Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pafawag
#1
Chciałbym powówić o maszynach firmy PaFaWag. Chcę znać wasze opinie o tej niesamowitej fabryce taboru. Trzeba przyznać że gdyby nie PaFaWag to składy pociągów byłyby ciągnięte przez zagraniczne lokomotywy, a zespoły takcyjne... też zza granicy. Poniżej przedstawiam spis taboru wyprodukowanego przez PaFaWag:

EP02

Liczba: 8
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1953-1957
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 81 ton
Długość ze zderzakami: 15000 mm
Szerokość: 3070 mm
Wysokość: ?
Średnica kół: 1220 mm
Liczba silników: 4
Typ silników trakcyjnych: MV185R, LKA635 (EP02-08)
Moc ciągła: 1352 kW
Moc godzinna: 1648 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 169 kN
Stosunek przekładni: 69:22
Prędkość konstrukcyjna: 110 km/h
Nacisk osi na szyny: 20,25 t
System hamulca: Knorr


EU07

Liczba: 543
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1965-1977 (4E), 1983-1992 (303E)
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 80t (4E), 83.4t (303E)
Długość ze zderzakami: 15915mm (4E), 16235mm przystosowana do zabudowy sprzęgu samoczynnego (303E)
Szerokość: 3038 mm
Wysokość: 4343 mm
Średnica kół: 1250 mm
Liczba silników: 4
Typ silników trakcyjnych: EE541A, przeniesienie napędu typu Alsthom
Moc ciągła: 2000 kW
Moc godzinna: 2080 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 280 kN
Stosunek przekładni: 79:19
Prędkość konstrukcyjna: 125 km/h
Nacisk osi na szyny: 20 t (4E), 20.85 t (303E)
System hamulca: Oerlikon


EP08

Liczba: 15
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1972-1976
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 80 ton
Długość ze zderzakami: 15940 mm
Szerokość: 3038 mm
Wysokość: 4343 mm
Średnica kół: 1250 mm
Liczba silników: 4
Typ silników trakcyjnych: EE541c
Moc ciągła: 2000 kW
Moc godzinna: 2080 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 25 t
Stosunek przekładni: 77:24
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Nacisk osi na szyny: 20 t
System hamulca: Oerlikon


EP09

Liczba: 47
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1986-1997
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 83,5 tony
Długość ze zderzakami: 16740 mm
Szerokość: 2974 mm
Wysokość: 4300 mm
Średnica kół: 1250 mm
Liczba silników: 4
Typ silników trakcyjnych: LKa740
Moc ciągła: 2940 kW
Moc godzinna: 3180 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 21 t
Stosunek przekładni: 73:38
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Nacisk osi na szyny: 20 t
System hamulca: Oerlikon + ED


EU11

Liczba: 42
Producent: Adtranz-Pafawag
Lata budowy: 1998-2002
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 82 tony
Długość ze zderzakami: 19400 mm
Szerokość: 2950 mm
Średnica kół: 1100 mm
Liczba silników: 4
Typ silników trakcyjnych: ASIA7065
Moc ciągła: 6000 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 280 kN
Stosunek przekładni: 1:3,65
Prędkość konstrukcyjna: 220 km/h


ET21

Liczba: 658
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1957-1971
Układ osi: Co'Co'
Masa służbowa: 121 t (3E), 113 t (3E/1)
Długość ze zderzakami: 16500 mm
Szerokość: 3005 mm
Wysokość: 4559 mm
Średnica kół: 1250 mm
Liczba silników: 6
Typ silników trakcyjnych: LKa635
Moc ciągła: 2040 kW
Moc godzinna: 2400 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 32 t
Stosunek przekładni: 79:18
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Nacisk osi na szyny 20,16 T (3E), 18,833 T (3E/1)
System hamulca: Westinghouse


ET22

Liczba: 1184
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1969-1989
Układ osi: Co'Co'
Masa służbowa: 120 ton
Długość ze zderzakami: 19240 mm
Szerokość: 3000 mm
Wysokość: 4456 mm
Średnica kół: 1250 mm
Liczba silników: 6
Typ silników trakcyjnych: EE541, LKa535 (od numeru 500 wzwyż}
Moc ciągła: 3000 kW
Moc godzinna: 3120 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 42 t
Stosunek przekładni: 79:18
Prędkość konstrukcyjna: 125 km/h
Nacisk osi na szyny: 20 t
System hamulca: Oerlikon


EP23

Liczba: 1
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1972
Układ osi: Co'Co'
Masa służbowa: 116 ton
Długość ze zderzakami: 19240 mm
Szerokość: 3005 mm
Wysokość: 4486 mm
Średnica kół: 1250 mm
Liczba silników: 6
Typ silników trakcyjnych: EE541d
Moc ciągła: 3000 kW
Moc godzinna: 3120 kW
Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały
Maksymalna siła pociągowa: 17,1 t przy mocy godzinnej, 16,2 t przy mocy ciągłej, 30 t przy rozruchu
Stosunek przekładni: 73:22
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Nacisk osi na szyny: 19,3 t
System hamulca: Oerlikon


EU43

Liczba: 8
Producent: Adtranz-Pafawag
Lata budowy: 1996-1998
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 87 t
Długość ze zderzakami: 19400 mm
Szerokość: 2950 mm
Wysokość: 4100 mm
Średnica kół: 1100 mm
Liczba silników: 4
Typ silników trakcyjnych: ASIA7065
Moc ciągła: 6000 kW
Maksymalna siła pociągowa: 300 kN
Stosunek przekładni: 1:3,65
Prędkość konstrukcyjna: 220 km/h


EW53

Liczba: 20
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1954-1956
Układ wagonów: r+s+r
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Liczba miejsc siedzących: 209
Masa służbowa: 135 t
Długość całkowita: 63,10 m
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 4
Moc ciągła: 432 kW
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
System hamulca: Westinghouse


EW55

Liczba: 72
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1958-1962
Układ wagonów: r+s+r
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Liczba miejsc siedzących: 220
Masa służbowa: 123 t
Długość całkowita: 63,10 m
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 4
Typ silników trakcyjnych: LK-450
Moc ciągła: 608 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0,5 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 110 km/h
System hamulca: Knorr


EN57

Liczba: 1429
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1961-1993
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Układ wagonów: r+s+r
Liczba miejsc siedzących: 180
Masa służbowa: 123 t
Długość całkowita: 64,77 m
Średnica kół: 940mm, 1000 mm
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 4 x 145 kW lub 4x175kW; (jednostki AKM: 4x250kW)
Typ silników trakcyjnych: LKf 450 lub LKa 470; (jednostki AKM: LKa 450-X6)
Moc ciągła: 580 kW lub 700kW; (jednostki AKM: 1MW)
Przyspieszenie rozruchu: 0,5 m/s²; (jednostki AKM: 1m/s2)
Prędkość konstrukcyjna: 110 km/h; (jednostki z silnikami asynchronicznymi: 120km/h)
System hamulca: początkowo elektropneumatyczny Knorr, później Oerlikon oraz elektrodynamiczny IPS


EW58

Liczba: 28
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1974-1980
Układ wagonów: s+d+s
Układ osi: Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'
Liczba miejsc siedzących: 212
Masa służbowa: 147 ton
Długość całkowita: 64 m
Szerokość: 2,88 m
Wysokość: 3,9 m
Średnica kół: 1000mm, 920mm
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 8×205 kW
Typ silników trakcyjnych: LK-435
Moc ciągła: 1640 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
System hamulca: Oerlikon


EW60

Liczba: 2
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1992
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Układ wagonów: r+s+r
Liczba miejsc siedzących: 164
Masa służbowa: 170 ton
Długość całkowita: 64840 mm
Średnica kół: 1000 mm
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 4 x 206 kW
Typ silników trakcyjnych: LKb435
Moc ciągła: 824 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0,6 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
System hamulca: Oerlikon (po modernizacji SAB-Wabco) + ED


EN71

Liczba: 20*
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1976
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Układ wagonów: r+s+s+r
Liczba miejsc siedzących: 264
Masa służbowa: 182 tony
Długość całkowita: 86,84 m
Średnica kół: 940mm, 1000 mm
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 8 x 145 kW
Typ silników trakcyjnych: LKf450
Moc ciągła: 1160 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0,6 m/s² (z silnikami asynchronicznymi: 1,4 m/s²)
Prędkość konstrukcyjna: 110 km/h (z silnikami asynchronicznymi: 120 km/h)
System hamulca: Oerlikon


ED72

Liczba: 21
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1993-1997
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Układ wagonów: r+s+s+r
Liczba miejsc siedzących: do 237
Masa służbowa: 182 t
Długość całkowita: 86,84 m
Średnica kół: 940mm, 1000 mm
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 8 x 145 lub 175 kW
Typ silników trakcyjnych: LKf450 lub LKa470
Moc ciągła: 1160 kW - 1400 kW [2]
Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 110 km/h
System hamulca: Oerlikon


ED73

Liczba: 1
Producent: Adtranz-Pafawag
Lata budowy: 1997
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Układ wagonów: r+s+s+r
Liczba miejsc siedzących: 25 w kl. 1, 208 w kl. 2
Masa służbowa: 178 t
Długość całkowita: 86,84 m
Średnica kół: 1000 mm, 920 mm
Napięcie zasilania: 3 kV
Liczba i moc silników: 8 x 175 kW
Typ silników trakcyjnych: LKa470
Moc ciągła: 1400 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h


EN94

Liczba: 40
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1968-1972
Układ osi: Bo'2'Bo'
Układ wagonów: s+s
Liczba miejsc siedzących: 160
Liczba miejsc ogółem: 260
Masa służbowa: 48,5 t
Długość całkowita: 27800 mm
Szerokość: 2600 mm
Wysokość: 3600 mm
Średnica kół: 850 mm
Napięcie zasilania: 600 V
Liczba i moc silników: 4 x 56,5 kW
Typ silników trakcyjnych: LKc310
Moc ciągła: 226 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0.6-0.9 m/s2
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
System hamulca: Oerlikon



* jednostki z numerem od 21 wzwyż zbudowane są z członów EN57 i mogą posiadać człony z blachą gładką i ryflowaną

r - wagon rozrządczy
s - wagon silnikowy
d - wagon doczepny

Ogółem PaFaWag wyprodukował:
- 2506 lokomotyw
- 1663 zespołów trakcyjnych
Odpowiedz

#2
Ilość wyprodukowanego taboru jest imponująca, dziękuję, że przygotowałeś takie zastawienie. EN57 to najdłużej produkowany pojazd trakcyjny na całym świecie! Co by nie mówić, to tabor wyprodukowany przez Pafawag jest niezawodny, niektóre lokomotywy i EZT pracują ponad 40 lat i nadal są na chodzie. A zobaczcie tylko na Kolzłomy i inne pesobusy. Nie umywają się do dokonań Pafawagu.

Dobrze mi się wydaje, że firma została teraz przejęta przez Bombardiera?
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#3
mikrobart napisał(a):Co by nie mówić, to tabor wyprodukowany przez Pafawag jest niezawodny
Nie bardzo bym tak powiedział o serii EN57, w gruncie rzeczy też tak kiedyś uważałem ale po rozmowie z mechanikami zmieniłem zdanie, popatrz przynajmniej w zimę.. ile to wtedy kibli defektuje.
A co do przejęcie przez Bombardiera to mam mieszane uczucia... Choć uważam że i tak dobrze ponieważ jest to stabilny pracodawca który nie miewa takich kłopotów jak np. ZNTK poznań.
Volenti non fit iniuria
Odpowiedz

#4
Ale zapytaj mechaników seniorów, czy EN57 gdy było w miarę nowe, powiedzmy 10-15 lat po wyjechaniu w fabryki, defektowało w takim stopniu, w jakim robią to "nowoczesne" szynobusy, które dopiero wyszły spod igły.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#5
Bardzo możliwe, cenione jest u Mechów za to Góral (EN71), Edyta (ED72/3)z racji na lepsze przyspieszenie spowodowane dwoma członami silnikowymi, a w seriach EN57-19xx, ED72 oraz ED73 cenione są za zwiększony komfort oraz ergonomiczność.
Volenti non fit iniuria
Odpowiedz

#6
mikrobart napisał(a):Dobrze mi się wydaje, że firma została teraz przejęta przez Bombardiera?
Masz rację teraz znajduję się tam Bombardier Transportation.
Odpowiedz

#7
Przynajmniej jest to stabilne miejsce pracy, Znajomy pracuje i ceni sobie "pracodawce" w sumie lepiej że jest tam stabilny Bombardier niż coś a`la dzisiejszy ZNTK Poznań.
Volenti non fit iniuria
Odpowiedz

#8
Tym bardziej, że Bombardier będzie tu produkował do jakiegoś etapu Traxxy dla Kolei Mazowieckich, czyli z utrzymaniem płynności finansowej nie będzie problemów.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.