Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krótka historia lokomotywy SP47
#1
Krótka historia lokomotywy SP47 wyprodukowanej tylko w dwóch sztukach.

NEWSWEEK 12.10.2008

[Obrazek: sp47_1.jpg]

[Obrazek: sp47_2.jpg]

Ciekawy artykuł - zapraszam do dyskusji :-) :-)
Odpowiedz

#2
Nigdy nie słyszałem o tym projekcie. Widać, jak "stymulująco" na rozwój polskiej kolei działał starszy braciszek ze wschodu. Polacy nie mają szczęścia do dobrych lokomotyw - SP47 z porzuconym planem budowy, EU11 - pojazd nie odebrany przez zamawiającego. Dobrze, że udało się zachować i ocalić od palnika ten prototypowy model. Zaskoczyło mnie, że Newsweek chciał napisać coś o kolei, oby tak dalej :->

A oto współczesne zdjęcie:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 47-001.JPG
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#3
Wiele lat temu za dawnych dobrych czasów pracowałem na st. PKP Gorzów Wlkp i miałem okazję przejechać się tą maszyną z dworca towarowego na peron. Swego czasu pośp. z Wa-wy do Gorzowa obsługiwana była maszynami z Olsztyna na odcinku Piła - Gorzów.
i trafiał się ten fantastyczny rodzynek - Gagar to przy niej pikuś (bez Pana) :lol:
Odpowiedz

#4
Doczytałem, że sporą wadą SP47 był jeden układ bocznikowania, co znacząco obniżało jej dynamikę. Czytając trochę o tej lokomotywie natrafiłem na dane techniczne pojazdu, oto one, może kogoś zainteresują:

Oznaczenie kolejowe SP47
Oznaczenie fabryczne 302D
Szerokość toru 1435 mm
Rodzaj przekładni elektryczna
Typ silnika spalinowego 2116SSF
Moc znamionowa silnika spalinowego 3000 KM ( 2205 kW )
Typ silnika trakcyjnego LSb-493
Ilość i moc silników trakcyjnych 6 x 310 kW
Typ prądnicy głównej LSG-2,2-150
Moc znamionowa prądnicy głównej 2140 kW
Największa prędkość konstrukcyjna 120 km/h ( 140 km/h )
Układ osi Co-Co
Nacisk zestawu kołowego na tor 186 kN
Najmniejszy promień łuku toru 100 m
Średnica kół 1100 mm
Długość ze zderzakami 20180 mm
Największa szerokość 2904 mm
Największa wysokość od główki szyny 4258 mm
Rozstaw osi skrętnych wózków 11590 mm
Rozstaw osi zestawów wózka 1800 i 1950 mm
Rozstaw osi skrajnych zestawów lokomotywy 15240 mm
Masa służbowa lokomotywy 114 t
System ogrzewania elektryczne 3kV
Zapas paliwa 5500 l
Zapas wody w układzie silnika spalinowego 1165 l
Zapas piasku 540 kg

Jest też zdjęcie SP47-002 z 2000 roku, jeszcze przed pocięciem:
http://www.psmkms.krakow.pl/kolej/sp47002.jpg
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#5
Tak... Piękna to była konstrukcja, lecz! nie tylko to było piękne..Były jeszcze inne niezrealizowane projekty pod napływem ZSSR-u min:
-lokomotywa typu 105D bazująca na typach 302D oraz 303D.
Lokomotywa posiadająca moc 3530kW!! moc ogromna jak i prędkość konstrukcyjna wynosząca 160km/h!! taki spalinowóz mógłby bez problemu zastąpić elektrowozy w wypadku odcięcia zasilania na CMK, lecz niestety ZSSR wszystko musiało popsuć! Zawalając nas niekorzystnymi ST44, ST43 nie wspominając o SP32. Szkoda naszego przemysłu kolejowego.
Volenti non fit iniuria
Odpowiedz

#6
TOMEKKOT napisał(a):... lecz niestety ZSSR wszystko musiało popsuć! Zawalając nas niekorzystnymi ST44, ST43 nie wspominając o SP32. Szkoda naszego przemysłu kolejowego.
Tutaj się z kolegą nie zgodzę co do lokomotywy ST43 gdyż była to udana konstrukcja produkowana na licencji szwajcarskich firm Brown Boveri (część elektryczna), Sulzer (silnik spalinowy) i SLM (część mechaniczna). Była przeznaczona do ruchu towarowego i nie posiadała prądnicy do ogrzewania składu. Ale w okresie letnim często prowadziła składy pasażerskie a nawet EX ODRA z Wrocławia do Wa-wy z lepszym czasem przejazdu niż dzisiejsze IC. Co do SP32 to nie była ciężka lok. Konstrukcja totalnie nieudana nazywana zresztą "zemstą Causecu". Nasze SP45 przewyższały ją o głowę.
Wrócę też do tematu SP47 - w tamtych latach produkowano już lok. SU46 o mocy 2250KM i prędkości 120 Km/h i jakoś udało się ocyganić wielkich braci ze wschodu. :-) :-) :-)
Odpowiedz

#7
RysiekChaszcz napisał(a):Tutaj się z kolegą nie zgodzę co do lokomotywy ST43 gdyż była to udana konstrukcja produkowana
Przepraszam za źle czytelny post ponieważ "niekorzystnymi" tyczy się tylko ST44. ST43 racja dobra lokomotywa w dodatku nie lubi aż tak mazutu jak wyżej wspomniane ST44, Dodam tylko że ostatnio rumun była prowadzona bipa z Wolsztyna do poznania w związku z awarią parowozu.
Volenti non fit iniuria
Odpowiedz

#8
TOMEKKOT napisał(a):ST43 racja dobra lokomotywa w dodatku nie lubi aż tak mazutu jak wyżej wspomniane ST44, .

ST43, ani ST44 nie jest parowozem, żeby jeździł na mazut. Poza tym gagarin nie jest wcale złą lokomotywą. Bardzo odporny, prosty w obsłudze. Silnik 14D40 jest niezbyt ekonomiczny, to jego wada, ale do niektórych ST44 montuje się obecnie lepszy 12CzN26/26.
Odpowiedz

#9
Wadą ST43 jest duża awaryjność, ST44 dużo pali, jest głośna i ma niedopracowane wózki (prostujące tory). Chyba trochę odbiegamy od tematu...

TOMEKKOT napisał(a):Lokomotywa posiadająca moc 3530kW!!

To rawie tyle co Maxima 40CC Confusedhock:
Odpowiedz

#10
"To rawie tyle co Maxima 40CC"
Ja ciebie dobrze rozumiem jak się kiedyś dowiedziałem to też mi gały wyszły!
Co do mazutu, czym on w takim razie się różni od ropy dla spali-nówek, coś dodają do niego?
Odpowiedz

#11
TOMEKKOT napisał(a):"To rawie tyle co Maxima 40CC"
Co do mazutu, czym on w takim razie się różni od ropy dla spali-nówek, coś dodają do niego?

Olej napędowy powstaje w procesie destylacji. Mazut natomiast jest to pozostałość po destylacji niskiej jakości ropy. No i mazut jest znacznie cięższy niż ON.
Odpowiedz

#12
Tak, zarówno olej, benzyna jak i mazut są produktami destylacji ropy naftowej systemem rurowo-wieżowym. Ale kończymy OFF-TOP.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#13
Czemu tak wytykacie wadliwość ST44. Przecież SP47 to chyba dlatego nie jeździ bo jej wał korbowy ukręciło. Lokomotywa może byłą dobra ale nie z tym silnikiem on był za bardzo wysilony Bardzo mi się podoba w sp47 to że miała już bardzo uproszczoną elektrykę w porównaniu z su45/46. Jej najsłabszym punktem był właśnie silnik. Ja osobiście widział bym w niej 5D49 z Kołomny.
Drugi mit gagarina że dużo pali. Ja zawsze mówię że pali ile trzeba przecież gagary ciągały zwykle ciężkie pociągi a żeby ciągnąć ciężki pociąg musi być moc, a żeby była moc musi spalić. Myślę że jak by porównać go z ST43 to nie wyszedł by dużo gorzej.
Heblowanie torów może też by trochę by się rozwiązało gdyby zastosować wózki bezwidłowe tak jak to zrobili ruscy.
Odpowiedz

#14
MichaIŁ,

No tak, tylko weź pod uwagę to, że SP47 były tylko dwa! Prototypowe egzemplarze, a M62 było setki, a w Europie tysiące więc doświadczenie w budowie ogromne. Gdyby SP47 wprowadzono do produkcji to wyeliminowano by pewne wady.
Odpowiedz

#15
Masz rację na pewno jakoś by to rozwiązali . Ale zobacz że te uszkodzenia nie wychodziły od razu. Możemy sobie teraz wyobrazić że SP47 robią seryjnie i po kilku latach kiedy już zrobiono ze 100 kilka sztuk nagle okazuje się że w co drugiej pęka wał to by dopiero była klapa
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Historia sygnalizatorów w Polsce mich4l_01 1 2 068 15.04.2020, 13:16
Ostatni post: rustsaltz
  Historia kolei - praca licencjacka piter1993 1 3 179 13.07.2015, 16:50
Ostatni post: kazio
  Historia LHS-u Valcyte 0 3 607 27.09.2014, 17:15
Ostatni post: Valcyte
  Historia maszynisty przem710 2 6 590 02.07.2010, 21:28
Ostatni post: zbyszek1030

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.