Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lokomotywa EP03
#1
O lokomotywie:

Lokomotywy, oznaczone pierwotnie numerami E151 ... E158 , wyprodukowano w Szwecji z przeznaczeniem do ruchu dalekobieżnego na zelektryfikowanych trasach w węźle warszawskim. Ich konstrukcja ze zderzakami i urządzeniami cięgłowymi umieszczonymi na wózkach, była wzorowana na przedwojennych lokomotywach serii E100.
W 1956 roku przekazano je do nowo powstałej Elektrowozowni Łódź Olechów; obsługiwały wówczas pociągi z Łodzi do Warszawy, a później do Katowic, Gliwic, Krakowa. Po kilku latach EP03 skierowano do obsługi pociągów miejscowych, a wycofano z eksploatacji na początku lat 70.
Maszyna EP03-01 została odbudowana w 1997 roku przez ZNTK Mińsk Mazowiecki - jest najstarszą i jedną z dwóch czynnych historycznych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Obecnie można podziwiać dwie lokomotywy serii EP03, jedna EP03-01 jest w lokomotywowni Kraków Prokocim, jest to lokomotywa sprawna. Druga zaś lokomotywa EP03-08 znajduję się w Skierniewicach w Polskim Stowarzyszeniu Miłośników Kolei gdzie czeka na renowację.

Dane techniczne:

Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakc.: LIB 117
Ilość i moc silników: 4x405kW
Moc ciągła pojazdu: 1 630kW
Przełożenie przekładni: 83:24
Sterowanie wielokrotne: nie ma
Prędkość max.: 110 km/h
Średnica kół: 1 620 mm
Masa służbowa: 81 200 kg
Długość całkowita: 14 170 mm

Produkcja:

EP03-01 ... 08 zostały wyprodukowane przez ASEA w latach 1951, w ilości 8 sztuk.

[Obrazek: dsc08606.th.jpg]
EP03-01, zdjęcie autorstwa giness86

Serdecznie dziękuje autorom za udostępnienie zdjęć!



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.