Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Rozkłady jazdy - co to jest obieg? - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+---- Dział: STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-67.html)
+---- Wątek: Rozkłady jazdy - co to jest obieg? (/thread-4672.html)



Rozkłady jazdy - co to jest obieg? - Jacek Z. - 12.12.2014

Wygląda na to, że przypadł mi w udziale niezasłużony zaszczyt zamieszczenia pierwszego tematu w tej sekcji...

Otóż chciałbym spytać Was jak powinno się definiować pojęcie "obieg". Wg "Kolejpedii":
http://www.kolejpedia.pl/przewozy-kolej ... otywy.html

OBIEG SKŁADU, LOKOMOTYWY to "Zbiór pociągów (relacji), które dany skład (lokomotywa) obsługuje w okresie od odjazdu tego składu ze stacji początkowej (→ stacji macierzystej) do ponownego odjazdu tego samego składu (lokomotywy) z tej samej stacji z pociągiem o tym samym numerze."

Mi natomiast chodzi o coś innego - o obieg (tu: w kolei aglomeracyjnej) jako jednostkę rozkładu jazdy, składającą się zwykle z kilku par pociągów dobranych tak, aby w przyjętej jednostce czasu mogły być obsłużone tym samym składem z tą samą drużyną, z uwzględnieniem czasów przejazdów oraz manewrów i postojów na stacjach zwrotnych.

Ale też i tu od razu trafiam na wyjątki, bo:
- w ciągu danej zmiany tabor obsługujący dany nr obiegu może się zmieniać (chociażby przez podmianę lub łączenie i rozłączenie składów), drużyna też,
- w ciągu tej samej zmiany, podczas np. noclegu na jednej ze stacji końcowych, ta sama drużyna i ten sam tabor czasem planowo przechodzą na inny nr obiegu.

W niewielu znanych mi źródłach temat albo w ogóle nie istnieje, albo jest opisywany pod hasłami typu "konstruowanie rozkładów jazdy" bardzo płytko i bez wnikania w szczegóły, jak np. co to jest wykres ruchu, a co wykres płaski.

Czy jest to gdzieś wyczerpująco opisane? Czy moglibyście w tej materii polecić jakieś linki, książki, instrukcje?


- przem710 - 14.12.2014

Dokładnie tak jak piszesz. Tak na chłopski rozum jest trasa składu/lokomowy od stacji początkowej do czasu powrotu do stacji początkowej.

Dla przykładu obieg lokomotywy EP09 BZ Kraków (stary rozkład)

Dzień 1.
TLK Pobrzeże -> Kraków - Gdynia Główna
EIC Neptun -> Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia

Dzień 2.
EIC Neptun -> Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna
TLK Pobrzeże -> Gdynia Główna - Kraków


- Poznanski_mech - 14.12.2014

Jako drugi przykład to masz jeden obieg wagonów:

Dzień 1.
TLK Żuławy -> Szczecin Port Centralny - Olsztyn Główny

Dzień 2.
TLK Żuławy -> Olsztyn Główny - Szczecin Port Centralny

Dzień 3.
TLK Gryf -> Szczecin Port Centralny - Olsztyn Główny
TLK Mazury -> Olsztyn Główny - Kraków Płaszów

Dzień 4.
TLK Mazury -> Kraków Płaszów - Olsztyn Główny
TLK Gryf -> Olsztyn Główny - Szczecin Port Centralny


- przem710 - 14.12.2014

Bardzo ciekawy przykład, wagony wracają do stacji macierzystej lecz mimo to nie kończą obiegu. Innym ciekawym obiegiem jest przykład lokomotywy z BGE (2014).

Lokomotywa EU44 wyruszała w sobotnie popołudnie z Warszawy z EIC Kaszub docierając wieczorem do Gdyni. Następnego dnia podejmowała BGE i kurowała przez cały tydzień w relacji Gdynia - Berlin - Gdynia. Po czym po tygodniu w niedziele wracała jako poranny EIC Kaszub do Warszawy.


- Poznanski_mech - 14.12.2014

I w tym przykładzie jest 5 składów na jeden obieg.


- Jacek Z. - 16.12.2014

Poznanski_mech, przem710, dzięki za odzew :-)

Jeśli chodzi o podane przez Was przykłady, wszystko się zgadza. Natomiast w rzeczywistości aglomeracyjnej (przykład SKM Warszawa; chyba Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie czy SKM Trójmiasto działają podobnie) cały cykl liczony jest nie w kilku dniach, a raczej w dobie czy 12 godzinach, np. na danej trasie w ciągu doby ok. 40 par pociągów dziennie obsługiwanych jest przez 7 składów, kursujących wg określonego porządku - i tu właśnie każda taka część rozkładu przypisana jest do jednego składu, oprócz numerów taborowych oznakowanego również numerem obiegu, wyświetlającym się z boku kabin maszynisty. Przy czym zarówno tabor, jak i obsługująca go drużyna mogą się na danym obiegu zmieniać.

Być może sformułowanie "obieg" w tej sytuacji jest nie do końca prawidłowe, bo obieg jest tu raczej odpowiednikiem brygady w autobusach czy tramwajach. Dlatego właśnie szukam jakichś źródeł teoretycznych, gdyż wiem jak to działa w praktyce, ale tworzenie sobie przeze mnie do tego nazewnictwa może się okazać "odkrywaniem Ameryki która już została odkryta" - bo może już cały tzw. aparat pojęciowy istnieje.


- Poznanski_mech - 16.12.2014

Lokomotywy mają własny plan obiegów, wagony jeszcze inny a drużyny znów inny.

Koleje aglomeracyjne to oczywiste że działają na dziennych obiegach to ich zasięg i charakter są zupełnie inne. Pociągi TLK pokonują trasy dalekobieżne i jeżeli trzymać się dobowego obiegu to składy jechały by ze stacji A do B i powrót.


- speed_cars - 24.09.2015

Są przypadki gdzie lokomotywa wypada z obiegu np. podczas jakieś awarii. Każdy zakład Intercity obsługuje dane odcinki które mają przydzielone. Gdy lokomotywy były w Cargo, to np. siódemki z CM Szczecin obsługiwały pociągi rel. Szczecin - Olsztyn - Białystok. CM Gdynia np. obsługiwały pociągi Intercity na odcinku Gdynia - Warszawa Wschodnia, dalej to EP09 prowadziły pociągi na odcinku Warszawa Wschodnia - Kraków. To były piękne czasy.