• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
przystanek osobowy
#1
Witam wszystkich forumowiczów Wink

Mam pytanie, tzn.:
1. Czy na stacji z peronami przed głowicą rozjazdową, perony można wydzielić jako przystanek osobowy? Co musi być spełnione aby spełnione były warunki dla takiego miana?
2. Czy mogą być na jednej linii kolejowej dwa sąsiednie posterunki ruchu o tej samej nazwie? Jako przykład podaję Opole Zachodnie?
3. Jaka jest definicja stacji technicznej? Czy na stacji technicznej może być urządzony przystanek osobowy (warunki)?
  Odpowiedz
#2
(19.04.2018, 20:46)stach57 napisał(a): Witam wszystkich forumowiczów Wink

Mam pytanie, tzn.:
1. Czy na stacji z peronami przed głowicą rozjazdową, perony można wydzielić jako przystanek osobowy? Co musi być spełnione aby spełnione były warunki dla takiego miana?
2. Czy mogą być na jednej linii kolejowej dwa sąsiednie posterunki ruchu o tej samej nazwie? Jako przykład podaję Opole Zachodnie?
3. Jaka jest definicja stacji technicznej? Czy na stacji technicznej może być urządzony przystanek osobowy (warunki)?
1. To pytanie zawiera błąd logiczny, wynikający z pomieszania zasad klasyfikacji punktów eksploatacyjnych. Stacja jest posterunkiem ruchu, przystanek osobowy jest punktem ekspedycyjnym (instrukcja Ir-1[R-1], § 3). Nie można zatem mówić o przystanku osobowym na stacji, a tym bardziej o stacji na przystanku osobowym. To, gdzie na stacji są umieszczone perony, wynika z przyjętego układu torowego stacji. Perony mogą być pomiędzy głowicami rozjazdowymi stacji albo poza głowicami rozjazdowymi (przykład – stacja Chełmek, stacja Opole Zachodnie). Tak umieszczone perony nie są przystankiem osobowym, tylko są stacją, ponieważ znajdują się w jej granicach, a granice stacji, oddzielające ją od szlaków, wyznaczają miejsca ustawienia semaforów wjazdowych. Dalej – przystanek osobowy z definicji jest miejscem na szlaku, czyli poza granicami stacji.
2. Nie tylko na jednej linii, ale na całej sieci kolejowej nie mogą znajdować się dwa jednobrzmiące posterunki ruchu. Opole Zachodnie jest stacją węzłową na liniach 132 i 287; nie ma drugiego posterunku ruchu o tej samej nazwie „Opole Zachodnie”.
3. Stacja techniczna jest stacją, wykonującą określone czynności techniczno-eksploatacyjne, stacjami technicznymi są np. stacje postojowe, na których odbywa się obrządzanie składów pociągów. Ponieważ jest to stacja, zatem perony, które oczywiście na takiej stacji mogą być umieszczone, nie będą przystankiem osobowym (patrz punkt pierwszy). A warunkiem umieszczenia peronu na stacji technicznej jest choćby konieczność dowozu zatrudnionych tam osób i umożliwienie im wsiadania i wysiadania.


Załączone pliki Miniatury
       
  Odpowiedz
#3
W Chełmku najfajniejsze jest to, że stacja się nazywa Chełmek, a w peronach pisze jak byk "Chełmek Fabryka". Jak dobrze pamiętam to mimo znajdowania się w granicach stacji jest oznaczony jako przystanek osobowy.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#4
(20.04.2018, 19:04)rustsaltz napisał(a): W Chełmku najfajniejsze jest to, że stacja się nazywa Chełmek, a w peronach pisze jak byk "Chełmek Fabryka". Jak dobrze pamiętam to mimo znajdowania się w granicach stacji jest oznaczony jako przystanek osobowy.

§ 3, ust. 3 Ir-1(R-1):
Posterunek zapowiadawczy jest to posterunek mający możliwość zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy przyległy do tego posterunku.
§ 3, ust. 5 Ir-1(R-1):
Stacja jest to posterunek zapowiadaczy (…)
§ 3, ust. 9 Ir-1(R-1):
Granicę pomiędzy szlakiem a posterunkiem zapowiadawczym stanowi:
1) na liniach jednotorowych – semafor wjazdowy tego posterunku,
2) na liniach dwutorowych – miejsce znajdowania się semafora wjazdowego i linia prostopadła do osi torów, w miejscu ustawienia tego semafora (…)
§ 3, ust. 9 Ir-1(R-1):
Przystanek osobowy to miejsce na szlaku, urządzone do wsiadania i wysiadania podróżnych, w którym rozkładowo zatrzymują się pociągi pasażerskie.
 
Jeżeli gdziekolwiek perony pod de facto nieprawidłową nazwą „Chełmek Fabryka” są kwalifikowane jako przystanek osobowy, to jest to niezgodne z obowiązującymi przepisami. Taka kwalifikacja w podobnych przypadkach jest dowodem na panujący bałagan i dowolność (a w zasadzie nieznajomość i lekceważenie) interpretacji obowiązujących przepisów. Niestety na obecnym obszarze, umownie zwanym „koleją”, można znaleźć wiele przykładów „radosnej tfurczości”, także pośród dyrekcyjnych i wyższych urzędników. Smutne to i kompromitujące.
  Odpowiedz
#5
Podejrzewam, że pewnego pięknego dnia ktoś przestawił semafory zapominając zmienić nazwę przystanku. Swoją drogą, władze mogłyby się zainteresować tematem i zwrócić się do kolei o zmianę nazwy, zwłaszcza, że fabryka już chyba nie istnieje.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#6
Moja odpowiedź na Twój post może być tylko jedna - Twoim mottem:
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze....
  Odpowiedz
#7
Ir1 to jedno, a stan faktyczny, to drugie i stąd było zapytanie, bo spodziewałem się wskazania na nie ujęte w Ir1 regulacje. W wrj Opole Zachodnie figuruje dwukrotnie, raz jako stacja węzłowa a następnie jako "pe" mimo, że znajduje się w granicach stacji węzłowej. Inny przykład, to stacja Wrocław Popowice, gdzie w jej granicach w wrj mamy "po" Wrocław Mikołajów i stth Wrocław Popowice z peronem przeznaczonym dla podróżnych. Podobnych przypadków, jak słyszałem, jest więcej.

Dziękuję za wyjaśnienie.
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Zamość Starówka - nowy przystanek pitagoras23 16 3 080 31.01.2015, 16:31
Ostatni post: masovian

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości