Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ZNLE E6ACT Dragon
#1
E6ACT (E- elektryczna, 6- sześcioosiowa, AC- silniki na prąd zmienny, T- towarowa) - pierwsza polska lokomotywa od czasu EM10 które powstały na początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Były jeszcze lokomotywy serii EU43 i EU11, lecz w dużej mierze zostały one opracowane poza granicami naszego kraju. Prace nad lokomotywą rozpoczęły się w 2006 roku.
Lokomotywa została skonstruowana przez ZNLE Gliwice przy współpracy z EC Engineering (pudło i wózki) oraz Instytutem Elektrotechniki w Warszawie (obwody elektryczne).

Pudło lokomotywy zostało zaprojektowane przez EC Engineering. Jest ono samonośną spawaną konstrukcją. Posiada strefy kontrolowanego zgniotu które zwiększają bezpieczeństwo maszynisty w razie zderzenia. System antyclimbing zastosowany w lokomotywie działa w następujący sposób: w razie wypadku lokomotywa nie zakleszczy się z innym pojazdem Obydwie kabiny posiadają ergonomiczne pulpity oraz klimatyzację. Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano 6 kamer, w tym 2 są zainstalowane na czołach lokomotywy upraszczając w ten sposób prace manewrową). Lokomotywa posiada systemy wykrywania i gaszenia pożaru. W części socjalnej znajdują się lodówka, kuchenka mikrofalowa, szafa na ubrania oraz umywalka (opcją jest kabina WC). Konstrukcja jest wykonana w technologi modułowej co ułatwia wymianę uszkodzonych podzespołów.

Pudło Dragona oparte jest na wózkach za pośrednictwem czopów, a siły pociągowe przenoszone są poprzez czopy oraz cięgła pociągowe, które łączą wózek z pudłem. Lokomotywa ta posiada 6 osi dzięki czemu uzyskano nacisk na oś poniżej 20 ton. Lokomotywa może być eksploatowana na 99% zelektryfikowanych torów w Polsce. Zastosowane koła monoblokowe mają średnicę 1250mm a rozstaw osi skrajnych wózków wynosi 3900mm. Pojazd wyposażono w system smarowania obrzeży kół, co polepsza oddziaływanie koło - szyna.
I stopnień usprężynowania sprawują dwa zespoły sprężyn śrubowych osadzonych na maźnicy.
II stopień usprężynowania stanowią sprężyny flexicoil oraz tłumiki hydrauliczne zapewniające tłumienie drgań.

E6ACT posiada 6 asynchronicznych silników trakcyjnych typu STX500-4A - każdy o mocy 834 kW, co daje nam razem moc 5004 kW. Dzięki układowi osi Co`Co` lokomotywa uzyskała moc pociągową 375 kN (dla porównania ES64F4 oraz Traxx 2E dysponują siłą 300 kN) Taka ilość siły wystarcza żeby pociągnąć 4000 ton. Maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi 140km/h, gdzie w przypadku eksploatacyjnej została obniżona do 120km/h. Diagnostyka lokomotywy uniemożliwia poślizg zestawów kołowych, gdy ten następuje na którejś osi sterownik obniża siłę pociągową, aż do zlikwidowania poślizgu. Lokomotywa posiada piasecznice która wspomaga system antypoślizgowy.

Dragon może prowadzić następujące pociągi:
- o masie 3200t z prędkością 115km/h na torze prostym oraz 58km/h na 6‰ podjazdach
- o masie 2500t z prędkością 74km/h przy 6‰ podjeździe
- o masie 2080t z prędkością 63km/h na 10,2‰ podjazdach

Pojazd wyposażono w 4 systemy hamulcowe:
-pneumatyczny Knorr KE
-elektrodynamiczny, gdzie jego maksymalna siła hamowania wynosi 200 kN
-tarczowy z tarczami zamontowanymi po obu stronach koła
-dodatkowy - sprężynowy pneumatyczny, który jest w stanie utrzymać lokomotywę na pochyleniu 45‰
Układ pneumatyczny lokomotywy jest zasilany poprzez dwie sprężarki śrubowe chłodzone powietrzem.

Prąd z sieci trakcyjnej jest odbierany za pomocą pantografów połówkowych umieszczonych na dachu lokomotywy. Pantografy posiadają system auto-drop, który w przypadku awarii pantografu zapewnia jego szybkiego opuszczenie żeby nie został połamany oraz nie nastąpiło zerwanie sieci trakcyjnej.
Obwód główny jest zabezpieczony wyłącznikiem ultraszybkim typu DCN-L firmy WOLTAN (jest to najszybszy wyłącznik prądu stałego tej mocy na świecie ) W lokomotywie zainstalowano filtry wygładzające napięcie a przekształtniki zostały wykonane w technologii IGBT.

Zasilanie napędu składa się z:
- przekształtnika DC/DC (chopper regulujący napięcie - dzięki temu rozwiązaniu lokomotywa może pobierać wyższy i niższy (od 2 do 4 kV) od napięcia średniego w sieci trakcyjnej)
- przekształtnika DC/AC (falowniki o mocy 1 MW) Każdy generuje napięcie trójfazowy do zasilania silników trakcyjnych, jeden falownik zasila jeden silnik.
- przekształtnika DC/DC dla rezystora hamowania realizującego regulację siły hamowania ED (elektrodynamicznego)
Akumulatory (włókniste FNC) o pojemności 100 Ah zdołają zapewnić oświetlenie zewnętrzne przez co najmniej 5 godzin.

Sterowanie lokomotywą odbywa się w technice mikroprocesorowej. Komputer pokładowy wyświetla wszystkie informacje na monitorach na pulpicie. Lokomotywa posiada układ prędkości zadanej (tempomat). System diagnostyki komputerowej pozwala na ułatwioną lokalizacje ewentualnych uszkodzeń. W przedziale maszynowym znalazło się miejsce aby w przyszłości można było zabudować urządzenia ETCS.

„Smok z Gliwic” pomyślnie zakończył serię badań testowych, łącznie z testami na górskim odcinku Tarnów- Nowy Sącz. Z dniem 30 grudnia 2010 roku lokomotyw otrzymała od UTK dopuszczenie do ruchu z pociągami towarowymi (nie ma pozwolenia na prowadzenie pociągów pasażerskich, ponadto nie jest wyposażony w sprzęg ogrzewania składu). Obecnie trwa eksploatacja obserwowana. Lokomotywą swoje zainteresowanie wykazały koleje marokańskie, algierskie, nowo powstająca spółka w Polsce oraz STK z Wrocławia, który podpisał z ZNLE list intencyjny w którym jest mowa, iż jeśli eksploatacja próbna w spółce wypadnie pomyślnie to zostanie złożone zamówienie na 7 sztuk lokomotywy tego typu.

Dane techniczne:
Sztuk wyprodukowanych: - 1 (prototyp)
Oznaczenie fabryczne: - E6ACT
Rozstaw szyn: - 1435mm
Układ osi: - Co`Co`
Średnica kół: - 1250mm
Masa: - 116t
Nacisk na oś: - 20t
Długość: - 20 250mm
Rozstaw osi skrajnych: - 3900mm
Minimalny promień łuku: - 120m
Skrajnia: - UIC505
Napięcie zasilania: - 3 kV DC (+/- 1 kV)
Łączna moc lokomotywy: - 5004 kW
Największa moc ciągła: - 375 kN
Max. siła hamowania ED: - 200 kN
Typ silników trakcyjnych: - STX 500-4A
Moc oraz ilość silników : - 6 x 834 kW
Prędkość max. konstrukcyjna: - 140km/h
Prędkość max. eksploatacyjna: - 120km/h
Maksymalna masa pociągu: - 4000t (3200t)
Sterowanie napędem: - mikroprocesorowe
Instalacja ogrzewania pociągu: - Brak
Klimatyzacja: - Tak


[Obrazek: dragon.jpg]
Fotografia autorstwa przem710
Volenti non fit iniuria



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.