Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Import amerykańskich lokomotyw
#46
Chupacabra napisał(a):Amerykańskie lokomotywy posiadają system KERS (hamowanie odzyskowe). Czy w polskie maszyny też mogą wykorzystywać energię z hamowania ?

Niektóre lokomotywy posiadają hamowanie elektrodynamiczne, działa to nieco inaczej niż KERS.
Odpowiedz

#47
KERS dotyczy gromadzenia energii na pojeździe w zasobnikach (akumulatory, superkondensatory, czy zasobniki wirujące etc). Hamowanie z odzyskiem w Polsce dotyczy nowych lokomotyw przekształtnikowych (EuroSprintery Siemensa czy Traxxy Bombardiera). Rekuperacja polega na oddawaniu energii do sieci trakcyjnej (jeżeli na oidcinku zasilania znajduje się odbiór, który może tą energię wykorzystać).
Maszynista w Husarzu faktycznie ma trochę przechlapane, bo poza SHP/CA trzyma jeszcze dodatkowy czuwak obecności (choć nie wiem czy non stop, czy może puścić).
Odpowiedz

#48
Hamowanie elektrodynamiczne mają jeszcze EP09, ET42 tyle że to są hamulce typu oporowego.
Odpowiedz

#49
przem710 napisał(a):Niektóre lokomotywy posiadają hamowanie elektrodynamiczne, działa to nieco inaczej niż KERS.

GE skonstruowało hybrydowego loka, który działa właśnie jak KERS. Energia odzyskana w trakcie hamowania gromadzona jest w akumulatorach i oddawana przy dużym zapotrzebowaniu na moc. Teoretycznie pozwala to zaoszczędzić do 15% paliwa. Lok ma jednak małą wadę - waży 207 ton co daje 34,5t/oś i nawet na tamtejsze warunki jest to sporo.
Odpowiedz

#50
Z tego wynika, że problemem nie jest paliwożerność tych lokomotyw lecz ich masa. Uważam, że zanim jakiś przewoźnik zakupi jakieś lokomotywy powinien pomyśleć o wymianie torowiska na nowsze i mogące wytrzymywać większy nacisk.
Odpowiedz

#51
Większa masa jest po to żeby lokomotywa mogła osiągnąć większą siłę pociągową.
Np Ruska TEM7 waży 180T ale ma 8 osi wiec nacisk na oś jest na poziomie 22,5 T
Zwykle przewoźnik i zarządca infrastruktury to różne firmy.
Odpowiedz

#52
Dokładnie, u nas (poza LHS) dąży się do tego aby zarządca infrastruktury był niezależny od przewoźników. Nikt nie będzie się wykosztowywał (1,5-2mld zł za 100km) na modernizację linii tylko po to żeby ściągnąć lokomotywy zza oceanu bo nic mu to nie da. Do tego większość linii w Europie jest pod drutem, a trakcja elektryczna jest po prostu tańsza niż spalinowa. Po prostu w Stanach filozofia przewozów kolejowych jest diametralnie inna niż u nas.
Odpowiedz

#53
Czy olej napędowy do diesla lokomotywy jest tak samo opodatkowany jak ten stacjach paliw?
Odpowiedz

#54
Niestety w Polsce olej napędowy podlega stawce podatku akcyzowego 1048,00 zł/1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - Dziennik Ustaw nr 3 z 2009 r., poz. 11) w każdym przypadku, kiedy jest użyty do napędu silników spalinowych. Coś mi się majaczy, że stosuje się zwolnienie z podatku dla statków morskich. Następnie, kiedyś były, może jeszcze są zryczałtowane refundacje akcyzy dla gospodarstw rolnych. Lokomotywy nigdy nie cieszyły się u nas preferencjami w akcyzie na paliwo.
Romek_L
Odpowiedz

#55
Wiadomo, że diesel za zimą nie przepada. Jak sobie radzą z mrozem silniki polskich lokomotyw?

//przem710
Odpowiedz

#56
Dobrze, są to z reguł konstrukcje polskie bądź radzieckie, dobrze znoszą zimę, tym bardziej, że rzadko pozwala się i przestygnąć, czasem w ogóle się nie gasi i się jeździ na grzanie.
Odpowiedz

#57
Podłączę się do tego tematu bo nie ma co otwierać nowego.
Nikt nie wspomniał o przepięknej amerykańskiej lokomotywie nie importowanej co prawda z USA ale wyprodukowanej przez NOHAB-GM w Szwecji. Używana w Europie przez takie kraje jak Dania, Norwegia, Belgia, Luksemburg i przez Węgry (seria M61). Tak na marginesie to ciekawe jak im udało się kupić te lokomotywy? Użytkownikiem były też prywatne niemieckie firmy. Nie wiem czy je jeszcze użytkują w Niemczech w 2010 jeszcze były w użyciu. W Norwegii i na Węgrzech są zachowane muzealne jeżdżące egzemplarze.

Dwa filmiki z tymi lokami:

Prywaciarze

Węgierska M61
Odpowiedz

#58
To bardzo ciekawe lokomotywy maja coś w sobie. Były tez eksploatowane w Norwegi i Grecji.

Węgry kupiły w latach 60 dwadzieścia takich lokomotyw, wycofano je z ruchu około 2000 roku. Co ciekawe zachowano kilka lokomotyw tej serii 001, 006, 010, 017, 019, 020. Sprawne są 001, 010, 017. Był też 006 ale nie mam danych, ta lokomotywa była wynajmowana przez muzeum Füsti prywatnym firmom. Inna lokomotywa M61-004 przeznaczona do celów muzealnych uległa poważnemu wypadkowi, lokomotywę złomowano pozostawiają jednie kabinę która do dziś stoi przed Közlekedési Múzeum.

Polacy brać przykład z Węgrów, mimo tak nielicznej serii udało się zachować tyle egzemplarzy i to trzy sprawne.
Odpowiedz

#59
http://www.youtube.com/watch?v=hQTXsyzB5W8
http://www.youtube.com/watch?v=ONvGtSY0RNc
A tu o budowie działaniu i eksploatacji tej lokomotywy.
Odpowiedz

#60
Dzisiaj ukazał się nowy odcinek Kolejwizji co prawda o szwedzkim elekrtrowozie RAPID
ale jest tam też ciekawy materiał o spalinówkach NOHAB-GM. Zresztą elektrowóz Rapid też coś ma z nimi wspólnego. Polecam.

Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.