• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oznaczenia numeryczne pociągów
#1
rustsaltz napisał(a):Dwie pierwsze cyfry (dla wszystkich rodzajów pociągów):
Pierwsza cyfra oznacza numer obszaru konstrukcyjnego, w którym pociąg rozpoczyna bieg, druga-numer obszaru konstrukcyjnego, w którym pociąg kończy bieg.

Oznaczenia numeryczne obszarów konstrukcyjnych:
1-Warszawa
2-Lublin
3-Kraków
4-Katowice
5-Gdańsk
6-Wrocław
7-Poznań
8-Szczecin

W przypadku, gdy pociąg rozpoczyna i kończy bieg w tym obszarze konstrukcyjnym przypisuje się dwie pierwsze cyfry:

11, 10, 19, 91-Warszawa
22, 20, 29, 92-Lublin
30, 33, 39, 93-Kraków
44, 40, 49,94, 90, 99-Katowice
55, 50, 59, 95-Gdańsk
66, 60, 69, 96-Wrocław
77, 70, 79, 97-Poznań
88, 80, 89, 98-Szczecin


Numery cztero- i pięciocyfrowe:
Przydzielane są dla pociągów pasażerskich, o rodzaju pociągu informują końcowe liczby:

Dla numerów czterocyfrowych dwie ostatnie liczby z zakresu oznaczają:

00-39 Pociągi EuroCity oraz EuroNight
40-99 Pociągi Ekspresowe Intercity

Dla numerów pięciocyfrowych trzy ostatnie cyfry z zakresu oznaczają:
000-099 pociągi międzynarodowe i międzywojewódzkie typu hotelowego
100-199 pociągi międzywojewódzkie pospieszne
200-999 pociągi regionalne


Numery sześciocyfrowe :
Przydzielane są pozostałym rodzajom pociągów. Rodzaj pociągu określa trzecia cyfra w numerze:
0-pociągi towarowe w ruchu międzynarodowym
1-pociągi towarowe w ruchu krajowym-priorytetowe
2- pociągi towarowe w ruchu krajowym
3-pociągi towarowe masowe w ruchu krajowym
4-próżne składy do i od pociągów pasażerskich
5-pozostałe próżne pociągi pasażerskie
6-pozostałe pociągi towarowe w ruchu krajowym
7-pociągi utrzymaniowo-naprawcze
8-lokomotywy luzem do i od pociągów
9-pozostałe lokomotywy luzem

To jest teoria. Natomiast niech mi ktoś wytłumaczy, jak to wygląda w praktyce, a dokładnie na przykładzie pociągów relacji Gliwice - Częstochowa i Gliwice - Zawiercie, gdzie mamy numery 2-cyfrowe do Częstochowy (14, 16, 18 itd.) i 3-cyfrowe do Zawiercia (110, 112, 114 itd.). Przykładowo do Lublińca mamy 600-ki, a do Wielunia Dąbrowy 500-ki. I nijak ma się to do teoretycznego schematu przypisywania pociągom numerów (czyt.: to co wyżej zacytowałem).
  Odpowiedz
#2
Podobnie jest także w Małopolsce na lini Kraków - Tarnów są nr dwucyfrowe np. 11, 13 , a do Wieliczki trójcyfrowe np. 213.
  Odpowiedz
#3
Po staremu było różnie, a różniście. Przykładowo moje kible miały 340xx. O ile dwie pierwsze się zgadzały, o tyle 0 sugeruje OIDP międzynarodowy stałego kursowania. Aczkolwiek coś się porządkuje, bo jeden z kibli z Częstochowy do Chorzewa Siemkowic dostał 442xx. System działa od niedawna, więc myślę, że nikt nie będzie teraz poprawiał wszystkich numerków, zacznie się to od przyszłego rozkładu, ewentualnie (nie daj Boże!) korekty czerwcowej.

A co do obecnej rzeczywistości, była taka adnotacja, że "pociągi poruszające się po jednym okręgu mogą mieć numery odbiegające od norm".
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#4
Adams napisał(a):Podobnie jest także w Małopolsce na lini Kraków - Tarnów są nr dwucyfrowe np. 11, 13 , a do Wieliczki trójcyfrowe np. 213.

http://rozklad-pkp.pl/traininfo.php/pn/ ... 303582266&

Jak widać 11 to numer pociągu Częstochowa Osobowa - Gliwice. No chyba, że taki sam numer mają różne pociągi.
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
  Odpowiedz
#5
Tak, numery się powtarzają w różnych obszarach konstrukcyjnych.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#6
Ok, załóżmy taką sytuację. Pociąg REGIO z Oświęcimia do Lublińca - 34xxx i co dalej? Niby mamy zakres 200-999 do wykorzystania, ale dobrowolnie też nie będziemy sobie operować numerkami. Obecnie jest tak, że któraś z trzech ostatnich cyfr w numerach 5-cyfrowych dotyczy toru, po którym porusza się pociąg (kilometraż rosnący/malejący), a według nowych zasad jak powinienem oznaczyć pociąg relacji Oświęcim - Lubliniec?
  Odpowiedz
#7
mk1992 napisał(a):po którym porusza się pociąg (kilometraż rosnący/malejący)

Ostatnia cyfra
  Odpowiedz
#8
342x-cyfra nieparzysta. 34-obszary konstrukcyjne, 2-regionalny, x-kolejna cyfra z dla pociągu (wynika ona z numeracji, kolejne pociągi-jeśli jest ich więcej niż 5 w danej relacji-dostają kolejne cyfry dziesiątek), cyfra nieparzysta-pociąg jedzie "do" Warszawy, więc strzelam, że ma być nieparzysta, oczywiście kolejna dla pociągu, czyli zakładając, że jedzie jeden pociąg w takiej relacji mamy numerek 34201.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#9
rustsaltz napisał(a):cyfra nieparzysta-pociąg jedzie "do" Warszawy, więc strzelam, że ma być nieparzysta, oczywiście kolejna dla pociągu, czyli zakładając, że jedzie jeden pociąg w takiej relacji mamy numerek 34201.

Możesz jaśniej?
  Odpowiedz
#10
Numer nieparzysty oznacza, że pociąg jedzie torem numer jeden (kilometraż rosnący), parzysty, że jedzie torem numer dwa (kilometraż malejący). Ogólna zasada numeracji torów (instrukcja Id-12, dawne D29) jest taka, że w kierunku Warszawy Centralnej kilometraż rośnie (zdarzają się wyjątki!), stąd pociągi "do" Warszawy mają numerki nieparzyste.

Na stacji Warszawa Centralna jest umowny środek sieci, skąd rozchodzą się w przeciwnych kierunkach linie 1 i 2 (obie mają do Warszawy kilometry rosnące, stąd każdy pociąg przejeżdżając przez Warszawę zmienia numer na kolejny)
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Oznaczenia nastawni a przynależność do posterunku Mariusz W. 2 3 042 07.04.2014, 12:11
Ostatni post: Mariusz W.

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości