mniej więcej w tej samej porze), i muszę powiedzieć, że komfort przez ostatnie lata znacząco się poprawił.  Zasadniczo przełomowym momentem była kasacja znienawidzonych przeze mnie starych kuszetek 6-miejscowych typu 110A. Od tamtego czasu, jako kuszetki jeżdżą albo zmodernizowane wagony z 4 łóżkami, albo zdeklasowane sypialne.  Zasadniczo nowoczesne kuszetki są wygodniejsze niż stare sypialne, z wyjątkiem miejsc na dole, który są wyjątkowo wąskie, a to za sprawą  oparć siedzeń, przymocowanych na stałe do ściany. Trochę widać to na zdjęciu: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto...051838.jpg   Jest tam po prostu za wąsko.

Zasadniczo z ceną sprawa ma się tak, że za przejazd płacimy, jako za przejazd, a opłata za miejsce sypialne/miejsce w kuszetce to dodatkowa opłata, tak, jakbyśmy na pokładzie pociągu wynajmowali pokój w hotelu.

Różnice opiszę poniżej:
cdn.
Nwm dlaczego zablokowała mi się możliwość edycji więc różnice daję tutaj:

Liczba łóżek:
sypialny - trzy łóżka po 79 złotych, z bardzo kosztowną i nieopłacalna opcją dwu- lub jedno- osobową: odpowiednio 160 lub a 320 złotych za jedno łóżko.

kuszetka - zazwyczaj cztery łóżka, dwa dolne i dwa górne, istnieją zmodernizowane, rzadko spotykane wagony z sześcioma łóżkami. Może też jechać zdeklasowany wagon sypialny, wówczas tylko trzy łóżka, bez możliwości złożenia części z nich za dopłatą. Cena w szóstce to 59 złotych, w czwórce 69.

Standard taboru:
sypialny - w pociągach kat. IC kursują zmodernizowane wagony, bardzo wygodne, z klimatyzacją, gnizadkami i wszystkimi udogodnieniami.

kuszetka - w pociągach IC zmodernizowane wagony, w tlk wagony takie jak w ic, lub zdeklasowane sypialne najgorszego sortu

Pościel
sypialny - z pościeli dostajemy kołdrę, prześcieradło i poduszkę, i, w przeciwieństwie do kuszetek łóżko mamy już pościelone, gotowe. Dodatkowo pod prześcieradło w starszych wagonach wkładany jest miękki materac. Z moich obserwacji wynika, że te lepsze komplety pościeli idą do sypialnych, a w kuszetkach są te bardziej wysłużone.

kuszetka - dostajemy dwa prześcieradła - jedno na łóżko, drugie do przykrycia, poduszkę oraz gruby koc. Wszystko jest złożone w kostkę - trzeba samemu pościelić. Koce nie są prane za każdym razem, ale teraz zazwyczaj są czyste, kiedyś było z tym gorzej. Dawne "tanie kuszetki" z samym prześcieradłem jednorazowym nie kursują już od lat.

Dodatki
sypialny - do pościeli w przedziale dostajemy jeszcze zapakowany w folię "pakiet higieniczny" składający się z ręcznika, mydła w kostce, wody mineralnej i kubka do zębów. Ręczniki nie są prane, są używane jednorazowo, lecz są to normalne, bawełniane ręczniki. W szafce dostajemy jeszcze poczęstunek, zależny od ilości łóżek, w trójce jest to jakieś ciastko i woda, w dwójce ciastko, sok i woda + w cenę wliczona kawa/herbata. Pojedynczym przedziałem nie jechałem, więc nie wiem, jak w nim to wygląda. W starszych wagonach są także podkładki pod poduszki - jeśli ktoś chce mieć głowę wyżej, bo poduszki są dość cienkie.

kuszetka - w przedziale, na półce bagażowej są tylko podkładki pod poduszki.

Wyposażenie przedziału
sypialny - w każdym przedziale umywalka, w starych wagonach pod blatem stolika, w nowych przy ścianie, z kranem schowanym w szafce. Ponadto lampki nocne, szafka z lustrem i gniazdkiem do golenia, szafa na ubrania, śmietniczka, roleta i moskitiera oraz drabina.

kuszetka - trzy stoliki, jeden przy oknie i dwa rozkładane przy dolnych łóżkach; drabina

w obu typach wagonów, w nowym taborze jest bardzo, ale to bardzo mało miejsca na bagaż, w porównaniu ze starym. W sypialnym w ogóle nie ma półek na górze, a w kuszetce są tylko dwie, ciasne, mieszczące małe walizki. W sypialnych sprawę rozwiązano montując wysuwane skrzynie pod dolnymi łóżkami. W starych wagonach z miejscem na bagaż nie ma problemu.



W kuszetkach i w sypialnych, w przedziale konwojenta znajduje się kuchnia (kuchnia 2-palnikowa, lodówka, zlew, blat i czajnik el.), która jest wykorzystywana w bardzo małym stopniu. Możemy zamówić kawę, herbatę i drobne przekąski.

W nowych kuszetkach i sypialnych znajduje się duży przedział dla inwalidów z niskimi łóżkami i szerokimi drzwiami, oraz duża toaleta dla inwalidów. W kuszetkach zamontowano w niej przewijak, zaś w sypialnym prysznic z ciepłą wodą.

W nowych wagonach komfort akustyczny jest bardzo dobry, jest bardzo cicho. W starszych jest nieco gorzej.

Warto jeszcze pamiętać, że w sypialnych obowiązuje podział na płeć.

Dawniej przedziały i korytarze wykładano wykładziną, w nowych wagonach jej zabrakło, nie wiem dlaczego.

pasqudek

Proszę o wybaczenie, że odgrzewam stary wątek.

