• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SM26 - co to jest?
#1
Przeglądając wykaz lokomotyw na PKP na Wikipedii znalazłem SM26. Po przejściu do linka jest przekierowania do SM32 jednak tam jest wzmianka tylko o jednym egzemplarzu oznaczonym jako SM32. O SM26 nie ma żadnej wzmianki.

W związku z tym co to jest za lok lub tylko projekt?
Pociągiem nad Zalew Szczeciński
Wysiadając bądź ostrożny na drodze, następny przystanek: Cmentarz Centralny
  Odpowiedz
#2
SM26 i SM32, a konkretnie tylko jeden egzeplarz SM26-001 i SM32-001 to jedyna lokomotywa przemysłowa typu 401Da, która otrzymała oznaczenie serii PKP.

Początkowo otrzymała oznaczenie SM26, a następnie SM32 pomimo że z SP32 nie ma nic wspólnego. Jednak nie wiem, czy w związku ze zmianą oznaczenia zmieniono jej też przekładnię z hydraulicznej na elektryczną, w moim wykazie oznaczeń mam dopisek, że prawidłowo powinna mieć SM26.

Właścicielem lokomotywy jest PKP LHS.

[ Dodano: 2012-08-26, 18:47 ]
Jeszcze coś. PKP planowały zakupić nowe 401Da i nadać im serię SM26.

źródło: http://www.bluefish.foxnet.pl/sygnaly.jpg
  Odpowiedz
#3
SM26 jakoś to nie pasuje. Przecież 401Da ma przekładnię elektryczną i jakoś nie wyobrażam sobie żeby pod jednym typem 401Da była lokomotywa z przekładnią hydrauliczną.

SM32 dla mnie to logiczne. Jest SM30, SM31, więc następna powinna być SM32.
  Odpowiedz
#4
MichałŁ napisał(a):SM32 dla mnie to logiczne. Jest SM30, SM31, więc następna powinna być SM32.
No właśnie nie. Nie wchodzi się z tym samym numerem w serię, gdzie występuje już inna lokomotywa.
  Odpowiedz
#5
Hm ja tam zawsze myślałem że numeracja jest niezależna miedzy P T U M.

Moim zdaniem przynajmniej po tym co na razie jest w tym wątku to uważam że ta cała SM26 to tylko czyjeś pomyłka.

Tutaj jest trochę więcej jak to miało być z 401Da http://wrphoto.eu/details.php?image_id=23218
  Odpowiedz
#6
Oczywiście że to pomyłka, PKP zakupiły jeden prototyp lokomotywy 401D w 1966 roku, nadały mu oznaczenie uwaga SM31-001 nie żądne SM26. To musi być jakiś błąd. PKP testowało przez pewien okres tą lokomotywę jednak że negatywna próbna eksploatacja nie pozwoliła na dalsze zakupy tej serii, SM31-001 sprzedano do przemysłu. W 1971 rozpoczęto seryjną produkcję zmodernizowanej wersji 401Da w której wyeliminowano podstawowe błędy PKP jednak nie zdecydowało się na zakup.
  Odpowiedz
#7
MichałŁ napisał(a):Hm ja tam zawsze myślałem że numeracja jest niezależna miedzy P T U M.
Praktyka na to wskazuje, jednak zdarzały się i w przeszłości odstępstwa:
EU40 / ET40
EU41 / ET41
wspomniana tutaj SM31 / SM31
omawiany tutaj SP32 / SM32
SM40 / ST40
SN51 / SR51
SN52 / SR52
SD80 / SN80
przem710 napisał(a):Oczywiście że to pomyłka, PKP zakupiły jeden prototyp lokomotywy 401D w 1966 roku, nadały mu oznaczenie uwaga SM31-001 nie żądne SM26. To musi być jakiś błąd.
Oznaczenie SM26 planowano nadać nie SM31, ale obecnej SM32, na co wskazuje wycinek z tygodnika „Nowe sygnały” nr 41 (2297) z 9.10.1994 str. 16), do którego wyżej podałem hiperłącze.
A i prototypów lokomotywy SM31 (401D/10D) były dwie sztuki, na co wskazuje numeracja SM31 (Ls1200/411D) zaczynająca się od numeru 003.
  Odpowiedz
#8
Cytat:Oznaczenie SM26 planowano nadać nie SM31, ale obecnej SM32, na co wskazuje wycinek z tygodnika „Nowe sygnały” nr 41 (2297) z 9.10.1994 str. 16), do którego wyżej podałem hiperłącze.

Mariusz przecież piszę że 401D o numerze fabrycznym 6539 została zakupiona przez PKP i otrzymała oznaczenie SM31-001 nie mylić obecną lokomotywą SM31 (411D). To jest faktem w 100% potwierdzonym. Oznaczenie pasuje do tej lokomotywy bo jak zauważył Michał 401Da jak i również 401D nie posiadały sterowania wielokrotnego, więc SM26 nie psuje. Autor artykułu w "Nowych Sygnałach" mógł się zwyczajnie pomylić.

Kupiona przez LHS 401Da powinna więc mieć oznaczenie SM31, lecz jak wiadomo seria ta jest już zajęta przez lokomotywy 411D, przesunięto więc numer o jeden na SM32, chociaż moim zdaniem mogli nadać oznaczenie SM33.

Cytat:A i prototypów lokomotywy SM31 (401D/10D) były dwie sztuki, na co wskazuje numeracja SM31 (Ls1200/411D) zaczynająca się od numeru 003.

Nieprawda, prototypowy SM31-001 (401D-6539) był tylko jeden. Natomiast obecna seria SM31(411D) również zaczynała się od numeru 001, trzy prototypowe 411D zostały zakupione przez PKP.

Dla przykładu SM31-001 -> numer fabryczny 9499 kupiona przez PKP w 1976 następnie sprzedana do Huty Łabędy w 1977 roku.
  Odpowiedz
#9
Czyli istniały dwie lokomotywy SM31-001?
przem710 napisał(a):Autor artykułu w "Nowych Sygnałach" mógł się zwyczajnie pomylić.
Możliwe, że planowane oznaczenie było błędne. SM31-001 (401D / 9D) była kontynuatorką SM25 (Ls350 / 9D). Być może w SM32 (401Da) planowano przekładnię hydrauliczną. Produkcję SM25 przerwano właśnie z powodu trudności z importem przekładni hydraulicznych.

Podobnie jest z SN81. Ma przekładnię mechaniczną, więc powinien dostać oznaczenie SN53. Planowano dla niego przekładnię hydrauliczną, mechaniczna miała być tymczasowo, stąd dostał oznaczenie SN81. Potem zamiaru montażu przekładni hydraulicznej nie zrealizowano, a oznaczenie pozostało.
  Odpowiedz
#10
Cytat:Czyli istniały dwie lokomotywy SM31-001?

Tak, lecz nie w tym samym czasie. Pierwsza to 401D (numer fabryczny 6539) od 1966 do około 1975(???). Druga to 411D od 1976 do 1977.

Cytat:Być może w SM32 (401Da) planowano przekładnię hydrauliczną. Produkcję SM25 przerwano właśnie z powodu trudności z importem przekładni hydraulicznych.

Trudno powiedzieć, z tego co wiem 401D miała być innowacyjna i od początku planowano w niej przekładnię elektryczną. Głównym celem miała być zastąpienie lokomotyw SM30. Prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się jak było naprawdę.
  Odpowiedz
#11
Witam, z tego co mi wiadomo SM26 jest fikcyjną lokomotywą zestawu startowego firmy Tilling. Ale mogę się mylić
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości