Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Hamulec Knorr KE i SAB WABCO - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: ZESPOŁY TRAKCYJNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-88.html)
+---- Wątek: Hamulec Knorr KE i SAB WABCO (/thread-5568.html)



Hamulec Knorr KE i SAB WABCO - wołodyjowskiIC - 05.07.2016

Niedawno w paru EZT (ED74,ED59) zauważyłem, że nie posiadają osobnego nastawnika jazdy i hamulca zespolonego tylko hamulec pomocniczy i takie cuś:http://www.transportszynowy.pl/ed74/ed74pulpit3.html
Chodzi mi o dźwignię z numerem 5.
Czy ktoś byłby w stanie opisać mi sposób działania takiego rodzaju hamulca?
Podobno nazywa się Knorr KE, ale Husarz jeśli się nie mylę też ma Knorr'a KE i ma osobną dźwignię. Jak to możliwe?
Co zaś się tyczy ED59 ma przekładnię SAB WABCO. Na czym polega działanie tej przekładni?


- rustsaltz - 05.07.2016

System Knorr KE to tzw. zawory ujednoliconego stosowania. Niezależnie od tego co jest na pulpicie to w pojeździe jest tablica pneumatyczna, która sygnały z nastawnika (niezależnie czy zespolonego z zadajnikiem jazdy czy też nie) przekształca w odpowiednie sygnały dla zaworu rozrządczego lub hamulca dodatkowego. W nowoczesnych pojazdach generalnie nie ma mechanicznego sterowania pneumatyką (nie wiem na pewno jak jest z zaworem nagłego hamowania, on może być połączony bezpośrednio z przewodem głównym).


- wołodyjowskiIC - 05.07.2016

Czyli jak było na tamtym zdjęciu jeślibym pociągnął dźwignię do siebie bym jechał, a jeśli od siebie bym hamował?
W dalszym ciągu jednak nie mogę zrozumieć czemu ED74 ma taki nastawnik jazdy i hamowania, a Husarz inny czyli ma nastawnik siły pociągowej osobno, a hamulec osobno.
A druga sprawa po co EZT hamulec dodatkowy?
I ostatnia co to ta przekładnia SAB WABCO?!


- mixer - 05.07.2016

Pozycja nr 5 tak jak tam podpisane: Nastawnik Jazdy i hamulca. Do przodu to jazda do siebie hamowanie ED. Obok dźwignia to hamulec pneumatyczny.


- rustsaltz - 05.07.2016

Generalnie przekładnie SAB służą do samoczynnej regulacji docisku klocków, podejrzewam, że tu chodzi o docisk tarcz.

A zadajniki ma osobno, bo chwilowe przestawienie zadajnika z "jazdy" w "hamowanie" może rodzić poważne problemy, a w ezt de facto nie stanie się nic.


- jarząbek019 - 07.07.2016

rustsaltz napisał(a):A zadajniki ma osobno, bo chwilowe przestawienie zadajnika z "jazdy" w "hamowanie" może rodzić poważne problemy, a w ezt de facto nie stanie się nic.
A jak to działa na zmodernizowanych SM42?


- rustsaltz - 09.07.2016

Tak samo. Tylko tam jest w jednym zadajniku hamulec dodatkowy i nastawnik jazdy.


- zeus04 - 12.07.2016

jarząbek019 napisał(a):
rustsaltz napisał(a):A zadajniki ma osobno, bo chwilowe przestawienie zadajnika z "jazdy" w "hamowanie" może rodzić poważne problemy, a w ezt de facto nie stanie się nic.
A jak to działa na zmodernizowanych SM42?

Działa bardzo źle. Można równocześnie i hamować i napędzać...