Jak obecnie wygląda sprawa podróży w wagonie sypialnym?
Czy konduktor budzi przed stacją docelową np. x minut wcześniej?
Czy jest chociaż jakaś mała szafka aby wsadzić sobie smartfon i dokument (aby współpodróżni nie wzięli sobie)?
Czy faktycznie konduktor zabiera bilet i dokument przy wsiadaniu do wagonu sypialnego?
Jeśli wybiera się wagon sypialny (3 miejscowy) to które miejsce najlepiej opłaca się brać?


1) Konduktor zasadniczo budzi 30min przed stacją wysiadania, chyba że zażyczysz sobie wcześniej.
2) W wagonach starszego typu jest szafka z gniazdkiem umieszczona przy oknie. Jeździłem sypialnymi i kuszetami już wiele razy i ani razu nie zdażyła mi się sytuacja żeby ktoś mi coś ukradł.
3) Obecnie konduktorzy już biletów nie zabierają. Ewentualnie robią to na chwilę, żeby je podbić pieczątką i wpisać do tableta służbowego że pasażer się zgłosił. Zaraz po tym przynoszą Ci bilet do przedziału.
4) W przedziale 3osobowym moim zdaniem najlepszym miejscem jest środek, zaraz potem dół. Zdecydowanie góra jest najgorsza, bo jest mało miejsca i jest duszno. Wyjątkiem są wagony 308A i 305Ad z klimatyzacją, tam to już jest inaczej.

Mam nadzieję że udało mi się rozwiać wątpliwości.

pasqudek

: oczywiście

Czy w wagonach sypialnych jest pościel?
Czy jeśli bilet kupuje się w kasie to trzeba okazać dowód konduktorowi?
Czy dostaje się jakiś zestaw odświeżający?
1) Tak, jest pościel.
2) Dla biletów kasowych nie pokazuje się dowodu, jedynie dokumenty uprawniające do zniżek, jeśli są jakieś bilety ulgowe.
3) W przedziale 3osobowym na pasażera czeka pakiet sanitarny (mydło+ręcznik) oraz sękacz. W 2osobowym przedziale jest to samo ale dodatkowo woda 0,5l. Natomiast w przedziale 1osobowym dodatkowo do zestawu z przedziału dla 2 osób dodawany jest baton i sok. Standardowo pasażer z dowolnego przedziału z wagonu sypialnego w cenie biletu może zamówić sobie kawę lub herbatę (czarną/zieloną).

pasqudek

Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
Ja jestem zaskoczony stwierdzeniem, że wagony sypialne są klimatyzowane. Intercity chwali się, że posiada takich wagonów kilkadziesiąt, a tylko 20 z nich jest klimatyzowanych.
Ale do rzeczy:
- wszystkie kursy zagraniczne są realizowane wagonami 305Ad, które są klimatyzowane  posiadają 2 przedziały z łazienkami 
- 10 wagonów z projektu Przemyśl - Szczecin czyli 308A również ma klimatyzację - można je spotkać zwykle w zestawach z klimatyzowanymi kuszetkami 134Ab
- pozostałe sypialne, nie mają klimatyzacji i w dużej części są to zmodernizowane wagony WLAB10ouz (drzwi odskokowo-przesuwne na jednym końcu wagonu)  i WLAB10ou (drzwi odskokowo-przesuwne na obu końcach wagonu).

W przypadku kuszetek - ich liczba jest sporo mniejsza, niż sypialnych, ale jak wspomniał kolega wyżej, dzięki kasacji całej serii 110A wypadły wszystkie nieklimatyzowane wagony. Pozostały zmodernizowane wagony 134Ab/134Ac/172A oraz zmodernizowane do kuszetek wagony 111A, czyli 173A. Łącznie 23 sztuki.

pasqudek

Mam takie pytanie. Powiedzmy pociąg prowadzi kuszetki oraz Wars. Czy można poprosić konduktora o zamówienie konkretne danie z dostawą do wagonu? Jak wtedy odbywa się płatność

pasqudek

Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
(25.09.2023, 22:51)pasqudek napisał(a): [ -> ]Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
Przedział Single oznacza, że podróżuje w nim 1 osoba. Zwykle jest tak, że pozostałe łóżka powinny być złożone, ale nadal jest to przedział wieloosobowy.
hej,
Jeśli chodzi o wagony do leżenia czy sypialne, to zależy to głównie od tego, jak długi jest twój przejazd. Jeśli to dłuższa podróż, to wygodnie jest mieć taką opcję, żeby się wyspać w trakcie podróży. Co do opłacalności, to też zależy od indywidualnych preferencji i możliwości finansowych. Jeśli masz na to kase, to dlaczego nie skorzystać z większego komfortu. A co do opłat za miejsce i przejazd,  to chyba niestety taka polska rzeczywistość, że trzeba płacić za wszystko.
 Pozdrawiam, Ania kolej
(20.03.2024, 19:45)DarekP napisał(a): [ -> ]
(25.09.2023, 22:51)pasqudek napisał(a): [ -> ]Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
Przedział Single oznacza, że podróżuje w nim 1 osoba. Zwykle jest tak, że pozostałe łóżka powinny być złożone, ale nadal jest to przedział wieloosobowy.
Niestety nie górne i dolne łóżko zostają bez zmian a środkowe się składa i służy jako oparcie.
Moim zdaniem skoro  jade sam  to powinno być że w przedziale powinno być udostepnione jedno  wyrko ...bo dlaczego mam dzielić przedział sypialny z innymi... Smile
Stron: 1 2