Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Różnica między wagonami standardu Z1 i Z2
#1
~mikrobart: Wydzielono z tematu Zestawienia.

pitagoras23 napisał(a):Z2[IC] + Z2[IC] + Z2[IC] + Z1[IC] + Z2[IC] + Z2[IC]
W kwestii formalnej - Z1 i Z2 to standardy budowy wagonów, wyróżniamy za to oznaczenia wagonów: Z1A, Z1B, Z2A, Z2B.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#2
W tych wagonach zawsze się gubię i nigdy nie wiem, co i jak. I podaję te zestawienia jako Z1b oraz Z2b, ale nie do końca wiem czy dobrze.
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#3
pitagoras23, patrz na oznaczenia prędkości wagonu na pudle. Jeśli ma 200 km/h to z pewnością jest to Z1, A - 1. klasa, B - 2. klasa. Przy 160 km/h na pudle to odpowiednio Z2A lub Z2B.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#4
A to taka jest różnica. Dobrze wiedzieć. Zwrócę na to uwagę i przynajmniej zestawienia pisane przeze mnie w końcu będą w 100% dobre.
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#5
Tak, to bardzo łatwe do sprawdzenia. Z1 posiada obowiązkowo klimatyzację i jest przystosowane do ruchu z prędkością 200 km/h, Z2 już klimatyzacji mieć nie musi (ale może), tu prędkość konstrukcyjna to 160 km/h.

Charakterystyczne jest też to, że wszystkie wagony standardu Z są dłuższe od popularnych w Polsce wagonów standardu Y - wagony Z mają 26,4 m długości.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#6
A czy jeszcze jest jakaś różnica w tych wagonach jeśli chodzi o wyświetlacze? Czy Z2 je mają czy tylko Z1, bo te, co uwieczniłem na Goplanie tego nie miały. Bo może to w przelotach będzie taki symbol rozpoznawczy tych wagonów.
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#7
pitagoras23, to już zależy od typu wagonu. Warto pamiętać, że np. 152A, 154A to także wagony standardu Z1, jednak przyjęło się, że jeśli wyprodukował je przemysł krajowy to oznaczamy je właśnie typem - 152A itp.

Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#8
Trochę się teraz skomplikowało wszystko. Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów to, gdy będę pisał zestawienie to najwyżej mnie poprawisz. ;-)
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#9
pitagoras23 napisał(a):Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów
Coś Ty, dopiero zaczynam o tym czytać, ale już niektóry wagony odróżniam. Jakoś będziemy współpracować ;-)
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#10
pitagoras23, Te na Goplanie to są 144A i 145A (1 klasa)
Dam ci przykład:

Wagony w kolejności: Z1B-144A-144A-144A-Z1A-145A-144A-144A-144A
Odpowiedz

#11
Potwierdzam, szukałem na filmie wagonów 144Aa, jednak nie znalazłem.

BTW: Czy wie ktoś, gdzie można je znaleźć? Powstały 2, różnią się od 144A tym, że mają zabudowany przedział dla osób niepełnosprawnych.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#12
mikrobart napisał(a):Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.
A to ciekawostka. Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono?
Odpowiedz

#13
Mariusz W. napisał(a):Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono?
Nie mam zielonego pojęcia! Tak samo sprawa wygląda z EN57 - niektóre mają ryflowaną blachę. Po co?

Zauważyłem, że niektóre wagony produkcji polskiej mają gładki dach - choćby wagony 127A/127Aa, o których pisałem w Encyklopedii Miłośnika Kolei.
Odwrotnej zależności nie zaobserwowałem - żaden (może coś pominąłem? chociaż wątpię) wagon produkcji zagranicznej na rynek polski ryfla na dachu nie posiadał.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#14
Ryflowana blacha rzekomo jest bardziej odporna na zniekształcenia.
Odpowiedz

#15
mikrobart napisał(a):Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.

Mówisz o 'starych' wagonach czy obecnych też? Np. Z1B produkowane w latach 1980-1982 takowy posiadają http://www.wgk.cal.pl/data/media/300/S_2.jpg

Stare wagony również miewały ryflowane dachy, ale w mniejszej ilości, co nie oznacza że nigdy tego nie stosowano ( np. Gosa ).

Ryfle w polskich igrekach nie pojawiały się od początku, zaczęto je stosować prawdopodobnie po 1980 kiedy to była miazga w Otłoczynie.

A ryfle generalnie służą niejako wzmocnieniu pudła co powoduje, że siła zgniotu jest wzmocniona.
PL-PKPIC | Zapraszam - *Baza Wagonów Kolejowych*
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.