Witaj w nowej odsłonie ForumKolejowe.pl

Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PLK S.A. stawki za dostęp do infrastruktury
#1
Chciałbym zaprosić do dyskusji na temat HARACZU Polskich Lini Kolejowych S.A.

Ile za kilometr:

Wyliczenia:


W Polsce dla pojazdów drogowych został uruchomiony system poboru VIATOLL który
pobiera opłaty za każdy kilometr na wszystkich drogach klasy A i S oraz na wybranych drogach DK. Dla pojazdów kolejowych pobór opłat za każdy kilometr jest ustalony przez PLK i on
to pobiera opłaty.

Stawki:
PLK * za pociąg pasażerski o masie do 60T a więc tylko autobusy szynowe stawka za kilometr na linii zelektryfikowanej w zależności od kategorii cenowej wynosi od
3.23 PLN do 8.48 PLN (5 kategorii)
VIATOLL ** najwyższą stawkę pobiera od pojazdów powyżej 12 T a więc nawet największych
tirów przy czym stawka jest uzależniona od emisji spalin i wynosi ona od
0.27 PLN do 0,53 PLN na drogach kategorii A i S oraz
0,21 PLN do 0.42 PLN na drogach kategorii GP i G (drogi krajowe)

Symulacja dla odcinka Bielsko-Biała Cieszyn
Droga S1 (bardzo wysoka klasa drogi )– 36 km opłata przy najwyższej stawce wynosi: ..19,08
Kolej Bielsko-Biała Cieszyn – (ruina) 38,622 km opłata przy najniższej stawce: …........124,74
A więc opłata za najlżejszy szynobus jest 6,5 raza większa od opłaty za największego TIR-a
Dla autobusu bez podatku od środków transportu.
Dla kolei bez opłat za perony, postój i dojazdów do punktów serwisowania. Symulacja roczna tylko opłat drogowych / za użytkowanie linii kolejowej:
Autobus powyżej 30 miejsc.
12 kursów Cieszyn Bielsko-Biała Cieszyn 365 dni : 12 x 36 x 0,53 x 365 = .....83570 PLN
Podatek od środków transportu – stawka najwyższa w kraju *** .................. 2302 PLN
Suma opłat rocznych bez ubezpieczenia: ......................................................... 85872 PLN Najmniejszy szynobus z porównywalną ilością miejsc:
12 kursów Cieszyn Bielsko-Biała Cieszyn 365 dni : 12 x 38.6 x 3.23 x 365 = 846089 PLN
Opłaty za postoje na torach PLK i inne czynności ****
Za korzystanie z peronów 12 x 15 x 1,39 x 365:................................................91323 PLN
Za korzystanie z torów postojowych 8 godz w dobie:................8 x 1,05 x 365 = 3066 PLN
Za dojazd do punktów zaopatrzenia raz w tygodniu 3 km: …........52 x 3 x 0,85 = 132 PLN
Suma opłat rocznych bez ubezpieczenia: ..........................................................940610 PLN

OPŁATY (HARACZ) ROCZNE
AUTOBUS …......................... 85872 PLN
KOLEJ (Autobus szynowy).. 940610 PLN
OPERATOR KOLEJOWY PŁACI 11 RAZY WIĘCEJ ZA TEM SAM ODCINEK !!!!

* PLK S.A. Polski operator infrastruktury kolejowej utrzymujący między innymi nawierzchnię kolejową
** VIATOLL Operator który w imieniu Państwa Polskiego pobiera opłaty drogowe za płatne odcinki
*** Podatek od środków transportu w 2012 r.
Wysokość stawek tego podatku określają rady gmin. Maksymalna roczna stawka podatku od środków transportowych
(od jednego środka transportu) nie może przekroczyć:
7) od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
a) mniejszej niż 30 miejsc – 1820,96 zł,
b) równej lub wyższej niż 30 miejsc – 2302,20 zł.
(MP z 2010 r. nr 55, poz. 755 i M.P. z 2010 r nr 75, poz. 950)
**** Wyliczenia za średni postój dobowy na torach PLK w całym roku
Za korzystanie z peronów: 1,39 PLN za każdy postój
Za korzystanie z torów postojowych (poniżej 2 godz opłaty nie nalicza się) 1,05 PLN za godzinę
Za dojazd do punku zaopatrzenia w paliwo itp. 0,85 PLN za kilometr

Opracował na podstawie materiałów PLK S.A. , VIATOLL oraz Dz.Ustaw. R.P.
Ryszard Chaszczewski <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.csmk.pl">www.csmk.pl</a><!-- w -->
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl i http://stacjacieszyn.pl
--------------------------------------------------------------------------------
Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 14.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz
#2
Czyli to oficjalne potwierdzenie, że PLK to zdziercy, którzy nie wiem co robią z tą kasą. Za takie pieniądze wszystko powinno być cacy, a nie się rozlatywać. Dzisiaj w "Faktach" pokazywali rozjazdy za stacją W-wa Zachodnia, koleś skakał po szynie, a ona latała w górę i w dół. Pod ciężarem człowieka który waży może 80 kilo, a pociąg przecież ile waży... :->
Odpowiedz
#3
Dawać tego kolesia na szkolenie BHP. Każda iglica trochę skacze z prostej przyczyny. Z jednej strony jest bez przerwy dylatacyjnej łączona z krzyżownicą a z drugiej trzyma ją zamknięcie. Pismaki by się fizyki pouczyły a nie sensacji szukały...
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#4
Z takim stawkami kolej nie może być konkurencyjna. Czyżby utrzymanie torowisk było aż tak drogie?
Odpowiedz
#5
Ja bym spojrzał jeszcze na to z tej strony, że samochodów ciężarowych jest na drodze o wiele wiele więcej niż pociągów na torach, przez co ta suma na drogi ma większy mnożnik.

Piszę czysto teoretycznie oczywiście, nie znam wpływów do zarządcy dróg i nie znam też do PLK.
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz
#6
rustsaltz napisał(a):Każda iglica trochę skacze z prostej przyczyny. Z jednej strony jest bez przerwy dylatacyjnej łączona z krzyżownicą a z drugiej trzyma ją zamknięcie.

Drobne ale, którego nie dodałem - podkład skakał razem z ową szyną. A no właśnie, rustsaltz, nie była to iglica; z tego co tam dojrzałem, był to odcinek prostej szyny, bez rozjazdów, iglic i niczego podobnego. ;-)


Nie wiem komu podlega PLK, ale jeśli ten ktoś chce zrobić na kolei porządek, musi zacząć właśnie od nich.
Odpowiedz
#7
To trzeba precyzować... Na główce szyny stawać absolutnie nie wolno, więc pytanie gdzie był SOK (tak na marginesie). Poza tym trzeba dalej oszczędzać na utrzymaniu, będzie lepiej...
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#8
Zrobiłem dodatkowe wyliczenie za tonokilometr:

Pociągi towarowe *

Stawki za 1 km/1 tonę  w/g kategorii linii i brutta 
na linii zelektryfikowanej. Masa brutto liczona włącznie
z czynną(czynnymi) lokomotywami:

+---+------------------+------------------------------------------+
|     |Masa całkowita  |    Kategoria linii kolejowej           | 
+   +------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
|Poz|  Brutto M (T)    |   1     |   2    |   3    |   4    |   5    |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 1 |   M<=60        |  3,23 |  4,40 |  5,78  |  6,54 |  8,48 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 2 |  60<M<=150     |  3,56  |  4,84 |  6,36 |  7,20 |  9,32 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 3 | 150<M<=300    |  4,14 |  5,62 |  7,39 |  8,35 | 10,82 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 4 | 300<M<=450    |  5,10 |  6,93 |  9,10 | 10,28 | 13,31 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 5 | 450<M<=600    |  6,07 |  8,23 | 10,80 | 12,21 | 15,81|
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 6 | 600<M<=1100  |  9,59 | 13,00 | 17,05 | 19,27 | 21,93 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 7 |1100<M<=1500 | 12,08 | 16,12 | 18,82 | 22,74 | 25,69 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 8 |1500<M<=2100 | 16,66 | 20,96 | 24,47 | 29,57 | 33,41 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 9 |2100<M<=3000 | 19,55 | 24,60 | 28,71 | 34,70 | 39,19 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
|10 |     M>3000      | 22,50 | 28,31 | 33,04 | 39,93 | 45,10 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+

*) Stawka tabeli za pociągi pasażerskie jest taka sama jak za poc.
towarowe od poz. 1 do pozycji 6. (W poz 6. 600<M) !!!

Wyliczenia za 1 tonokilometr dla 1 kategorii linii kolejowej.

 -  1/1      do   60 Ton    : 0,0538 PLN za km. (dla   60 Ton)
 -  2/1   60 do  150 Ton   : 0,0237 PLN za km. (dla  150 Ton)
 -  3/1  150 do  300 Ton  : 0,0138 PLN za km. (dla  300 Ton)
 -  4/1  300 do  450 Ton  : 0,0113 PLN za km  (dla  450 Ton)
 -  5/1  450 do  600 Ton  : 0,0101 PLN za km. (dla  600 Ton)
 -  6/1  600 do 1100 Ton : 0,0087 PLN za km. (dla 1100 Ton)
 -  7/1 1100 do 1500 Ton: 0,0080 PLN za km. (dla 1500 Ton)
 -  8/1 1500 do 2100 Ton: 0,0079 PLN za km. (dla 2100 Ton)
 -  9/1 2100 do 3000 Ton: 0,0065 PLN za km. (dla 3000 Ton
 - 10/1   ponad 3000 Ton: 0,0056 PLN za km. (dla 4000 Ton)


Wyliczenia za 1 tonokilometr dla 5 kategorii linii kolejowej.

 -  1/1      do   60 Ton    : 0,1413 PLN za km. (dla   60 Ton)
 -  2/1   60 do  150 Ton  : 0,0621 PLN za km. (dla  150 Ton)
 -  3/1  150 do  300 Ton : 0,0360 PLN za km. (dla  300 Ton)
 -  4/1  300 do  450 Ton : 0,0295 PLN za km  (dla  450 Ton)
 -  5/1  450 do  600 Ton : 0,0263 PLN za km. (dla  600 Ton)
 -  6/1  600 do 1100 Ton: 0,0199 PLN za km. (dla 1100 Ton)
 -  7/1 1100 do 1500 Ton: 0,0171 PLN za km. (dla 1500 Ton)
 -  8/1 1500 do 2100 Ton: 0,0159 PLN za km. (dla 2100 Ton)
 -  9/1 2100 do 3000 Ton: 0,0130 PLN za km. (dla 3000 Ton
 - 10/1   ponad 3000 Ton: 0,0113 PLN za km. (dla 4000 Ton) 


Reasumując:

Najwyższy haracz PLK pobierają od szynobusów, pociągów pasażerskich i towarowych
do 300 Ton, Powyżej różnice są już dużo mniejsze. Stawki dla linii bez drutu 
są trochę niższe tj. od około 63% przy 60 Tonach do około 6% powyżej 3000 Ton.
Postarałem się uwidocznić jaka jest sprawiedliwość w/g PLK.
W/g mnie stawki za pociągi pasażerskie zwłaszcza za szynobusy powinna być dużo mniejsza.
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl i http://stacjacieszyn.pl
--------------------------------------------------------------------------------
Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 14.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz
#9
@RysiekChaszcz

Rychu, czy brałeś także pod uwagę prędkości szlakowe :? :-) Bodaj największe zdzierstwo jest tam, gdzie linia zostaje zmodernizowana do 160 km/h, przez co przewoźnicy uciekają z niej, przykład "zachodnia" E30 :lol:
Odpowiedz
#10
Virakocha napisał(a):@RysiekChaszcz

Rychu, czy brałeś także pod uwagę prędkości szlakowe :? :-) Bodaj największe zdzierstwo jest tam, gdzie linia zostaje zmodernizowana do 160 km/h, przez co przewoźnicy uciekają z niej, przykład "zachodnia" E30 :lol:

Tak - właśnie to są te kategorie linii od 1 do 5. 1 najgorsza (np Bielsko - Skoczów) a 5 najlepsza np. CMK i inne korytarze.Poniżej link do wykazu linii kolejowych wraz z cennikiem za dostęp.



Wykaz stawek zł/pockm obowiązujących do 31 maja 2012
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl i http://stacjacieszyn.pl
--------------------------------------------------------------------------------
Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 14.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz
#11
RysiekChaszcz, Piszesz tutaj w kategorii do 60 ton o szynobusach, jak nas zapewniano to do tej kategorii zalicza się również SM30 wraz z jednym wagonem osobowym, np. salonką, ale także jazda drezynką lekką po czynnym szlaku, a to już jest zdzierstwo bo nacisk DLki na oś wynosi 0,1 tony czyli zero.
Od początku wprowadzenia opłat za tory jak i kolejnych za postój przy peronach lub za wolną jazdę składem po linii z wyższą prędkością byłem temu przeciwny. Czemu my jako skansen lub jakiś MK albo drezyniarz ma płacić tak wysokie stawki za przejazd choć z tego tytułu nie ma korzyści materialnej bo jeździ dla swojej własnej przyjemności lub transportuje eksponaty kolejowe do skansenu albo na imprezę. Podobnie sprawa wygląda z wszelakimi dopuszczeniami, my musimy mieć takie same papiery, rewizje i świadectwa typu jak standardowy duży przewoźnik kolejowy. Najlepszy numer jest z drezynkami lekkimi o napędzie silnikowym bo kierujący takim maleństwem musi mieć takie same prawo kierowania jak na WMkę a np. na taką ręczną drezynkę to wystarczy tylko słowne przeszkolenie przez naczelnika, kamizelka, trąbka i radio, czasem też rozkaz na papierze :-D UTK nas jak i inne stowarzyszenia bierze jako prywatnego przewoźnika i żąda od nas tego samego co od wielkich firm, jesteśmy za tym aby w ustawie wprowadzono pojęcie drobnego przewoźnika kolejowego i tym samym znacznie niższe lub symboliczne stawki na takie transporty jak i dopuszczenia.
Pozdrawiam kolejowo z Opola!
*ARTUR*
Odpowiedz
#12
*ARTUR* napisał(a):mieæ takie same papiery, rewizje i ¶wiadectwa typu jak standardowy du¿y przewo¼nik kolejowy.
Z jednej strony ma to swoje plusy - blokuje "samowolkê" na torach. Obawiam siê, ¿e stworzenie czego¶ w rodzaju "drobnego przewo¼nika kolejowego", jak to okre¶lasz, otworzy³oby drogê do kombinatorstwa i omijania przepisów przez "wielkich". Natworzyli by sobie jakie¶ kilkuosobowe spó³ki-córki lub tzw. podwykonawców dla obni¿enia kosztów - bo przecie¿ takie firmy nie musia³by wywalaæ kasy na papierologiê, mo¿e dosz³oby do jakiego¶ kolejowego busiarstwa?
Odpowiedz
#13
*ARTUR* napisał(a):Czemu my jako skansen
MY to znaczy kto?!

Cytat:z tego tytułu nie ma korzyści materialnej bo jeździ dla swojej własnej przyjemności
A jak ja jeżdżę samochodem dla przyjemności to mam do baku nasikać? No bądźmy poważnymi ludźmi (choć co niektórym to z trudem przychodzi)

Cytat:Najlepszy numer jest z drezynkami lekkimi o napędzie silnikowym bo kierujący takim maleństwem musi mieć takie same prawo kierowania jak na WMkę
A co, na kartę rowerową ma jechać?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-PKPC
Odpowiedz
#14
jeszcze raz - nie chciałem wywołać burzy wśród MK. Po prostu stwierdzam że PLK SA zdzierają pieniądze za pojazdy szynowe które w jakichkolwiek sposób nie niszczą infrastruktury.
Dlaczego system opłat drogowych pobiera większe opłaty za każdą tonę a PLK odwrotnie - im mniej ton tym większe opłaty.
Co do SM30 i jeden wagon jasne że się zmieści do 60 Ton ale proszę mi wytrasować SM/SP42 plus 1/2 wagon/y w zamiast za szynobus. SM/SP42 72 tony plus wagon 24 Tony a więc już jest 96 Ton na dzień dobry . Chamstwo ze strony PLK nie zna granic. Przyszykuję więcej wyliczeń ale dopiero na sobotę/niedzielę (też muszę w tygodniu zarobić na kąsek chleba) :-)
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl i http://stacjacieszyn.pl
--------------------------------------------------------------------------------
Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 14.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz
#15
Obleśny Szczur, Jeśli jakaś firma będzie chciała ominąć przepisy to zawsze znajdzie lukę w prawie ale z drugiej strony jeśli przepisy będą skierowane do lekkich składów to przypuszczam że żadnemu dużemu przewoźnikowi nie zechce się zakładać takich firemek. Chodzi mi tu o składy jedna maszyna i jeden lub dwa wagony albo np. przejazd drezyn lekkich.
Kolego rustsaltz, Czemu mylisz spalanie paliwa i opłaty za tory?
Jeśli zaś chodzi o uprawnienia na lekkie drezynki to poczytaj proszę przepisy a potem się wypowiadaj widać że nawet nie wie kolega jak taki pojazd się zachowuje na szlaku proponuje pojeździć trochę :lol:
Pozdrawiam kolejowo z Opola!
*ARTUR*
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Dostęp do SKRJ (System Konstrukcji Rozkładu Jazdy)! szy_mat 6 2 759 23.08.2016, 15:15
Ostatni post: greenman
  Stawki dostępu a remonty linii psim 1 1 099 18.06.2011, 12:20
Ostatni post: psim

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości