15.01.2016, 09:55
Do zabezpieczeń przed uruchomieniem pojazdu drogowego z ręczną skrzynią biegów na biegu:
Spotyka się różne zabezpieczenia. OIDP już Nissan Sunny z pocztątku lat 1980-ych miał czujnik przy pedale sprzęgła (czyli obwód sterowania rozrusznikiem był przerwany przy odpuszczonym pedale sprzęgła. Innymi słowy: Rozrusznik mógł pracowac tylko przy wyciśniętym sprzęgle).
Zabezpieczenia w skrzyni biegów też się spotyka, przykładem są ciągniki rolnicze Massey Fergusson typów 235/255 itd. z lat 1960-ych, następnie produkowane na licencji pod marką Ursus, typy np. 2812, 3512, 4512, 4514: Rozrusznik pracował tylko po wyrzuceniu na luz reduktora (patrz np.: Mazur, Podręcznik traktorzysty-operatora, WKiŁ); inna sprawa, że w reduktorze (tylko dwa przełożenia - niskei i wysokie biegi, więc tylko jeden wodzik) zainstalowanie czujnika jest to łatwiejsze kontrukcyjnie, niż w skrzyni biegów, która w przypadku samochodów osobowych ma zwykle 5 czy 6 biegów do przodu plus wsteczny (czyli trzy lub cztery wodziki).
Jeżeli idzie o automaty, to odłączenie rozrusznika przy włączonym biegu miały już od bardzo dawna, osobiście doświadczyłem tego w Mercedesie o kodzie fabrycznym 123 (tzw. beczka- lata produkcji 1976-1985, modele o nazwach wskazujących na pojemność skokową silnika: benzynowe gaźnikowe 200, 230, 250 -tu poj. 2746 ccm, benzynowe z wtryskiem 200E, 230E, 280E, diesle 200D, 240D, 300D, do USA 300TD Turbodiesel- tylko kombi ze skrzynią automatyczną; do ok. 1980 r. był także dostępny 220D; oprócz 200D i 220D od 1978 były także kombi - dodane litera T, np. 200TE, 240TD):
W tych samochodach rozrusznik mógł pracowac tylko przy selektorze ustawionym na P lub N (położenie P to "parking" - wyłączony bieg i właczony ryglownik postojowy; N jak neutral to to samo co luz w skrzyni ręcznej).
Spotyka się różne zabezpieczenia. OIDP już Nissan Sunny z pocztątku lat 1980-ych miał czujnik przy pedale sprzęgła (czyli obwód sterowania rozrusznikiem był przerwany przy odpuszczonym pedale sprzęgła. Innymi słowy: Rozrusznik mógł pracowac tylko przy wyciśniętym sprzęgle).
Zabezpieczenia w skrzyni biegów też się spotyka, przykładem są ciągniki rolnicze Massey Fergusson typów 235/255 itd. z lat 1960-ych, następnie produkowane na licencji pod marką Ursus, typy np. 2812, 3512, 4512, 4514: Rozrusznik pracował tylko po wyrzuceniu na luz reduktora (patrz np.: Mazur, Podręcznik traktorzysty-operatora, WKiŁ); inna sprawa, że w reduktorze (tylko dwa przełożenia - niskei i wysokie biegi, więc tylko jeden wodzik) zainstalowanie czujnika jest to łatwiejsze kontrukcyjnie, niż w skrzyni biegów, która w przypadku samochodów osobowych ma zwykle 5 czy 6 biegów do przodu plus wsteczny (czyli trzy lub cztery wodziki).
Jeżeli idzie o automaty, to odłączenie rozrusznika przy włączonym biegu miały już od bardzo dawna, osobiście doświadczyłem tego w Mercedesie o kodzie fabrycznym 123 (tzw. beczka- lata produkcji 1976-1985, modele o nazwach wskazujących na pojemność skokową silnika: benzynowe gaźnikowe 200, 230, 250 -tu poj. 2746 ccm, benzynowe z wtryskiem 200E, 230E, 280E, diesle 200D, 240D, 300D, do USA 300TD Turbodiesel- tylko kombi ze skrzynią automatyczną; do ok. 1980 r. był także dostępny 220D; oprócz 200D i 220D od 1978 były także kombi - dodane litera T, np. 200TE, 240TD):
W tych samochodach rozrusznik mógł pracowac tylko przy selektorze ustawionym na P lub N (położenie P to "parking" - wyłączony bieg i właczony ryglownik postojowy; N jak neutral to to samo co luz w skrzyni ręcznej).
Romek_L