Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Torowiska tramwajowe - rozstawy szyn
#16
RomekL napisał(a):900 mm - tramwaje wąskotorowe w Krakowie (ostatnia trasa zlikwidowana chyba w 1953 r., co ciekawe, od 192 współistniały z normalnotorowymi)
Zlikwidowano 13 lutego 1953. Eksploatacja normalnotorowych zaczęła sie 20 stycznia 1913. W ramach "współistnienia" wąsko- i normalnotorowych tramwajów był z grubsza 1.5 km odcinek z trzema szynami (od skrzyżowania Bernardyńskiej/Stradomskiej/Gertrudy do pl. Wolnica).

RomekL napisał(a):Wracając do tramwajów warszawskich - istotnie do ok. roku 1948 jeździły po torach 1524 mm [...] Obecnie mamy jedynie nie połączone z siecią i nieczynne odcinki torów 1524 mm na ul. Chłodnej i Bohaterów Getta.
Przekuwanie sieci tramwajowej 1524->1435 trwało sukcesywnie od 1945 do 1948, przez jakiś czas były dwie oddzielne systemy: normalny i szeroki. Na marginesie: ul. Bohaterów Getta to historyczne Nalewki.
Odpowiedz

#17
Właściwie jaki sens miało przekuwanie torowiska w Warszawie? Rozstaw rosyjski nie powodował trudności w eksploatacji typowych dla torowisk wąskotorowych.
Odpowiedz

#18
Bo po wojnie Warszawa dostała tramwaje z Berlina i Wrocławia.
Odpowiedz

#19
Ciekawe jest to, że mniejszym problemem było przekucie całej sieci, niż wymiana wózków na szerokotorowe Smile
Jaro

Odpowiedz

#20
Zgaduję:
1) w pionierskich warunkach tuż powojennych przekucie torów było łatwiejsze niż wyprodukowanie (lub sprowadzenie z ZSRR) wózków szerokotorowych
2) w stanie zdatnym do eksploatacji została tylko niewielka część przedwojennego szerokiego taboru
Odpowiedz

#21
Jeszcze występował jeden problem natury politycznej - Nastawała era stalinizmu, Polacy widzieli co się dzieje. Już i tak mieliśmy po jednym torze przekutym na szeroki aż do niemieckiej granicy. Pionierzy odbudowy nie chcieli się uzależniać od jedynego słusznego dostawcy CCCP i jedynie słusznej szerokości toru. Myśleli już wtedy dalekosiężnie. Raz że można było natychmiast uruchamiać wozy sprowadzone z ziem zdobytych a więc Wrocław itp. Dwa to że pozostałe miasta na terenie nowej Polski posiadały sieć 1435 mm (za wyjątkiem sieci 1000 mm) a więc łatwiejsza była produkcja nowych wozów dla odbudowywanych sieci tramwajowych. Pomyślcie co by teraz było jak by Ruscy zostawili nam przekute tory sieci kolejowej na 1524 mm.
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz

#22
Jakos przed wojną tory 1524 mm nikomu nie przeszkadzały, nie były symbolem stalinizmu a produkowanie stosownego taboru nie było problemem (ani sprawą natury politycznej).
Odpowiedz

#23
Dziś byłby to powód do powołania kolejnej spółeczki (od utrzymywania torów szerokich) Tongue
Odpowiedz

#24
kazio napisał(a):Jakos przed wojną tory 1524 mm nikomu nie przeszkadzały, nie były symbolem stalinizmu a produkowanie stosownego taboru nie było problemem (ani sprawą natury politycznej).
Mam do Ciebie zapytanie - ile masz lat, czy wiesz co to stalinizm i prawdziwa komuna, nie ta która straszy PiS---lony. Tory nie przeszkadzały bo i też był tabor chodzący w miarę dobrze. Ludzie po wojnie mieli dość już jednego a i następnego okupanta. Inżynierowie wykorzystali to co mogli. Przekuć w celu znormalizowania taboru. Gdyby nie to to czym byś jeździł po Warszawce od 1946 do skończenia tzw. Komuny ??????. To był rzut na taśmę tych co obudowywali komunikację w Wawie. Odwrócili się do normalnej europy. Pisałem wcześniej też o normalizacji taboru = O TO CHODZI czy masz inne argumenty.
Mi tez przed wojną nie przeszkadzało to że po Berlince latał vlak z prędkością 160 km/h a teraz mi przeszkadza że całe odcinki Berlinki zostały oddane na pożarcie nowym kapitalistom.
Piszesz:
kazio napisał(a):a produkowanie stosownego taboru nie było problemem
Jasne w zniszczonych fabrykach - oczywiście w 1945/46 produkowano asynchrony z rozstawem 1524 na specjalne zamówienie @kazio. Klimatyzacja = gratis.


P.S.
Nie wiem skąd jesteś bo piszesz: "inąd" Prośba do Adminów - jak się przedstawiamy to nie wirtualnie ale rzeczywiście. Proszę o wymóg wpisywania zweryfikowanych danych.
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz

#25
Wracając do pokojowej koegzystencji linii 900 i 1435 mm w Krakowie to chciałem dodać do poprzedniej informacji że oprócz splotu torów były tez dwa miejsca gdzie leżały trzy tory (dwa normalne, jeden wąski): na ulicach Straszewskiego i Podwale oraz na Rynku Głównym.

Edyt: poprawiłem literówkę w rozstawie szyn
Odpowiedz

#26
kazio napisał(a):Wracając do pokojowej koegzystencji linii 900 i 14365 mm w Krakowie to chciałem dodać do poprzedniej informacji że oprócz splotu torów były tez dwa miejsca gdzie leżały trzy tory (dwa normalne, jeden wąski): na ulicach Straszewskiego i Podwale oraz na Rynku Głównym.

Pierwszy raz spotkałem się z torem ponad 14 metrów :-) . Nawet tego "Breitspurbahn" nie przewidział bo tylko rozstaw był 3 metry.

[Obrazek: breitspurbahn1-305302.jpg]

Co do Krakowa. W starej zajezdni na Kazimierzu obok hali z samochodami jest kawałek toru 900 mm. Pracowałem tam parę miesięcy z firmą z Cieszyna przy zabudowie nowej sieci LAN i energetycznej. :-)
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz

#27
Dyskusja nt. przyczyn przekucia linii z 1524 na 1435 mm jest bezcelowa. Przyczyny tej decyzji są złożone, o wielu możemy nie wiedzieć. Nie upatrywałbym się tu polityki. To była decyzja głównie techniczna, mniej polityczna. Tak jak ta traktująca o pozostaniu przy napięciu 3000 V prądu stałego, albo o zabezpieczeniu terenu pod Dworzec Główny/Centralny w Warszawie.
Odpowiedz

#28
Znalazłem jeszcze jeden zachowany odcinek toru 1524 mm w Wa-wie. Jest to ul.Śniadeckich
Współrzędne maps.google: 52.220588,21.013262

Swego czasu miasto chciało wyrwać szyny i zabytkową kostkę granitową a w to miejsce dać asfalt.
Spotkało się to ze zdecydowanym sprzeciwem tak i mieszkańców jak i miłośników komunikacji tramwajowej.

[Obrazek: sniadeckich.JPG]
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz

#29
Do tej pory nie przypuszczałem, że na Śniadeckich było 1524.... Na pewno?
Odpowiedz

#30
Poczytaj tutaj
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Zdarzenia i wypadki tramwajowe Gżągal 87 84 682 29.05.2018, 22:30
Ostatni post: Adams
  Tramwajowe linie muzealne Adams 8 6 104 10.09.2015, 13:07
Ostatni post: kazio
  [Toruń] Nowoczesne przystanki tramwajowe od listopada 2013 ET40 0 3 604 26.05.2012, 17:06
Ostatni post: ET40
  [Kraków] Powstaną nowe linie tramwajowe Adams 0 4 124 06.02.2012, 23:06
Ostatni post: Adams
  Zwrotnice tramwajowe mrug 27 9 997 13.11.2011, 19:33
Ostatni post: rustsaltz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.