Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TE8 - ośmioosiowy jednokabinowy spalinowóz liniowy
#1
ТЭ8 (czytaj: te8) to lokomotywa 8-osiowa w układzie (Bo'Bo')'(Bo'Bo')' z przekładnią elektryczną AC/DC, z możliwością pracy w systemie trakcji wielokrotnej (na ulotce producenta nie wskazano, czy można łączyć więcej niż dwie lokomotywy).
Konstrukcyjnie jest to pochodna ТЭМ7 (TEM-7) omówionego w osobnym wątku w sierpniu 2012 r. - tzn. jest ta sama ostoja, wózki i odsprężynowanie. Agregat napędowy (silnik spalinowy o mocy -według Wikipedii! -3300 KM tj. 2427 kW z generatorem trakcyjnym) Super Skid oraz układ sterowania agregatem BrightStar są produktami koncernu General Electric (konkretnie spółki GE Transportation Parts LLC). Producentem całej lokomotywy jest Люди́новский тепловозострои́тельный заво́д (Liudinowskij tiepłowozostroitielnyj zawod -czyli zakład produkcji spalinowozów w mieście Люди́ново wym. Liudinowo -jest to miasto rejonowe w obwodzie kałuskim, na brzegu rzeki Niepołoci -Неполоть -stanowiącej dopływ Desny) - czyli dawny Zakład Malcowa (a pierwotnie Demidowa), obecnie wchodzący w skład holdingu OAO «Синара - Транспортные машины» (Sinara-Transportnyje Maszyny; forma prawna OAO to "otwarta" tj. giełdowa, spółka akcyjna).
Podstawowe dane techniczne według producenta:
http://www.sinara-group.com/image/ltz/TE8.pdf
-moc silnika spalinowego 2163 kW (2900 KM - bardzo niedokładne przeliczenie)
-prędkość konstrukcyjna przy nowych obręczach kół: 100 km/h (27,8 m/s)
-długotrwała siła uciągu na nowych obręczach - nie mniej niż 360 kN (36,7 T)
-najniższa dopuszczalna trwała prędkość 24,5 km/h (Wiki podaje 15 km/h Wink
-szerokość toru 1520 mm
-siła na haku przy rozruchu 582 kN (59,4 T)
-skrajnia 1T (ГОСТ 9238)
-masa służbowa (przy 2/3 zapasu paliwa i piasku) 180 t, +/- 3%
-układ osi 2o+2o-2o+2o
-nacisk osi 22,5 t +/- 3%
-średnica kół z nowymi obręczami 1050 mm
-najmniejszy dopuszczalny promień toru 80 m

Zresztą z mocą silnika jest w ogóle ciekawie - strona kolei rosyjskich podaje i 3000 KM i 2900 KM:
http://www.rzd-expo.ru/gallery/list.php ... &PAGEN_2=2

Wygląd: np. tak
http://www.sinara-group.com/about/struc ... n_LTZ/TE8/
Ciekawa sprawa - lok z wąskim i niskim przedziałem maszynowym (ma pomosty, do napraw i przeglądów wymaga dostępu z zewnątrz), jednokabinowy, ale kabina zbudowana jak typowym loku liniowym - coś jakby ST40 pozbawić jednej kabiny)
Na razie jest zdolny do prac jeden egzemplarz, wg Wiki uruchomiony 28 listopada 2012 r. o godz. 1:00

Kontrakt na dostawę 18 maszyn w latach 2012-2014 został podpisany -według producenta- w sierpniu 2011 r., jako producent oczywiście podpisało OAO Sinara, z drugiej strony -podpisali:
- ООО «Мечел-Транс Восток» (Mieczieł Trans Wostok sp. z o.o.) jako użytkownik i leasingobiorca
- ОАО «ВТБ Лизинг» (BTB Leasing SA giełdowa) jako leasingodawca (czy jak kto woli finansujący).
Miejscem pracy loków ma być Эльгинское угольное месторождение (Elginskoje Ugolnoje Miestoroźdienije, czyli Elgińskie Zagłębie Węglowe, w południowo-wschodniej Jakucji. Są to najbogatsze w Rosji złoża węgla, w dodatku koksującego - udokumentowane dwa miliardy dwieście milionów ton, szacowane zapasy ok. 30 mld t. Wydobycie prowadzi Группа «Мечел», konkretnie jej spółka Холдинговая компания «Якутуголь» a dokładniej- jej oddział Эльгинский угольный комплекс (grupa Mieczieł ma kopalnie także w Zagłębiu Kuźnieckim, w Korszunkowie w obwodzie irkuckim, w USA w stanie Wirginia Zachodnia; koncern ten posiada także m. in. koksownie koło Moskwy, oraz liczne zakłady metalurgiczne).
Zadaniem omawianych lokomotyw będzie wywóz węgla z Zagłębia Elgińskiego do BAM-u (Bajkalsko-Amurskiej Magistrali), po specjalnie w tym celu budowanej linii Улак — Эльга (Ułak - Elga) o długości 321 km:
-opis: http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%96%D0% ... 0%B3%D0%B0
-fotografie z budowy: http://www.transstroy.ru/objects/260
Zgodnie z prawem rosyjskim, nie jest to linia ogólnodostępna, a подъездной путь (dosłownie szlak dojazdowy / kolej dojazdowa - w sensie eksploatacyjnym to odpowiada naszej bocznicy... niczego sobie bocznica ponad 300 km długości).
Według stanu na styczeń 2012 r. linia była czynna od stacji Улак Дальневосточной железной дороги (Ułak, Kolei Dalekowschodniej - osiedle Ułak znajduje się w rejonie zejskim obwodu amurskiego. Jest to stacja na BAM-ie) do mijanki na 209 km - do mijanki węgiel dowożono samochodami samowyładowczymi Scania P138.
W maju 2012 zakończono budowę dwóch mostów: jeden z nich - przez rzeczkę Ломака (Łomaka) długości 94,5 m i wysokości 15 m na 266 km trasy zbudowała w ciągu 8 miesięcy spółka akcyjna ЗАО «Уралмостострой». Drugi most -przez rzekę Ундытын (Undytyn) na 285 km, czteroprzęsłowy długości 231,5 m wysokości 40 m w ciągu 9 miesięcy wybudowała sp. z o.o. ООО «Мостостроительная компания-10»
{informacje o mostach Wikipedia podała za: http://www.gazetayakutia.ru/08/96/01/730/4367/ - ja nie mogę tam wejść}.
Zwracają uwagę stosunkowo częste wykolejenia składów na tej linii, nawet trafiają się ofiary śmiertelne.
Wikipedia zwraca uwagę, że w niezbyt dalekiej przyszłości linia wywozowa Ułak - Elga może zostać zelektryfikowana, co mnie nie zdziwi - planuje się przewozy na poziomie 25 milionów ton rocznie (czyli ponad 70 000 t dziennie) - patrz: wypowiedź generalnego dyrektora spółki Jakutugol' Igora Chafizowa (Игорь Хафизов) dla Amurskiej Prawdy -artykuł w nr 48 (26381) z 20. marca 2008:
http://www.amurpravda.ru/articles/2008/03/20/16.html
W takiej sytuacji Mieczieł zostanie z nadmiarem młodych lokomotyw (chyba że wszystkie zatrudnią na manewrach). Kroi się seria loków z ciekawa historią (co przyszłość pokaże).
Tymczasem nawet BAM nie jest zelektryfikowany (w każdym razie na wschód od stacji Taksimo - roboty prowazone z zachodu stanęły w Taksimo w czasie upadku ZSRR).
Romek_L



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  CzME5 - spalinowóz mawrowy 8-osiowy SŻD (później RŻD i UZ) czeskiej produkcji RomekL 0 6 336 11.07.2014, 11:29
Ostatni post: RomekL
  TEM7 -rosyjski spalinowóz manewrowy 8-osiowy RomekL 0 3 825 10.07.2014, 12:22
Ostatni post: RomekL
  3TE116U -trójczłonowy spalinowóz kolei rosyjskich 3*CoCo RomekL 0 5 596 10.07.2014, 09:24
Ostatni post: RomekL

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.