31.10.2017, 09:19
Miejsce i fakt ustawienia wskaźnika W5 nie determinują przepisy o pracy manewrowej, które opisują zasady wykonywania manewrów w każdej sytuacji (przy istnieniu i przy nie istnieniu wskaźnika W5). Konieczność lub nie ustawienia wskaźnika W5 wynika z projektu technicznego stacji oraz z przyjętego na tej stacji regulaminu pracy manewrowej (§ 67 instrukcji Ir-3). Wskaźnik W5 musi być ustawiony, jeśli regulamin pracy manewrowej stacji przewiduje planowe manewry w kierunku szlaku. Jeśli z zasady stacja nie prowadzi manewrów w kierunku szlaku, wskaźnika W5 może nie być. Co wcale nie oznacza, że takie manewry nie są możliwe, i o tym między innymi mówi § 12 instrukcji Ir-1(R-1).
Ust. 5, § 12 Ir-1 (R-1) jest taki, jaki jest, bowiem w tym przypadku dyżurny ruchu jest wyłącznym dysponentem toru szlakowego (tor prawy w kierunku zasadniczym szlaku dwutorowego z ruchem jednokierunkowym) i jazda pociągowa w kierunku przeciwnym wymaga wzajemnego porozumienia dyżurnych ruchu sąsiednich stacji, przy zastosowaniu określonych przepisami procedur.
Ustawa ta dalej jednak precyzuje:
Ust. 5, § 12 Ir-1 (R-1) jest taki, jaki jest, bowiem w tym przypadku dyżurny ruchu jest wyłącznym dysponentem toru szlakowego (tor prawy w kierunku zasadniczym szlaku dwutorowego z ruchem jednokierunkowym) i jazda pociągowa w kierunku przeciwnym wymaga wzajemnego porozumienia dyżurnych ruchu sąsiednich stacji, przy zastosowaniu określonych przepisami procedur.
Ustawa ta dalej jednak precyzuje:
„Zezwolenie to dyżurny ruchu może dać, jeżeli po tym torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego dla tego toru nie pojedzie żaden pociąg.”
Teoretycznie więc jazda manewrowa po takim torze może odbyć się aż do semafora wjazdowego do sąsiedniej stacji, bo do tego miejsca dyżurny ruchu dysponuje tym torem.