• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Medycyna pracy dla inżyniera budownictwa kolejowego
#1
Dzien dobry!
Przedstawię sytuację jaka mnie martwi oraz wynikające z niej pytania.
Po zakończeniu studiów na kierunku budownictwo w specjalności drogi kolejowe chciałbym podjąć prace w firmie zajmującej się wykonawstwem robot kolejowych (modernizacje, rewitalizacje) na stanowiskach związanych z nadzorem nad robotami budowlanymi (majster lub inżynier budowy lub jak to tam w danej firmie się nazywa - typowo kierunkowe). Jestem już z jedną umówiony ale przed podjęciem pracy dostałem skierowanie na badania wstępne, z którymi mam udać się do jakiegoś ośrodka kolejowej medycyny pracy (zapewne wynika to ze specyfiki pracy firmy i podpisanych umów). Generalnie nic mi nie dolega z wyjątkiem krótkowzroczności (-3,5 na każde oko) co kwalifikuje mnie, zgodnie z kategoriami zdrowotnymi wymaganymi dla pracowników związanych z bezpieczeństwem i ruchem kolejowym, do III kategorii wzroku.

Wiem to, gdyż kolega ze studiów miał takie orzeczenie przy podobnej wadzie wzroku (-3,5; -3,75). W jego przypadku lekarz orzekający, bazując na tej kategorii, wpisał mu co prawda zdolność do pracy ale z ograniczeniem "bez pracy w obrębie torów czynnych" co w zasadzie zdyskwalifikowało go z pracy jaką miał wykonywać.

W związku, z tym że ja chciałbym pracę na budowie podjąć mam nastepujące pytania:
Czy mieliście może styczność z taką sytuacją - z jednej strony niby zdolność do pracy ale z drugiej dyskwalifikacja do pracy na torach? Czy da się ją jakoś rozwiązać? Ewentualnie czy moglibyście polecić jakieś ośrodki medycyny pracy, ze specjalnościami kolejowymi, gdzie nie przywiązują aż takiej wagi do tych badań i można pogadać z lekarzami o jakichś innych ograniczeniach (np. typu "praca pod nadzorem", "praca tylko w soczewkach korekcyjnych", czy coś w ten deseń ), lub ewentualnie można ponegocjować o wpisaniu mnie do II kategorii (nie wiem co prawda jakie tam wady wzroku są w niej dopuszczalne ale chyba powinno mnie uchronić przed tego typu sytuacjami)?
Pozdrawiam
  Odpowiedz
#2
3,5 dyskwalifikuje Cię z drugiej kategorii (nad tą trzecią to bym się głęboko zastanowił, ja przy -3, -4 nie łapałem się pod czwartą). Na wstępnych odpada praca w soczewkach i okularach na torach czynnych. Są w sumie trzy opcje:
-zrobić korekcję wady wzroku
-dogadać się z pracodawcą, by nie pracować w torach czynnych
-poleźć w soczewkach i liczyć na fart (nie polecam, ale słyszało się to i owo Tongue).
Przepisy są w każdej przychodni kolejowej medycyny pracy takie same, ale to i owo też się słyszało Wink.

na pewno nie przejdziesz w Katowicach
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#3
Dzięki za informacje na studiach nie mówią o takich rzeczach Big Grin
Ale generalnie niedobrze. 1 opcja odpada przez brak kasy i czasu. 2 opcja odpada ze względu na to, że cały zakres prac obejmuje szlak dwutorowy, więc nie pracować w obrębie torów czynnych to w zasadzie znaczy nie pracować wcale :/ (tak swoją droga to czytając te różne ustawy i rozporządzenia zauważyłem, że w zasadzie lekarz nie powinien orzekać o jakichś ograniczeniach gdyż na drukach powinna być tylko informacja zdolny/niezdolny do pracy Big Grin). Zostaje opcja "na farta" :/.

Szukając co tam w internecie jest napisane nie znalazłem żadnych konkretnych wymagań zdrowotnych dotyczących pracy na stanowiskach majstra, inżyniera czy nawet kierownika robót w firmie w zasadzie budowlanej ale realizującej projekty infrastrukturalne, ani jaki zakres obejmują badania wstępne. Czyli kolejowa medycyna pracy w orzecznictwie zdolności do pracy kieruje się wyłącznie rozporządzeniem "w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra" (są w nim wspomniane tylko 2 kategorie wzroku a wspomniałeś, ze istnieje też 4)? Czy są jakieś inne przepisy związane z tym zagadnieniem?
Jeśli chodzi o wcześniejsze pytanie odnośnie ośrodków, w których lekarze są otwarcie na dyskusję to ewentualne informacje przyjmę również w postaci pw Wink
Pozdrawiam

Edit:
Jeszcze nasunęła mi się taka myśl: co należy rozumieć pod pojęciem "bez pracy w obrębie torów czynnych" ? nie mogę znaleźć jakoś żadnej definicji, czy chodzi o: pracę na obszarze kolejowym, na którym znajduje się tor czynny; pracę na torze czynnym w obrębie jego skrajni; pracę na podtorzu linii dwu i wielotorowej, na której znajduje się tor czynny; w określonej odległości od osi toru czynnego; inne? Czy określają to jakieś przepisy?
  Odpowiedz
#4
A mnie zastanawia czemu stosuje się w tym przypadku rozporządzenie "w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra".

Przecież nie będziesz zatrudniony na stanowisku bezpośrednio związanym z prowadzeniem czy bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
I czemu Cię skierowali do Kolejowej Medycyny też jest zastanawiające.
Pozdrawiam ;-)
  Odpowiedz
#5
Cytat:A mnie zastanawia czemu stosuje się w tym przypadku rozporządzenie "w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra".
Ja tak zakładam bo tylko w tym dokumencie znalazłem jakiekolwiek kategoryzowanie wzroku czy też słuchu, a wiem, że lekarz z kolejowej medycyny pracy piszący orzeczenie, na stanowisko "inżyniera budowy", wpisał w nie kategorie wzroku oraz powołujące się na tą kategorią ograniczenie do pracy w obrębie torów czynnych (opisane w pierwszym poście).
Nie moge też znaleźć żadnego innego dokumentu, który mówiłby o wymaganiach zdrowotnych dla pracowników torowych robot budowlanych czy też nadzoru takich robót.

Cytat:I czemu Cię skierowali do Kolejowej Medycyny też jest zastanawiające.
Tez już to przemyślałem i wydaje mi się, że po prostu mają tylko z taką medycyna podpisaną umowę przez wzgląd na specyfikę pracy firmy (zapewne mają pracowników do obsługi maszyn torowych czy coś takiego). Pytałem czy mogę iść do dowolnego ośrodka medycyny pracy i dostałem odpowiedź że tylko do kolejowej.
  Odpowiedz
#6
O wymaganiach zdrowotnych mówi instrukcja S1, na skierowaniu na badania powinieneś mieć napisane, na jakie stanowisko będziesz zatrudniany i na jakiej pozycji w S1 się ono znajduje.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#7
Znalazłem instrukcje, choć nie wiem czy to najbardziej aktualna wersja Smile jakby ktoś potrzebował to pod tym adresem jest: instrukcja S-1
po jej lekturze nasuwają mi się kolejne pytania Smile
1. Czy jest ona nadal obowiązująca? Zarządzenie PKP powołujące tą instrukcje, za podstawę prawną podaje ustawę o przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe", która to ustawa została uchylona
2. W 1 punkcie instrukcja mówi, że stosowana jest wobec pracowników PKP i osób ubiegających się o pracę w PKP, nie ma natomiast nic o pracownikach innych firm. Czy w związku z tym zastosowanie jej wobec pracowników pozostałych firm związanych z kolejnictwem ma jakieś uzasadnienie w innych dokumentach?
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Kolejowa Medycyna Pracy maszynista 321 14 345 15.09.2019, 21:47
Ostatni post: Dawid472

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości