Witaj w nowej odsłonie ForumKolejowe.pl

Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wyjazd na tor szlakowy przeciwny do kierunku zasadniczego
#61
O co chodzi? Sz był i jest zezwoleniem dla jazdy pociągowej do następnego semafora.
Odpowiedz
#62
stach57 napisał(a):
Paweł Piotr napisał(a):3. Z zasady semafory wyjazdowe i semafory wyjazdowe grupowe nie zachowują warunku wymaganej odległości drogi hamowania i w stosunku do nich jest stosowana kolejność nastawiania (Ie-4 [WTB-E10], §6, pkt. 1). Zatem jeżeli jest usterka semafora wyjazdowego grupowego (ciemny), to nie ma możliwości podania sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym w kierunku tego uszkodzonego semafora wyjazdowego grupowego.

A Sz z W24 nie jest takim zezwoleniem?

Zacytował pan fragment mojego postu, a pod spodem zadał pytanie.
Zatem to ja pytam:
1. Jaki jest związek pańskiego pytania z treścią zacytowanego postu?
2. Czy pan zna wszystkie procedury stosowane podczas używania sygnału Sz?
3. Czy pan zna odpowiednie zapisy instrukcji Ir-1(R-1), dotyczące używania sygnału Sz w ruchu pociągów?
4. Czy pan zna wszystkie zapisy instrukcji Ie-1(E-1) dotyczące sygnału Sz?
Odnoszę wrażenie, że czegoś pan się czepia, tylko nie bardzo wiem czego - proszę to jasno wyartykułować, co się panu nie podoba w moich postach.
Odpowiedz
#63
Pytanie odnosi się do ostatniego zdania Pana postu. W odpowiedzi odsyła Pan do Ir-1, Ie-1. Jak bym nie znał tych przepisów nie stawiał bym takiego pytania. Mówimy tu o sygnałach a nie o całych procedurach.
"3. Czy pan zna odpowiednie zapisy instrukcji Ir-1(R-1), dotyczące używania sygnału Sz w ruchu pociągów?
4. Czy pan zna wszystkie zapisy instrukcji Ie-1(E-1) dotyczące sygnału Sz? "
Czy stawiając powyższe pytania chce Pan powiedzieć, że w przypadku uszkodzenia semafora wyjazdowego grupowego (ciemny) nie można podać sygnał Sz z wyświetlonym W24 na semaforze wyjazdowym przy peronie? Czy jako jedyny wariant wyjazdu pociągu na tor lewy w przytoczonym przypadku jest rozkaz "N", co Pan sugerował wcześniej?
Odpowiedz
#64
Musimy najpierw uściślić terminy, którymi się posługujemy.
Jeżeli mówimy o sygnałach zezwalających na semaforach, to mówimy wyłącznie o sygnałach tzw. kolorowych, czyli podawanych przy pomocy komór i pasów świetlnych, wyposażonych w kolorowe soczewki (czerwona dla komór, pomarańczowa i zielona dla komór oraz pasów świetlnych). Sygnał zastępczy Sz nie jest sygnałem zezwalającym, bowiem sygnał ten w rzeczywistości nie zastępuje żadnego sygnału zezwalającego (kolorowego), tylko zastępuje wydanie rozkazu pisemnego. I dlatego w ten sposób należy rozumieć mój zapis:
Jeżeli są przeszkody w prawidłowym wyświetleniu sygnału zezwalającego na wyjazd na tor lewy (przeciwny do kierunku zasadniczego), zawsze jest wydawany rozkaz pisemny „N”, który dla znających interpretację i obowiązującą wykładnię przepisów jest jasny. Dla osób, które takiej wykładni nie znają, powinienem zaznaczyć, że rozkaz pisemny „N” może być zastąpiony podaniem sygnału Sz (a trzeba o tym pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe). Zatem za brak tej uwagi przepraszam.
Także sygnał Sz z równoczesnym wyświetleniem wskaźnika W24, nie jest sygnałem zezwalającym, bowiem zastępuje wydanie rozkazu pisemnego N, poza tylko jednym, szczególnym przypadkiem: gdy na szlaku, na który ma wyjechać pociąg, jest czynna i sprawna blokada dwukierunkowa i jazda pociągu po torze lewym (przeciwnym do kierunku zasadniczego) będzie odbywała się na podstawie działania tej blokady.
Zupełnie inną kwestią jest natomiast sprawa prawidłowego umieszczania wskaźnika W24 w sytuacji, gdy na stacji istnieją semafory wyjazdowe grupowe – ale to temat na odrębny post.
Odpowiedz
#65
stach57 napisał(a):Czy stawiając powyższe pytania chce Pan powiedzieć, że w przypadku uszkodzenia semafora wyjazdowego grupowego (ciemny) nie można podać sygnał Sz z wyświetlonym W24 na semaforze wyjazdowym przy peronie? Czy jako jedyny wariant wyjazdu pociągu na tor lewy w przytoczonym przypadku jest rozkaz "N", co Pan sugerował wcześniej?
No ja bym na ciemny grupowy nie pojechał.

P.S. Utarło się, że w internecie wszyscy są na "ty" Wink
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#66
No i słusznie.
Proszę mi wybaczyć, jeżeli kogoś to razi, ale ja nie jestem „wszyscy” i będę stosował takie formy, które uznaję za stosowne.
Jeżeli mamy sytuację, że na stacji są semafory (różnie zwane – w tym zakresie przepisy są, niestety, wewnętrznie sprzeczne) przy torach stacyjnych w kierunku wyjazdu ze stacji oraz semafory wyjazdowe grupowe już poza głowicą rozjazdową (stojące „plecami” do semaforów wjazdowych na stację), pomiędzy nimi istnieje kolejność nastawiania, na semaforach stacyjnych umieszczone są wskaźniki W24, na szlaku jest czynna blokada liniowa dwukierunkowa i pojawiła się usterka w postaci ciemnego semafora wyjazdowego grupowego po torze lewym, to zgodnie z przepisami – aby wyjechać pociągiem na tor lewy - na semaforze przy torze stacyjnym należy wyświetlić sygnał Sz wraz z wyświetlonym wskaźnikiem W24, na semaforze wyjazdowym grupowym wyświetlić sygnał Sz (jeżeli jest to możliwe, bo uszkodzony może być np. kabel zasilający). Jeżeli jednak nie jest możliwe wyświetlenie sygnału Sz na semaforze wyjazdowym grupowym, który jest ciemny, należy wydać rozkaz pisemny „S” na jego pominięcie. Tyle... :lol:
Odpowiedz
#67
Ujawniono przypadek (zmianę w wrjp) na szlaku dwutorowym, gdzie z jednej strony (stacji A) ma w wrjp oznaczenie "PP" a z drugiej (stacja B) - bez żadnego skrótu w odniesieniu do blokady liniowej i bez W24. Jednocześnie stacja "B" ma semafor grupowy wyjazdowy ze wskaźnikiem W24, lecz nie ma on zależności z semaforem drogowskazowym przy peronie - brak możliwości podania sygnału zezwalającego, a blokadę liniową w kierunku przeciwnym do zasadniczego obsługuje się "pomocniczo". Zniesieni skrótu "PP" na stacji "B" tłumaczone jest brakiem pełnego zabezpieczenia drogi przebiegu w kierunku przeciwnym do zasadniczego, co jest ponoć brakiem warunku uznania blokady liniowej jako dwukierunkowej. i skrót "PP" został zniesiony w oparciu o decyzję Centrali PLK S.A. (prawdopodobnie?). Niemniej jednak RTS "B" i "A" ma zapis o blokadzie dwukierunkowej między tymi stacjami, również można to znaleźć w dod. 1 do wrjp. Jak ma zachować się dyżurny ruchu i maszynista w takim przypadku - jazda w kierunku przeciwnym do zasadniczego? W stacji Smętowo mamy podobny przypadek, lecz w wrjp mamy "SS". Czy podobne przypadki występują gdzie indziej?
Odpowiedz
#68
Proszę z takimi pytaniami udać się do zarządcy infrastruktury czyli do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Odpowiedz
#69
Wczoraj wyjeżdżam na szlak jednotorowy i słyszę "do Xyz torem lewym". W rozkazie brak informacji o blokadzie. Jak się osygnalizować? Kiedyś było tak, bodaj od Dąbrowy Południowej do Huty Katowice, że w rozkładzie nie było oznaczeń, na gruncie były W24 i wyjazdy na sygnał zezwalający, kiedyś poprosiłem o wyjaśnienie i usłyszałem "to trzeba rozkład zmienić".

W opisanym przypadku ja bym zażądał jednak rozkazu N (jadąc od strony bez oznaczenia PP), bo maszynista dostępu do Dodatku 1 nie ma. W drugim kierunku (z A do B)pojechałbym na W24. Tutaj ujawnia się bałagan na kolei, gdzie zmienia się jeden zapis, a inny zostaje i powstają sprzeczne przepisy.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#70
Jak maszynista zażąda rozkazu a ISEDR pewnie nie odmówi, inni potraktują to jako błąd w wrj. W wrjp znaczenie skrótów blokady liniowej (SS, PP, SP) zmieniono i nie określają już, że mamy szlak z blokadą dwukierunkowa po każdym torze, a tylko że tor lewy dla danego kierunku jazdy posiada blokadę liniową, co nie znaczy, że na sąsiednim posterunku ruchu dla przeciwnego kierunku jest tak samo, stąd możemy spotkać zapisy dla każdego toru oddzielnie i tu chyba tego zabrakło skoro dla jednego toru zniesiono "PP".
Odpowiedz
#71
Przepraszam że odświeżam ale ku pewności bo dzisiaj próbowałem to tłumaczyć koledze ale że dawno tego tematu nie odświeżałem to mogłem się w czymś pogubić.

"ss" , "sp" , "pp" = semafor zezwalający / "SZ" + "W24" + Informacja od dyżurnego ruchu 
(jeżeli nie można wyświetlić semafora albo "W24" czegokolwiek to wtedy dodatkowo "N")

"s" , "p" = semafor zezwalający / "SZ" + "Rozkaz pisemny N" + Informacja od dyżurnego ruchu


Brak oznaczenia blokady na RJ  : semafor zezwalający / "SZ" + "Rozkaz pisemny N" + Informacja od dyżurnego ruchu

W RJ samo "W24" :  
W porze jasnej : semafor zezwalający / "SZ" + Przenośnia tabliczka z "W24" + Informacja od dyżurnego ruchu. 
W porze ciemnej : semafor zezwalający / "SZ" + "Rozkaz pisemny N" + Informacja od dyżurnego ruchu


Podsumowując wyjazd na tor lewy nie  zależy od możliwości wyświetlenie się wskaźnika "W24" tak jak to większość osób myśli a zależy tylko od tego czy Dyżurny R. ma kontrolę nad torem lewym a takową ma tylko na blokadzie przystosowanej dwukierunkowej
Odpowiedz
#72
Jeżeli jest W24 to można jechać niezależnie od pory dnia, o ile wyświetla się W24, a maszynista został uprzedzony rozkazem o jeździe po torze lewym (rozkaz może być wydany przez stację wyznaczoną lub stację ostatniego postoju).
Jeżeli jest oznaczenie S, P i nie ma wskaźnika W24 wydaje się rozkaz N (Działka 1 obowiązkowo ,kolejne według potrzeb).
Wyjazd na nieoświetloną tablicę W24 odbywa się tylko w przypadku planowych remontów i informuje się wtedy drużyny rozkazem Nrob.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#73
(03.08.2017, 12:01)rustsaltz napisał(a): Jeżeli jest W24 to można jechać niezależnie od pory dnia, o ile wyświetla się W24, a maszynista został uprzedzony rozkazem o jeździe po torze lewym (rozkaz może być wydany przez stację wyznaczoną lub stację ostatniego postoju).
Jeżeli jest oznaczenie S, P i nie ma wskaźnika W24 wydaje się rozkaz N (Działka 1 obowiązkowo ,kolejne według potrzeb).
Wyjazd na nieoświetloną tablicę W24 odbywa się tylko w przypadku planowych remontów i informuje się wtedy drużyny rozkazem Nrob.

Dzięki za odpowiedź z tym "w24" masz jak najbardziej rację ,ale co do "Jeżeli jest oznaczenie S, P i nie ma wskaźnika W24 wydaje się rozkaz N (Działka 1 obowiązkowo ,kolejne według potrzeb)" to nie ważne czy jest wskaźnik w24 i tak potrzebny jest rozkaz N ponieważ blokady "S" i "P" nie są przystosowane do ruchu dwukierunkowego i też chyba ciężko spotkać na blokadzie wielodostępnej albo jedno odstępowej jednokierunkowej wskaźnik 24
Odpowiedz
#74
Jeżeli jest S lub P i wiszą W24 to N może wydać stacja ostatniego postoju lub wyznaczona i nie ma potrzeby dyktowania rozkazu N. Zdarzają się takie sytuacje.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#75
(03.08.2017, 15:28)rustsaltz napisał(a): Jeżeli jest S lub P i wiszą W24 to N może wydać stacja ostatniego postoju lub wyznaczona i nie ma potrzeby dyktowania rozkazu N. Zdarzają się takie sytuacje.

aha teraz cię rozumiem ,ale tak czy siak rozkaz pisemny "N" musi być
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Sygnał zastępczy, wjazd i wyjazd "na dwa" fanatyk1 30 6 681 21.02.2014, 22:06
Ostatni post: rustsaltz
  Wyjazd pociągu roboczego na szlak z przejazdu kolejowego ISDR12 10 2 036 02.06.2013, 14:03
Ostatni post: Mika

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości