Witaj w nowej odsłonie ForumKolejowe.pl

Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Likwidacja kolei wąskotorowej
#16
Tu nie problem był w latach osiemdziesiątych, lecz w piećdziesiątych. Wtedy władza postawiła na PKS. I różnica pomiędzy Polską a Czechami, była taka, że zniszczenia wojenne w Czechach były minimalne. U nas non-stop trzeba było remontować po wojnie, żeby cokolwiek jeździło, a u nich można było wręcz rozwijać. U nas zasobów nie starczyło zasobów na wąskotorówki i łatwiej było organizować PKSy niż rozwijać wąskotorówki. I to było nawet słuszne podejście, do czasu masowego napływu samochodów osobowych. Gdy 2% ludności miało samochody, to PKS był lepszym pomysłem niż wąskotorówka, ale gdy samochody posiada 90% ludności, to nagle wąskotorówka byłaby genialnym rozwiązaniem. Ale po 60 latach olewania infrastruktury, to kosztuje ciężkie miliardy...
Odpowiedz
#17
Co za teorie z Marsa. Big Grin Masz na myśli to, że kiedy nikogo (prawie) nie było stać na auto, szczególnie na terenach, gdzie te wąskotorówki kursowały (głęboka prowincja), to wąskotorowa kolejka, do której można było doczepić liczbę wagoników ograniczoną tylko mocą lokomotywy nie miała sensu w porównaniu z autobusem o ograniczonej do kilku lat trwałości i ściśle ograniczonej pojemności? A gdy 90% ludzi stać na auto, to nagle tłukąca się 30 km/h kolejka zaczęła mieć sens istnienia i kursowania w charakterze innym niż atrakcja turystyczna? Uwalanie wąskotorówek w Polsce zaczęło się w latach 80., choć wtedy Mbxd-2 na pewien czas podratowały sytuację, lata 90. to ich zupełne zaniedbanie, a rzeź kolejek przypada na rok 2001, kiedy zostały przekazane samorządom.
Jaro.
Goeiemorgen voor uw chauffeur doet wonders voor zijn humeur.
Odpowiedz
#18
(05.02.2017, 00:57)ET40 napisał(a): Co za teorie z Marsa. Big Grin Masz na myśli to, że kiedy nikogo (prawie) nie było stać na auto, szczególnie na terenach, gdzie te wąskotorówki kursowały (głęboka prowincja), to wąskotorowa kolejka, do której można było doczepić liczbę wagoników ograniczoną tylko mocą lokomotywy nie miała sensu w porównaniu z autobusem o ograniczonej do kilku lat trwałości i ściśle ograniczonej pojemności?

Twoje teorie to są z innej galaktyki... Tongue
Koleje wąskotorowe nie są z żadnej głebokiej prowincji. Jedna nawet dojeżdżałą do centrum W-wy i służyła jako komunikacja publiczna.

Cytat:Uwalanie wąskotorówek w Polsce zaczęło się w latach 80.

Mylisz się. Wąskotorówkę na trasie Warszawa Mokotów - Warszawa Południowa rozberano już w 1937 r. Żródło: bazakolejowa.pl
A jak pisałem odchodzenie ludzi od wąskotorówek zaczęło się w latach pięćdziesiątych, bo transport drogowy w postaci PKS był szybszy niż wąskotorówek, których infrastruktury nie polepszano. Powody tego podałem powyżej.
Odpowiedz
#19
Spójrz na mapę sieci kujawskich dojazdówek lub bydgosko-wyrzyskich, nie mówiąc już o północnym Mazowszu: one docierały na głęboką prowincję. Nie mam tu na myśli takich miast, jak Bydgoszcz i Włocławek, ale te miejsca, które były nimi łączone na przykład z wyżej wymienionymi ośrodkami. Nb Włocławek został odcięty od sieci już w latach 70., więc zaniedbywanie kolejek zaczęło się oczywiście wcześniej niż w 80., ale szczyt uwalania to jednak przełom wieków.
Jaro.
Goeiemorgen voor uw chauffeur doet wonders voor zijn humeur.
Odpowiedz
#20
Tylko ten szczyt uwalania miał źródło w kwestiach, które zaistniały w latach pięćdziesiątych. W latach osiemdziesiątych to byłą tylko "racjonalizacja ekonomiczna". Wąskotorówki przestały być regularnym transportem pasażerskim własnie w latach pięćdziesiątych, bo PKS był szybszy. W PKP wynikiem ekonomicznym nikt wtedy sie nie przejmował. Kursowały więc puste przez 30 lat. Działania w latach osiemdizesiątych tylko skońcyzły to co nieuniknione.

A teraz nie ma kasy, aby to przywracać do ruchu codziennego. Jedyna więc przyszłość to turystyka dotowana.
Odpowiedz
#21
Puste? Słucham?
http://www.strony.toya.net.pl/~pszalk/pu...kd_05_.jpg kolejka krośniewicka pod koniec regularnego kursowania, koniec poprzedniej dekady, a więc już XXI wiek. Kurs regularny, nie turystyczny. To jaka musiała być frekwencja w tych kolejkach w latach 50-80.?
Jaro.
Goeiemorgen voor uw chauffeur doet wonders voor zijn humeur.
Odpowiedz
#22
Są do wszystkiego wyjątki. Ale większość wąskotorówek została zjedzona przez PKSy w latach pięćdziesiątych. Smile
Odpowiedz
#23
@ET40, zdjęcie zrobione przez Ciebie? Koniec poprzedniej dekady - naprawdę w 2007/8/9 kursowała jeszcze kolejka Krośniewicka?
Projektowanie aplikacji mobilnych - zapraszam na stronę MobileDevelopment.pl
Odpowiedz
#24
Nie. Dlatego umieściłem link, a nie całe zdjęcie. Tak, kolejka jeszcze kursowała, obsługiwana przez SKPL, czasami kursy były wykonywane wagonem Mbxd-1.
Jaro.
Goeiemorgen voor uw chauffeur doet wonders voor zijn humeur.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Remont kolejki wąskotorowej w parku Śląskim kebeka 7 2 810 18.10.2015, 09:43
Ostatni post: CenTraX
  Reaktywacja kolei wąskotorowej na odcinku Gliwice - Racibórz Maniek 30 6 739 28.01.2014, 20:39
Ostatni post: sarna
  Likwidacja wąskotorówek Gżągal 3 1 969 21.10.2012, 13:29
Ostatni post: radix49
  Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej w Rudach REGIOchłopak 7 2 471 27.01.2012, 17:28
Ostatni post: Olo4271
  Impreza na Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej adampgn 6 1 728 03.04.2011, 19:33
Ostatni post: Ogryzek

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości