• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bezpłatna komunikacja miejska w Warszawie!
#1
Cytat:Dotychczas nielegalnie naładować kartę udawało się sporadycznie hakerom czy informatykom-hobbystom, którzy złamali kody służące ładowaniu kart. Teraz proceder staje się dostępny dla wszystkich. Hakerzy bowiem umieścili niedawno w internecie specjalną aplikacją umożliwiającą każdemu nielegalne ładowanie kart.


Aby to zrobić, trzeba mieć telefon komórkowy z tzw. modułem NFC, który umożliwia m.in. płacenie zbliżeniowo za pomocą telefonu. Oszust może sporo zaoszczędzić - za bilet normalny kwartalny zapłaci 50-70 zł zamiast 250 zł. Szczegółów procederu nie opisujemy.


Źródło: Gazeta Stołeczna
Bahnfahren ist unser Business
  Odpowiedz
#2
Dla uzupełnienia dodam dodam, że chodzi o apkę Krombacher. Szczerze mówiąc nie sprawdzałem jak to działa bo nie mam najmniejszej przyjemności finansować takiej działalności, ale sądzę że działa. Spotkałem się jednak z opinią że bilety kupione za pośrednictwem tej aplikacji są dość łatwe do wykrycia.
  Odpowiedz
#3
endrju napisał(a):są dość łatwe do wykrycia.

Tylko pytanie, czy ktoś je faktycznie wykrywa i ściga ich używanie. Jakoś wątpię.
Bahnfahren ist unser Business
  Odpowiedz
#4
Wykrycie w teorii nie jest trudne. Wystarczyłoby żeby czytniki kontrolerów (ZTM i KM) miały bezpośredni dostęp do bazy i w trakcie kontroli natychmiast by wysyłały do bazy zapytanie o dany numer karty i posiadany kontrakt, a w odpowiedzi by dostawał czy faktycznie takowy zestaw jest zarejestrowany. Odpowiedź pozytywna - OK, negatywna - uznanie pasażera za posiadacza nieważnego biletu i mandat. Za duże ryzyko wtedy by było.

W bazie każda karta ma zapisaną historię co najmniej 12 miesięcy wstecz. Pamiętam jak kiedyś musiałam odzyskiwać w POPie bilet - jak się numeracja kontraktów zmieniła - i wpisała do komputera numer mojej karty i się cała tabelka pojawiła (wyglądało na cały rok wstecz, ale nie wykluczam nawet całej historii, pokazanej w podstronach), dzięki czemu mogła stwierdzić, że faktycznie straciłam tyle dni takiego kontraktu.

Kolej damskim okiem
elf KM girl
  Odpowiedz
#5
rokiczaaa napisał(a):Odpowiedź pozytywna - OK, negatywna - uznanie pasażera za posiadacza nieważnego biletu i mandat. Za duże ryzyko wtedy by było.

Nie żaden mandat, tylko dostarczenie delikwenta na Policję z zarzutem wyłudzenia przejazdu i fałszowania dokumentu (nie jestem pewien, czy przepisy pozwalają na uznanie lewego kontraktu za fałszerstwo dokumentu - rzecz dla prawników ZTM).

Opłata dodatkowa za przejazd bez ważnego biletu (postępowanie cywilne) ma zupełnie inną wagę prawną, niż rozprawa z Policją. Jak cwaniaka jednego z drugim ustawi do pionu prawo karne, i sprawa będzie się snuła w ich papierach przez wiele lat, to się im odechce takich oszczędności.
Bahnfahren ist unser Business
  Odpowiedz
#6
Ponoć w procederze główną rolę odgrywają pracownicy ZTMu i innych firm współpracujących. To nie jest tak, że nagle jakiś informatyk-gimnazjalista wpadł na pomysł jak rozgryźć klucz kart. W każdym razie - ruch jest po stronie ZTMu. Niedawno wycofali kodowanie biletów na okaziciela (długookresowych) na WKM, ciekawe czy to ma związek z jakimś szerszym projektem.
  Odpowiedz
#7
endrju napisał(a):Ponoć w procederze główną rolę odgrywają pracownicy ZTMu i innych firm współpracujących.

Niesłychane. Ja tylko dodam, że dobrze zaprojektowany system sam się broni i daje narzędzia do łatwego wyeliminowania takich patologii.
Bahnfahren ist unser Business
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Komunikacja Miejska w Krakowie Adams 88 27 550 25.11.2019, 16:18
Ostatni post: Paweł Piotr
  Bydgoszcz - Komunikacja Miejska SAP102 0 580 18.05.2019, 14:29
Ostatni post: SAP102
  Komunikacja miejska a natrętni mieszkańcy Gżągal 8 3 201 09.03.2019, 15:19
Ostatni post: SAP102
  [GOP}Komunikacja zbiorowa w GZM Adams 24 3 301 30.01.2019, 21:00
Ostatni post: rustsaltz
  [Toruń] Komunikacja miejska ET40 6 3 071 10.03.2018, 15:26
Ostatni post: ET40

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości