Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EP09 - brak zrównoważenia osi
#1
Witam
Ostatnio wracałem IC Górnik z Warszawy do Opola i w Kędzierzynie Koźlu popsuła się lokomotywa EP09. Maszynista stwierdził, że jest "brak zrównoważenia 3 i 4 osi".

Co to znaczy?
Tylko prosiłbym o proste wytłumaczenie, bo zupełnie nie znam się na technice kolejowej, a jestem ciekawy co to znaczyło.

Z góry dzięki

//edit by przem710
A ja prosił by o poprawną pisownię.
Odpowiedz

#2
Tu chodzi o wyważenie zestawów kołowych. Zawsze potrzebny jest równy nacisk na osie żeby dobrze oddziaływały na tor. Jeśli nie są odpowiednio zrównoważone lokomotywa wpada w poślizg i daleko nie zajedzie.
Odpowiedz

#3
Maszynista twierdził, że możemy dalej jechać
ale kierownik pociągu stwierdził, że się na to nie zgadza, bo nie będzie ryzykował.


Ale jak mógł w trasie się zmienić nacisk?
Akurat jak w padnie w poślizg to chyba właśnie pojedzie daleko :mrgreen:

//edit by przem710
Odpowiedz

#4
Nacisk móg³ siê zmieniæ z wielu powodów, chocia¿by z takiego, ¿e pad³y wyrównywacze nacisku (takie ustrojstwo, które "odci±¿a" lub "doci±¿a" osie np. przy ruszaniu/hamowaniu) albo posz³o co¶ w zawieszeniu zestawów ko³owych, amortyzacji wózków itd. itp.

A po¶lizg lokomotywy to nie to samo co po¶lizg samochodu. Owszem, mo¿e doj¶æ do sytuacji, ¿e w trakcie hamowania zestawy ko³owe zblokuj± siê zupe³nie, ale tutaj bardziej chodzi o to, ¿e mog³yby zacz±æ obracaæ siê szybciej ni¿ wynika to z prêdko¶ci sk³adu, co ma niezbyt mi³e skutki (w najgorszym przypadku jakby nie zadzia³a³ nadmiarowy ani szybki: rozbiegniêcie siê silnika->³uk okrê¿ny na komutatorze->po¿ar).

Kierpoæ zachowa³ siê prawid³owo. Bo przyczyny, a w szczególno¶ci skutki tej awarii, to temat rzeka.
Odpowiedz

#5
Nadmiarowy podczas rozbiegnięcia wirnika raczej nie zadziała bo wtedy prąd spada.
A wyłączenie szybkiego powoduje raczej przekaźnik różnicowy właśnie dlatego że powstanie łuk okrężny na komutatorze.
Odpowiedz

#6