• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilka słów o 401Da
#1
Materiał o rzadko już dzisiaj spotykanej lokomotywie 4011Da (SM32), którą można jeszcze spotkać w niektórych zakładach i firmach. Film zrealizowany w Zakładzie Inżynierii Kolejowej w Sandomierzu:

https://www.youtube.com/watch?v=07cudcT2SJU
  Odpowiedz
#2
Fajnie, że podejmujesz temat przedstawienia maszyn z kolei przemysłowych.

Obejrzałem film i mam kilka uwag.
Przede wszystkim silnik i prądnica znajdują się w długim nosie. W krótkim nosie znajduje się szafa elektryczna oraz wentylator silnika trakcyjnego. Koło nastawnika jest zarazem hamulcem dodatkowym lokomotywy. Identyczne jest w SM42. Silniki trakcyjne są tego samego typu co w SM42. Wiązar pomaga głównie w jednej rzeczy - daje tej małej maszynie ogromną siłę pociągową. Potrafi ruszać naprawdę ciężkie pociągi jak na jej osiągi. Do tego pomimo wad konstrukcyjnych potrafi pokonywać bardzo ciasne łuki, na których SM42 po prostu się wykolejały. Oznaczenie SM32 dostała raptem 1 lokomotywa którą kupił PKP LHS. Zanim została przemianowana w 2006 roku na SM32-001 nosiła oznaczenie 401Da-254 i pracowała w FSC Lublin. Do tego zachowanych dzisiaj jest mniej więcej połowa wyprodukowanych egzemplarzy. W samym województwie śląskim na już doliczyłem się 37 sztuk 401Da. W opolskim 20 sztuk na szybko. Sam mam sfotografowanych ponad 100 sztuk tych lokomotyw a druga połowa czeka na dorwanie jeszcze. Mogą się jeszcze do dzisiaj znajdować gdzieś egzemplarze o których nawet nie wiemy. Co jakiś czas wypływają gdzieś kolejne 401Da.
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości