• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Interaktywna Mapa Polskiej Sieci Kolejowej
#1
[Obrazek: baner.jpg]
mapa.pkp-jazda.pl

Przedstawiam Interaktywną Mapę Polskiej Sieci Kolejowej (wersja 0.9.1), którą wykonałem w środowisku GIS (Geographic Information System), na podstawie danych wektorowych Open Street Map oraz podkładów Open Layers.

[Obrazek: screenshot1.jpg]

Sieć kolejowa zaprezentowana została na tle hybrydowego obrazu satelitarnego Google, dzięki czemu możliwe jest powiązanie układu linii kolejowych z nazwami miejscowości, przebiegiem dróg i charakterystycznymi punktami w terenie. Warstwę graficzną wzbogacono o bazę danych, zawierającą informacje o odcinkach sieci (numer i nazwa linii, numer, nazwa i długość odcinka oraz nazwa zarządcy). Informacje te odnoszą się do podziału sieci na Zakłady Linii Kolejowych, jaki funkcjonował do 2010 r., i pozyskane zostały z oficjalnych danych PKP Polskich Linii Kolejowych.

[Obrazek: screenshot2.jpg]

Mapa w obecnej formie zawiera prawie wszystkie odcinki polskiej sieci kolejowej, będące pod zarządem PKP PLK oraz innych administratorów (m.in. PKP LHS, WKD), z wyjątkiem kolei piaskowych oraz linii wąskotorowych. Bieżąca wersja mapy ma charakter testowy. Występuje różny poziom dokładności wrysowanych szlaków, w zależności od jakości dostępnych danych wektorowych oraz map podkładowych. Projekt jest rozwojowy. Docelowo planowana jest korekta przebiegu błędnie poprowadzonych odcinków oraz dostosowanie bazy danych do podziału sieci obowiązującego od 2010 r.

Zapraszam do przeglądania mapy!

Czekam na Wasze cenne uwagi i komentarze, które mogą przyczynić się do udoskonalenia projektu i publikacji kolejnej wersji.
  Odpowiedz
#2
Witam po dłuższej przerwie...

[Obrazek: mapa1.png]

Zapraszam do zapoznania się z kolejną wersją (0.9.2) Interaktywnej Mapy Polskiej Sieci Kolejowej:
LINK do MAPY

[Obrazek: mapa2.png]

Bieżącą wersję wzbogacono o obiekty punktowe (stacje, przystanki osobowe, posterunki ruchu). Zasób elementów punktowych jest wciąż niepełny. Jego uzupełnianie będzie następowało wraz z dalszymi pracami nad mapą. Każdy z tego typu obiektów zostanie też w kolejnej wersji wyposażony w informację o lokalizacji na linii wg kilometrażu.

W tej wersji zmieniona została struktura bazy danych w zakresie sieci kolejowej. Zrezygnowano z podziału na krótkie odcinki wg schematu organizacyjnego PLK, na rzecz podstawowego podziału sieci wg D-29/Id-12. Obecnie dany numer linii stanowi jeden pełny odcinek, zawierający informacje o punktach krańcowych i całkowitej długości. Możliwe jest więc obejrzenie całego przebiegu linii po jej jednokrotnym zaznaczeniu.
W związku z wzbogaceniem treści o kolejowe punkty eksploatacyjne, podłożony został zwykły obraz satelitarny Google. Poprzednio była to mapa hybrydowa, ale jej pozostawienie wpłynęłoby na pogorszenie czytelności nowych elementów mapy.

[Obrazek: mapa3.png]

Docelowo projekt będzie zmierzał do stworzenia bazy danych przestrzennych, obejmującej również wszystkie linie nieczynne i zlikwidowane (z uwzględnieniem dat otwarć i zamknięć) oraz koleje wąskotorowe i sieć kolei piaskowych w rejonie GOP. Już w obecnej wersji mapy zostały pokazane niektóre odcinki nieczynne i/lub nieprzejezdne. Nie są jednak w żaden sposób wyodrębnione kolorystycznie, co będzie wprowadzane dopiero w kolejnych odsłonach projektu.
  Odpowiedz
#3
Rewelacyjna sprawa! Stacje wpisywane były ręcznie czy może korzystaliśmy z jakiegoś automatycznego przypisywania po współrzędnych geograficznych?
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
  Odpowiedz
#4
@mikrobart
Sama "chmura" kilkuset tysięcy punktów zawierających lokalizacje została pobrana z zasobów Open Street Map (OSM) w postaci bazy GIS - tzw. shapefile (plik wektorowy). Z niej wyodrębniłem punkty odnoszące się do lokalizacji stacji i przystanków.
Archiwum OSM zawiera m.in. warstwę punktową, w której zmieszane są lokalizacje różnego rodzaju obiektów (m.in. bary, kina, przystanki tramwajowe, budki telefoniczne, ... oraz stacje i przystanki kolejowe). Surowe dane dostępne są bezpłatnie dla każdego kto ma dostęp do Internetu i podstawowego oprogramowania GIS. Chcąc uzyskać interesujący mnie zbiór musiałem przefiltrować ten ogromny zasób. W większości przypadków nie było konieczności korekty lokalizacji, czy też ręcznego zaznaczania punktów (z wyjątkiem dodanych posterunków odgałęźnych itp., których nie ma w OSM). Na niektórych liniach występują jednak pewne braki w zakresie stacji i przystanków, które będą stopniowo dodawane wraz z rozwojem projektu.
Następnym etapem było sprawdzenie nazewnictwa. Spora część punktów miała w bazie danych opis w stylu: "Dworzec PKP", "Stacja kolejowa", więc konieczne było wpisanie prawidłowych nazw. Właściwe nazewnictwo było potrzebne również do podłączenia nowych informacji do bazy danych (nazwa stanowiła kod łączący). W pierwszej kolejności podłączyłem podział na kategorie punktów eksploatacyjnych wg oficjalnych wykazów PLK. Dzięki temu możliwe było graficzne zróżnicowanie sygnatur umieszczonych na mapie, oznaczających stacje, przystanki i posterunki. Dalszym etapem będzie podłączenie danych o położeniu na linii wg hektometrażu. Przetwarzanie bazy danych odbywa się w arkuszu Excel, który następnie podłączany jest w oprogramowaniu GIS do pliku wektorowego odpowiadającego za lokalizację.
  Odpowiedz
#5
szkoda, że nie da się (albo przynajmniej ja nie potrafię) wygenerować linka do konkretnego miejsca na mapie, żeby Ci wskazać jakie błędy znalazłem. A w zasadzie póki co jeden błąd w mojej okolicy.
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
  Odpowiedz
#6
DamianT napisał(a):szkoda, że nie da się (albo przynajmniej ja nie potrafię) wygenerować linka do konkretnego miejsca na mapie, żeby Ci wskazać jakie błędy znalazłem.
Zrób zrzut ekranu Wink

Przy okazji przejrzę swoje tereny w poszukiwaniu błędów.

KarolMaps napisał(a):Przetwarzanie bazy danych odbywa się w arkuszu Excel, który następnie podłączany jest w oprogramowaniu GIS do pliku wektorowego odpowiadającego za lokalizację.
Zwykły Excel? Na jakiej zasadzie to działa? Nie podejrzewałem, że to tak "proste" od strony struktury. Gratuluję ogromu pracy. Sam tworzysz tę mapę?
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
  Odpowiedz
#7
Rewelacja. Żeby tak jeszcze wersja offline Smile Ale pewnie by sporo ważyła.
  Odpowiedz
#8
Szczerze mówiąc wolę to:

http://mapa.bazakolejowa.pl/
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
  Odpowiedz
#9
Tu też różnie z aktualnością, za to jest wersja offline. Dlatego też ją wolę chwilowo.
  Odpowiedz
#10
KarolMaps Gratuluję wytrwałości i efektów :-)

Z moich rejonów kompletnie źle rozrysowana jest linia numer 366 na odcinku Kościan - Kurza Góra. Naniosłem poprawki odręcznie na screenie z Twojej mapy. Linia idzie co prawda jeszcze kawałek dalej, ale największa rozbieżność jest w samym jej prowadzeniu.

[Obrazek: blad_mapa_linia366.jpg]

Linia 376 ma niewielką rozbieżność przy samym wejściu w rejon dworca PKP w Kościanie i jest pociągnięta trochę za daleko - też pozwoliłem sobie na poprawki :-).
Dodatkowo ma błąd w opisie - na dzień dzisiejszy prowadzi już tylko do Grodziska Wlkp. - dalej tory są rozebrane.

[Obrazek: blad_mapa_linia376.jpg]

Na przyszłość przydałaby się możliwość większego przybliżenia mapy - musiałem posiłkować się google maps przy nanoszeniu poprawek pomimo tego że trasy znam bardzo dobrze - a przecież są to zdjęcia z satelity więc powinna być taka jakość aby znając teren na 100 % móc odróżnić tory od innych traktów.

Życzę dalszej wytrwałości :-)

Pozdrawiam
sm31-131
  Odpowiedz
#11
teraz mamy także kolejową warstwę na bazie Open Street Map

http://www.openrailwaymap.org/
  Odpowiedz
#12
Fajna sprawa
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
  Odpowiedz
#13
Brakuje tylko jednej rzeczy, jaką można znaleźć na jakiś innych warstwach openstreet map, a mianowicie lokalizacji nastawni wraz z ich skrótem Smile
Połączenie tego to byłoby już praktycznie wszystko, co można zrobić na takiej mapie kolejowej Smile
  Odpowiedz
#14
Witajcie,
Minęło sporo lat od ostatniego postu w tym temacie, pewnie to powstało w międzyczasie:
http://mapa.plk-sa.pl/
Mapa zawiera sporo danych i filtrów. Można też zaznaczyć "OpenStreetMap".
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości