• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jak sporządzić charakterystyke trakcyjną?
#1
Brick 
Witam.
Chciałbym obliczyć jak zmieni się siła pociągowa lokomotywy 401Da po zastosowaniu mocniejszego zasilania silników trakcyjnych. tzn: większy silnik spalinowy, mocniejsza prądnica, silniki trakcyjne zostają takie same. Wyniki warto przedstawić na wykresie charakterystyki trakcyjnej czyli siły pociągowej w funkcji prędkości F=f(V). Dysponuje jakimś wykresem i danymi silnika trakcyjnego - w załączniku.


[Obrazek: LSA-430-W.png]
[Obrazek: LSA-430-D.png]



Po wykonaniu obliczeń dla oryginalnej 401Da byłem daleki od wartości siły pociągowej dostępnej w literaturze tj.: max 113kN, oraz 55kN dla pracy ciągłej.
W sumie to nie mam zbytnio pojęcia jak to obliczyć.


Będę zatem wdzięczny za wskazanie literatury pozwalającej obliczyć dane potrzebne do sporządzenia wykresu charakterystyki trakcyjnej, może być po angielsku...
  Odpowiedz
#2
(20.10.2022, 12:19)kolopolo napisał(a): Witam.
 Po wykonaniu obliczeń dla oryginalnej 401Da byłem daleki od wartości siły pociągowej dostępnej w literaturze tj.: max 113kN, oraz 55kN dla pracy ciągłej.
W sumie to nie mam zbytnio pojęcia jak to obliczyć.

Widocznie silnik LSa-430 ma parametry lepsze niż oryginalna prądnica 401Da jest w stanie mu dostarczyć. Trzeba też uwzględnić masę lokomotywki i ilość osi. Z tego co pamiętam to 401Da waży coś w ok. 50% SM42. Przy trzech osiach wiązanych jest w stanie uzyskać 50% maksymalnej siły pociągowej SM42 w ciut gorszych warunkach pogodowych. Oryginalna SM42 nie wykorzystywała w normalnej pracy maksymalnego momentu swych silników trakcyjnych, bo ograniczeniem była wydajność prądowa prądnicy głównej. Maksymalny moment tychże dało się wykorzystać  podczas pracy awaryjnej np. podczas jazdy z trzema włączonymi silnikami trakcyjnymi (producent nie przewidział takiej możliwości pracy awaryjnej, ale fizycznie była i jest dostępna). Sama moc nowej prądnicy niewiele nam powie jeżeli nie znamy jej "elastyczności" tzn. w jakich granicach prądów i napięć jest w stanie tę moc dostarczyć. Prądnica SM42 była na tyle elastyczna że wystarcza nam jeden stopień osłabienia pola silników trakcyjnych. Na SP47 było tak samo. Na SU46 potrzeba było zastosować osłabienie pola silników trakcyjnych aż w 4-stopniach. Znając ograniczenia maksymalnego prądu i napięcia silnika LSa-430 (oraz jego pochodnych) oraz znając moc silnika spalinowego i parametry nowej prądnicy możesz skorzystać ze wzorów wyprowadzonych przez twórców symulatora maszyna EU07. Nawet mają tam aplikację do rysowania charakterystyk Smile. W pliku z fizyką dla silników trakcyjnych SM42 są następujące współczynniki:
//poz   mom_st  mon_isat SEM_st SEM_Isat
MotorParamTable: 
0 17.567 64 1500 15 0 0
1 15 183.3 2000 49 0 0
Po podstawieniu do wzoru można liczyć zarówno obroty jak i moment w funkcji prądu i napięcia. Czasem korzystam z tego w przypadku naszych lokomotyw elektrycznych i muszę przyznać że wyniki wychodzą bardzo zgodne z rzeczywistością, ale nie wiem jak tu.
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości