Liczba postów: 1 558
    Liczba wątków: 65
	
Dołączył: 15.11.2014
	
Reputacja: 
0
	 
	
	
		Słuchajcie, obiło mi się o uszy że WKD przechodzi na 3 kV i to w tym roku! Wie ktoś coś więcej na ten temat? Po co to robią? Czym mają zamiar jeździć? EU07 wpuszczą czy turbokible?
Pozdrawiam 
sm31-131
	
	
	
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 430
    Liczba wątków: 62
	
Dołączył: 28.02.2018
	
Reputacja: 
3
	 
	
	
		O tym, że WKD chce przejść na 3kV było słychać od co najmniej 2010-2011 roku, kiedy było wiadome, że przyjdą nowe pociągi. Przejście na wyższe napięcie ma nastąpić za nieco ponad miesiąc. Zmiana ta ma nastąpić podczas pierwszego długiego weekendu majowego (przynajmniej taka jest wersja).
Dlaczego? Z fizyki, którą miałem ze 20 lat temu pamiętam, że im niższe napięcie, tym większe straty w przesyle energii (dlatego linii napowietrzne mają nawet napięcie po kilkaset kV). Wyższe napięcie, to mniej podstacji na linii (mają być chyba dwie zamiast pięciu obecnie). WKD planuje również w godzinach szczytu puszczać pociągi co 5-7 minut. Od maja ruch na sieci WKD będzie obsługiwać 1 sztuka EN95, 14 sztuk EN97 i 6 sztuk 39WE, więc żadne siódemki z wagonem, czy turbokible nie wchodzą w grę - tym bardziej, że na linii WKD są niskie perony (a wchodzenie po schodkach w EN94 było uważane za jeden z największych mankamentów).
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 548
    Liczba wątków: 5
	
Dołączył: 18.03.2011
	
Reputacja: 
0
	 
	
	
		Aktualnie WKD planuje przejście z 600 na 3000V na weekend majowy, bo w kilka dni trzeba przełączyć nie tylko sieć, ale jeżdżące EN97.
Plan może się zmienić, jak opóźni się dostawa nowych wynalazków z Newagu, które będą przygotowane już tylko pod 3kV.
Czemu? WKD boryka się od zawsze ze słabym zasilaniem i w związku z tym z brakiem możliwości m.in zwiększenia częstotliwości. Nowe pojazdy dysponują większa mocą do tego, co też nie poprawia sytuacji.
3 PT będą zasilać cały odcinek, będzie można nieco podnieść częstotliwość, EN94 odejdą w niepamięć... Zostawią może jedną sztukę do przejazdów okolicznościowych (jedna PT na 600V ma pozostać póki co).
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 558
    Liczba wątków: 65
	
Dołączył: 15.11.2014
	
Reputacja: 
0
	 
	
	
		A jak wygląda dostawa wynalazków? Wiem że były testowane w Żmigrodzie ale nie wiem jak z dostawami. I jak będą chcieli potem puścić ten EN94 na 600V na tej trasie? Modernizacja układu zasilania? I co z pozostałymi? Przecież oni ich mieli kilkadziesiąt...
Pozdrawiam
sm31-131
	
	
	
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 430
    Liczba wątków: 62
	
Dołączył: 28.02.2018
	
Reputacja: 
3
	 
	
	
		Ostatnio pierwszy pojazd 39WE przyjechał do Warszawy, do IK. Słyszałem, że mają go testować gdzieś koło Nidzicy.
Przejście na wyższe napięcie, to definitywny koniec EN94 w służbie. WKD nie przewiduje żadnej modernizacji tych pojazdów (chodzą plotki, że może zachowana jednostka zostanie przerobiona na 3kV, żeby nie być tylko zimnym eksponatem).
Obecnie z 40 wyprodukowanych EN94 sprawnych jest w sumie 9 sztuk (8 połączonych w pary + jeden w rezerwie). Te 4 pary jeżdżą tylko w tygodniu (1-5), bez świąt. Z tego co słyszałem dzieje się tak dlatego, że za dużo EN97 jednocześnie w ruchu, to problemy dla podstacji i stąd to rozrzedzanie liczby pociągów EN97 przez EN94.
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 4 536
    Liczba wątków: 165
	
Dołączył: 01.02.2011
	
Reputacja: 
4
	 
	
	
		O przejściu na 3kV wiadomo od dawna. Jestem ciekaw, co się stanie z wynalazkiem EN95 po zmianie napięcia.
	
	
	
Jaro
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 430
    Liczba wątków: 62
	
Dołączył: 28.02.2018
	
Reputacja: 
3
	 
	
	
		EN95 był w Bydgoszczy przez ponad rok, gdzie przeszedł naprawę główną. Z tego co wiem, to pojazd jest dostosowany do obu napięć.
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 548
    Liczba wątków: 5
	
Dołączył: 18.03.2011
	
Reputacja: 
0
	 
	
	
		EN95 już chyba tylko dostosowany do 3kV.
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 430
    Liczba wątków: 62
	
Dołączył: 28.02.2018
	
Reputacja: 
3
	 
	
	
		Wydaje mi się, że taki był pierwotny zamysł. Później władze WKD zmieniły zdanie i EN95 miał być dwusystemowy.
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 6 035
    Liczba wątków: 247
	
Dołączył: 16.06.2010
	
Reputacja: 
4
	 
	
	
		Pierwszy z 39WE jest już w lokomotywowni WKD. Prawdopodobnie odbędzie się impreza pożegnalna serii EN94.
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 1 558
    Liczba wątków: 65
	
Dołączył: 15.11.2014
	
Reputacja: 
0
	 
	
	
		To trochę mało czasu im na to zostało - chyba że robią imprezę z zimnym eksponatem?
Pozdrawiam
sm31-131
	
	
	
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 558
    Liczba wątków: 15
	
Dołączył: 09.12.2014
	
Reputacja: 
4
	 
	
	
		A nie da się pociągnąć tego EN94 jakąś lokomotywą elektryczną bądź EZTem na 3000V? Np. taką EM10, moc idealna i MiKolom się spodoba...
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 2 093
    Liczba wątków: 37
	
Dołączył: 17.08.2013
	
Reputacja: 
1
	 
	
	
		A w jakim miałoby to być celu? Bo na pewno nie do podróży regularnych. Lokomotywa na Śródmieściu WKD na pewno nie przejdzie.
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Liczba postów: 487
    Liczba wątków: 11
	
Dołączył: 17.09.2014
	
Reputacja: 
8
	 
	
	
		Impreza ma się odbyć 25 kwietnia, więc nie będzie tego problemu.