31.10.2017, 00:24
Ir-1 par. 12
"5. Na tor prawy (w kierunku zasadniczym) szlaku dwutorowego, gdy po tym torze prowadzi się ruch jednokierunkowy, jazda manewrującego taboru poza wskaźnik oznaczający granicę przetaczania lub poza ostatni rozjazd (skrzyżowanie torów) gdy takiego wskaźnika nie ma, może odbyć się po otrzymaniu ustnego zezwolenia dyżurnego ruchu."
Z powyższego wynika, że wskaźnik W5 może i nie musi być, jeżeli na szlaku dwutorowym mamy ruch jednokierunkowy i bez względu na to, czy semafor wjazdowy jest, czy go nie ma. Jeżeli jest blokada liniowa dwukierunkowa i jazda manewrowa ma się odbyć w kierunku przeciwnym do zasadniczego, wymagany jest rozkaz pisemny, wyrażona zgoda między dyżurnymi ruchu poprzez stosowne telefonogramy zapowiadawcze z zapisem w R-146. Wymaga się przy tym odpowiednie ustawienie blokady liniowej dla uniemożliwienia podania sygnału zezwalającego z sąsiedniego posterunku ruchu. Natomiast dla jazdy manewrowej w kierunku zasadniczym na tor prawy z ruchem jednokierunkowym takich wymogów już nie ma i wystarczające jest ustne zezwolenie dyżurnego ruchu. Na stacji sąsiedniej może być semafor przystosowany do podawania sygnałów zezwalających z wyświetlonym wskaźnikiem W24 a przy torze, na który odbywa się jazda manewrowa może nie być semafora wjazdowego. Wydaje mi się, że zgoda (telefonogramy) na manewry poza W5 lub ostatni rozjazd, gdy W5 nie ma, powinna obowiązywać w obu przypadkach.
"5. Na tor prawy (w kierunku zasadniczym) szlaku dwutorowego, gdy po tym torze prowadzi się ruch jednokierunkowy, jazda manewrującego taboru poza wskaźnik oznaczający granicę przetaczania lub poza ostatni rozjazd (skrzyżowanie torów) gdy takiego wskaźnika nie ma, może odbyć się po otrzymaniu ustnego zezwolenia dyżurnego ruchu."
Z powyższego wynika, że wskaźnik W5 może i nie musi być, jeżeli na szlaku dwutorowym mamy ruch jednokierunkowy i bez względu na to, czy semafor wjazdowy jest, czy go nie ma. Jeżeli jest blokada liniowa dwukierunkowa i jazda manewrowa ma się odbyć w kierunku przeciwnym do zasadniczego, wymagany jest rozkaz pisemny, wyrażona zgoda między dyżurnymi ruchu poprzez stosowne telefonogramy zapowiadawcze z zapisem w R-146. Wymaga się przy tym odpowiednie ustawienie blokady liniowej dla uniemożliwienia podania sygnału zezwalającego z sąsiedniego posterunku ruchu. Natomiast dla jazdy manewrowej w kierunku zasadniczym na tor prawy z ruchem jednokierunkowym takich wymogów już nie ma i wystarczające jest ustne zezwolenie dyżurnego ruchu. Na stacji sąsiedniej może być semafor przystosowany do podawania sygnałów zezwalających z wyświetlonym wskaźnikiem W24 a przy torze, na który odbywa się jazda manewrowa może nie być semafora wjazdowego. Wydaje mi się, że zgoda (telefonogramy) na manewry poza W5 lub ostatni rozjazd, gdy W5 nie ma, powinna obowiązywać w obu przypadkach.