Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lokomotywa ST45
#1
Geneza

Zaprzestanie produkcji ciężkich lokomotyw spalinowych w Polsce, a także zakończenie prac na rozwojem tych konstrukcji, przyczyniło się do długoletnich zaniedbań trakcji spalinowej w Polsce. Brak środków na zakup nowego taboru zmusza przewoźników do szukania alternatywnych sposobów odświeżenia paru lokomotyw spalinowych w Polsce. Takim sposobem jest modernizacja polegająca na wymianę jednostki napędowej na bardziej ekonomiczną i nowoczesną. Tą drogą podążyła spółka PKP Cargo podpisują umowę na modernizację lokomotyw serii SU45. Zmodernizowane pojazdy otrzymały oznaczenie serii ST45.

Modernizacja i eksploatacja

W połowie 2008 roku PKP Cargo oraz PESA Bydgoszcz podpisały umowę na modernizację 20 lokomotyw serii SU45. Zgodnie z umową do modernizacji będą typowane pojazdy które kwalifikują się do naprawy głównej. Jako pierwsza do bydgoskich zakładów trafiła SU45-112. W lokomotywie wymieniono jednostkę napędową na nowoczesny dwunastocylindrowy silnik MTU serii 4000 o mocy celowo obniżonej do 1300 kW oraz zmieniono stosunek przekładni co pozwoliło ciągnięcie cięższych składów. Silniki trakcyjne oraz wózki pozostawiono bez zmian, nie wymieniano również prądnicy głównej. Usunięto prądnice ogrzewczą która zgodnie z przeznaczeniem pojazdu do pracy towarowej była zbędna. Zmieniono również sprężarkę na śrubową oraz zmieniono system chłodzenia silnika. Przebudowie uległa również kabina maszynisty którą wyposażono w ergonomiczny pulpit sterowniczy wyposażony z nowoczesną elektronikę. Wygląd zewnętrzny nie uległ dużym zmianom, wymieniono reflektory na halogenowe ukryte w prostokątnych obudowach, a nad kabiną maszynisty pojawiały się urządzenia klimatyzacji. Z ściany czołowej zniknęły gniazda sterownia wielokrotnego. Lokomotywa pierwszy raz wyjechała na jazdę testową dnia 29.05.2009 przeprowadzoną na odcinku Bydgoszcz – Laskowice Pomorskie. Modernizacja została ukończona 29.06.2009 roku, po czym lokomotywę skierowano do próbnej eksploatacji w lokomotywowni Grudziądz dnia 27.07.2009. Pojazd otrzymał nowe oznaczenie serii ST45 oraz numer inwentarzowy 01. Do dnia dzisiejszego zmodernizowano cztery lokomotywy, SU45-238 dnia 26.02.2010 jako ST45-02, SU45-254 dnia 20.03.2010 jako ST45-03 oraz SU45-240 dnia 31.03.2010 jako ST45-04. Numery 01 oraz 04 przypisane są do CT Śląsko-Dąbrowski gdzie prowadzą pociągi na odcinku Tychy-Fabryka Fiata, natomiast numery 02 oraz 03 stacjonują w lokomotywowni Grudziądz prowadząc lokalne pociągi towarowe w kierunku Terespola Pomorskiego oraz Torunia. Wszystkie maszyny posiadają nowe niebieskie malowanie PKP Cargo.

Niestety, modernizacja ta nie podniosła oczekiwanej niezawodności tych pojazdów co przesądziło o zawieszaniu projektu. PKP Cargo postawiło na bardziej udaną modernizację ST44. Nadal pozostaje brak dobrego pomysłu na odmłodzenie taboru z pod znaku serii 45, miejmy nadzieje ST45 pozwoli choć o kilka lat wydłużyć czas eksploatacji lokomotyw z rodziny 301D.

Dane techniczne

Producent: PESA Bydgoszcz
Lata budowy: 2009-nadal
Układ osi: Co'Co'
Masa służbowa: 102 tony
Długość ze zderzakami: 18900 mm
Szerokość: 2900 mm
Średnica kół: 1100 mm
Zapas paliwa: 3200-3500 l
Typ silnika spalinowego: MTU
Moc znamionowa: 1300 kW (1770KM)
Maksymalna siła pociągowa: 319,80 kN
Rodzaj przekładni: elektryczna
Prędkość konstrukcyjna: 17 T
System hamulca: Oerlikon
Sterowanie wielokrotne: jest
System ogrzewania: brak



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.