11.09.2019, 18:39
Jest jasne, że stopniowa wymiana maszyn na nowe będzie trwała, ale o jej rozmiarze zdecyduje rachunek ekonomiczny, bo w przewozach towarowych propaganda nowoczesności nie ma aż takiego wielkiego znaczenia. A co do tych wszystkich cudownych parametrów trzeba jednak mieć trochę ostrożności, bo pomimo wielu zalet nowoczesny tabor ma jedną znaczącą wadę - jest drogi. Wymaga mniej przeglądów, ale części i naprawy są droższe oraz wymagają większego profesjonalizmu warsztatu. Jest tam dużo elektroniki, która w większości jest nienaprawialna i droga. Może dragon jest w stanie zastąpić 2,5 byka, ale w warunkach mocno idealnych, bo dużo zależy od organizacji przewozów i potrzeb w danej chwili. Z tym uciąganiem ponad 4600 ton też trzeba uważać, bo to jest bardziej zarzynanie sprzętu niż właściwa eksploatacja, może się to zemścić. Może raz czy dwa pojedzie bez problemu, ale kiedyś spali silniki na jakiejś górce. No i i tak nie każdy szlak i stacja może przyjąć taki skład.
Cargo raczej nie robi NG byków bo sytuacja z nimi jest w miarę stabilna, a jak historia uczy ta firma działa dopiero jak ma nóż na gardle (zresztą inne państwowe też). Tak było z ET41, którym zagroziło wycofanie z powodu ważności świadectw, więc nie mieli wyjścia jeśli chcieli dalej utrzymać kontrakty na cieżkie przewozy węgla, podobnie dzisiejsze ST48 i ST44m są efektem dramatycznego braku cieżkich maszyn spalinowych. Nie wiem jak to dokładnie wypada ze świadectwami byków, ale coś mi się wydaje że i tu może okazać się podobnie.
Cargo raczej nie robi NG byków bo sytuacja z nimi jest w miarę stabilna, a jak historia uczy ta firma działa dopiero jak ma nóż na gardle (zresztą inne państwowe też). Tak było z ET41, którym zagroziło wycofanie z powodu ważności świadectw, więc nie mieli wyjścia jeśli chcieli dalej utrzymać kontrakty na cieżkie przewozy węgla, podobnie dzisiejsze ST48 i ST44m są efektem dramatycznego braku cieżkich maszyn spalinowych. Nie wiem jak to dokładnie wypada ze świadectwami byków, ale coś mi się wydaje że i tu może okazać się podobnie.