• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maszynista zawodem przyszłości?
#1
Przewoźnicy kolejowi informują, że ponad połowa pracujących obecnie maszynistów kolejowych zbliża się do wieku emerytalnego. Brakuje około 2 tysięcy pracowników, którzy mogliby kierować pociągami. Zdarza się, że maszyniści pracują u kilku przewoźników jednocześnie, z powodu braku rąk do pracy.

W transporcie kolejowym pracuje obecnie około 16 tysięcy maszynistów. Brakuje około 2 tysięcy i jeszcze długo będzie brakowało, bo większość jest już prawie w wieku emerytalnym - twierdzi Leszek Miętek, szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.

Jak informuje serwis wynagrodzenia.pl, mediana zarobków maszynistów wynosi 4910 PLN brutto.

http://www.tur-info.pl/zewnetrzne2/aktu ... k_id=45134
  Odpowiedz
#2
No dobra. Połowa maszynistów zarabia przynajmniej 4910PLN. Pytanie ile w tej liczbie to maszyniści z 20-30-letnim stażem, a ile to osoby, które za nastawnikiem dopiero zaczynają jeździć?
  Odpowiedz
#3
Dziś i tak wiekszosć przewoźników chce ludzi gotowych do pracy, mało jest takich którzy chcą szkolić ludzi.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#4
Czy naprawdę potencjalni maszyniści nie mogą się szkolić "eksternistycznie", tzn nie u przewoźnika?
  Odpowiedz
#5
taki Lotos, STK, ECCo, KW raczej chcą z uprawnieniami badż z samą licencją. PRy i IC biorą garstke ludzi z ulicy.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#6
Jeśli chodzi o szkolenia na licencję/świadectwo to najszybciej w IC lub ewentualnie w Cargo, reszta przewoźników, które wymienił m.in kolega wyżej wolną podkupić pracowników niż szkolić na własną rękę bo to kosztuje i zajmuje sporo czasu.
  Odpowiedz
#7
W Cargo jakoś im się nie pali by brać młodych do jazdy, wielokrotnie czytałem ze strasznie długo młodzi czekaja by mogli jeździc.
ICEMAN napisał(a):wyżej wolną podkupić pracowników niż szkolić na własną rękę bo to kosztuje i zajmuje sporo czasu.
Za jakiś czas zabraknie ludzi, i nie będą mieli kogo wziać, etapu szkolenia nie przeskoczą, a garstka ludzi którzy zrobią uprawnienia na wlasną rękę szybko się skończy
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#8
jarząbek019 napisał(a):Za jakiś czas zabraknie ludzi, i nie będą mieli kogo wziać, etapu szkolenia nie przeskoczą, a garstka ludzi którzy zrobią uprawnienia na wlasną rękę szybko się skończy
To wtedy obudzą się z ręką w nocniku i raptem będą szukać wyjścia z tej sytuacji. Ja pytałem w PR i odpowiedź była na nie.
  Odpowiedz
#9
Fakty i faktoidy z Kuriera Kolejowego :
Uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych ma 16180 osób – to stan na koniec pierwszego kwartału 2016 r. Jednak ponad połowa z nich zbliża się do wieku emerytalnego. Przewoźnicy zgłaszają, że brak im około 2 tys. osób do kierowania pociągami.

Dominującą grupę stanowią maszyniści w wieku 40-50 lat. Jednakże ponad 55% maszynistów ma ponad 50 lat. Najstarszy maszynista ma 78 lat i pracuje na stanowisku maszynisty zakładowego.

W 2013 r. maszyniści w wieku 20-30 stanowili niecały 1%, a w 2016 r. stanowią już prawie 6%. Ogólna liczba maszynistów będzie jednak maleć, gdyż w najbliższych latach na emeryturę odejdzie ok. 35%.

Najmłodszy maszynista posiadający licencję i świadectwo maszynisty ma 22 lata. Najmłodsza osoba zatrudniona na stanowisku prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe: prowadzący pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej ma 21 lat. Najmłodsza kobieta - maszynista, posiadająca licencję maszynisty i świadectwo maszynisty ma 25 lat.

Na stanowisku maszynisty pracuje sześć kobiet. Cztery panie są zatrudnione w spółce Przewozy Regionalne, jedna w spółce Koleje Wielkopolskie i jedna w spółce PKP Cargo Service.

Do lutego 2016 r. kobietom wydano 12 licencji maszynisty. Licencja maszynisty nie uprawnia do prowadzenia pojazdu kolejowego. Dokumentem uprawniającym maszynistę do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego są licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty.

Pewna liczba kobiet przechodzi obecnie szkolenie w celu uzyskania świadectwa maszynisty. Spośród szkolonych kobiet, część z nich prawdopodobnie zrezygnowała z dalszego procesu szkolenia i pracy w zawodzie.

Pozyskiwanie nowych pracowników jest trudne, gdyż połowa kandydatów odpada już na etapie badań lekarskich. Powodem są wysokie wymagania, a młodzi często mają za słaby wzrok albo słuch. Poza tym w szkołach zawodowych brakuje klas kolejowych zlikwidowanych ponad 10 lat temu. Tym samym ciężar kształcenia pracowników biorą na siebie przewoźnicy.

W czerwcu br. w rejestrze wpisane były 22 ośrodki szkolenia i egzaminowania. Ośrodki posiadały 105 lokalizacji - najwięcej mają spółka CS Szkolenie i Doradztwo (18) oraz Przewozy Regionalne (17).
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Dylemat dotyczący mojej przyszłości... Cezaryy7 1 1 637 11.05.2015, 20:56
Ostatni post: ET40

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości