Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dopuszczenie na łuku
#1
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/pro ... _luki.html

Słyszałem, że dla Pendolino może zmienią dopuszczalną do 1m/s^2.
Jestem słaby z fizyki i nie umiem obliczyć jaka będzie prędkość dla łuku o S=1500m z zastosowaniem przechyłki. Aktualnie szlakowa wynosi tam 160km/h(jest to łuk na LCS Tczew)
Pomógłby mi ktoś jak obliczyć V z zastosowaniem 1m/s^2?
Pozdrawiam.

Mój kanał YT: https://www.youtube.com/user/wizzair98
Odpowiedz

#2
Wzór na przechyłkę ze względu na pociągi pasażerskie wygląda tak:

h≥(11,8×v²/R)–153×a

gdzie:
h - przechyłka w mm, ale max. 150
v - prędkość w km/h,
R - promień łuku w m,
a - dopuszczalne przyspieszenie niezrównoważone w m/s².

Skoro już jesteś noga z fizyki, to po przekształceniu otrzymujemy:
''''''' ________________
v≤√R×(h+153×a)/11,8

Czyli dla R=1500, h=150 i a=1,0 otrzymamy v≤139,99. Zatem bez minimalnego, ale jednak przekroczenia dopuszczalnego przyspieszenia, pojedzie się najwyżej 130 km/h. Do tego dochodzą kwestie dostosowania do tej prędkości długości krzywych przejściowych albo wartości dopuszczalnej zmiany przyspieszenia niezrównoważonego na ich długości. Poza tym pociągi towarowe jadące wolniej przy tak dużej przechyłce doznają ujemnego (dośrodkowego) przyspieszenia niezrównoważonego, które też jest limitowane i należy to uwzględniać. Ale jak z fizyką, a nawet matematyką Ci nie po drodze, to lepiej idź na maszynistę albo polonistę ;-)
Inż. bud. kol., rowerzysta szynowy
Kanał YouTube
Strona prywatna
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.