Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TEM7 - spalinowóz manewrowy ośmioosiowy
#1
Jest to lok w układzie osi BoBoBoBo {może lepiej byłoby zapisać (BoBo)'(BoBo)' ze względu na to, żę pierwszy i drugi wózek podpierają przedni wózek drugiego stopnia, analogicznie trzeci i czwarty wózek podpierają drugi wózek drugiego stopnia}, przekładnią elektryczną AC/DC - jest to pierwsza sowiecka manewrówka z alternatorem trakcyjnym. Masa służbowa 180 t, moc silnika spalinowego 2000 KM (1470 kW), prędkość konstrukcyjna 100 km/h, średnica kół 1050 mm. Od 1975 r. do maja 2012r. zbudowano 436 szt. (za Wikipedią).
W 1973 r. zaprojektowano tę lokomotywę w Zakładach Budowy Spalinowozów w Liudinowie (Люди́новский тепловозострои́тельный заво́д, w mieście Liudinowo w obwodzie kałuskim- zakłady założył Nikita Nikitowicz Demidow w 1732 r.; w XIX. w. zwano je Zakładami Malcewskimi - właścicielem był С. И. Мальцов - od 1870 r. produkowano tam parowozy; w grudniu 1958 r. wyprodukowano tam pierwszy spalinowóz; na PKP pracowały tam wyprodukowane SM15).
W 1975 r. zbudowano pierwsze dwa egzemplarze.
W latach 1977-80 szła produkcja kilku sztuk rocznie i prowadzono intensywne badania eksploatacyjne (głównie na Kolei Swierdłowskiej - Свердловская железная дорога, z zasady w lokomotywowni Swierdłowsk Sortirowocznyj -obecnie Екатеринбург-Сортировочный w mieście Jekatierinburg). W maju 1980 r. zakład w Liudinowie ozpoczął produkcję seryjną loków TEM-7 i kontynuował ją do roku 1989.
Od roku 1988 Liudinowo produkuje zmodyfikowaną serię ТЭМ7А (do kwietnia 2011 powstały 393 szt.; od 2008 r. nastąpiła modernizacja, zmodernizowane ТЭМ7А mają numery powyżej 0300).
Różnice między ТЭМ7А a dawniejszymi lokami:
-zmienione obwody sterownicze
-powietrze do cylindrów hamulcowych jest kierowane przez dwa przekaźniki (osobny dla każdego czteroosiowego wózka Ii. stopnia), co przyspiesza hamowanie i luzowanie
-zmienione sprzęgi automatyczne СА-3мл (połączone z amortyzatorem przy pomocy klina cylindrycznego, podczas gdy tradycyjny СА-3 ma owo połączenie wykonane klinem o przekroju prostokątnym)
-skrócony zespół filtrów Głównego Zespołu Wentylatorów
-wymienniki ciepła olej-woda przeniesione pomiędzy silnik spalinowy a chłodnicę (w ТЭМ7 są na ramie silnika, po jego stronach lewej i prawej)
-wzbudnica i prądnicorozrusznik umieszczone nad generatorem (prądnicą trakcyjną) i napędzane od zespołu "69" silnika spalinowego- analogicznie jak w loku liniowym 2ТЭ116 (w ТЭМ7 podzespoły te są umieszczone między silnikiem a chłodnicą i napędzane dodatkowym wałem przegubowym ze specjalnego reduktora, napędzanego od wału korbowego silnika. W/w wał przegubowy jest jedna z bardziej awaryjnych części ТЭМ7).
Wersja ТЭМ7М - co najmniej jeden egzemplarz (nr 003) miał pulpit sterowniczy umieszczony tak jak w USA.
USA: w 1992 r. ТЭМ7А nry (dla USA) 1001-1011 zostały sprzedane do USA, z przeznaczeniem do pracy w porcie Houston. Loki te miały pulpit umieszczony od strony tylnego (krótkiego) przedziału maszynowego, czyli "po amerykańsku", oraz kabinę o wysokości zgodnej z długim przedziałem maszynowym. Lokomotywy nie przeszły certyfikacji; ostatecznie część została w USA, część wrócila do Rosji, zostały kupione m. in. przez firmy ŁukOil («Лукойл»), GazPromTrans («ГазПромТранс»), NowaTEK («НоваТЭК») i inne.
Pierwsza wersja TЭM-7, nr ТЭМ7-0180:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0% ... 7-0180.jpg
Zmodernizowany ТЭМ7А-0173 :
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0% ... _TEM7A.JPG
Wersja A zmodernizowana z 2008 r.: ТЭМ7А-0300
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0% ... -0300P.jpg
ТЭМ7А-0449 na Kolei Październikowej, z lokomotywowni Олененгорский ГОК (Олкон)w obwodzie murmańskim: http://trainpix.org/photo/34335/
Przykładowe wykazy maszyn w różnych "dyrekcjach okręgowych" RŻD:
-Wschodniosyberyjska:
Nr: Дорога (dyrekcja) Депо (lokomotywownia):
ТЭМ7-0230 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный
ТЭМ7-0243 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный
ТЭМ7А-0086 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-6 Слюдянка
ТЭМ7А-0096 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-7 Улан-Удэ
ТЭМ7А-0148 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
ТЭМ7А-0436 Восточно-Сибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0437 Восточно-Сибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-1008 Восточно-Сибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта

-Kolej dalekowschodnia:
№ Дорога Депо
ТЭМ7А-0227 Дальневосточная железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0356 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0357 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0358 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0359 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0361 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0362 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0363 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0365 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0368 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0381 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0410 Дальневосточная железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0418 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0419 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск
ТЭМ7А-0420 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-14 Партизанск

Kolej Zabajkalska:
№ Дорога Депо
ТЭМ7А-0252 Забайкальская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0355 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0396 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0397 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0399 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0400 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0402 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0403 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0405 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
ТЭМ7А-0421 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск
ТЭМ7А-0422 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск
ТЭМ7А-0423 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя

Kolej Zachodniosyberyjska:
№ Дорога Депо
ТЭМ7-0084 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7-0198 Западно-Cибирская железная дорога ОАО СПЖТ (Новосибрское ППЖТ №1)
ТЭМ7-0213 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7-0214 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0002 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0009 Западно-Cибирская железная дорога ОАО СПЖТ (Новосибрское ППЖТ №1)
ТЭМ7А-0022 Западно-Cибирская железная дорога Ленинск-Кузнецкое ПТУ
ТЭМ7А-0036 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0062 Западно-Cибирская железная дорога ОАО СПЖТ (Новосибрское ППЖТ №1)
ТЭМ7А-0070 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0070 Западно-Cибирская железная дорога ОАО СПЖТ (Новосибрское ППЖТ №1)
ТЭМ7А-0076 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0170 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0173 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0175 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0181 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0224 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0239 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0288 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0313 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0317 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0348 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0349 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0364 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0394 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0401 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0404 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0406 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0407 Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-7 Барнаул
ТЭМ7А-0408 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0411 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0413 Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-7 Барнаул
ТЭМ7А-0414 Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-7 Барнаул
ТЭМ7А-0415 Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-7 Барнаул
ТЭМ7А-0417 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0435 Западно-Cибирская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта

Kolej Moskiewska:
№ Дорога Депо
ТЭМ7-0167 Московская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7-0180 Московская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0012 Московская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0292 Московская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта
ТЭМ7А-0300 Московская железная дорога ТЧЭ-5 Орехово
ТЭМ7А-0322 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0322 Московская железная дорога ТЧЭ-5 Орехово
ТЭМ7А-0323 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0333 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0336 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0338 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0339 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0340 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0341 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0342 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0343 Московская железная дорога ТЧЭ-5 Орехово
ТЭМ7А-0344 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ7А-0346 Московская железная дорога ТЧЭ-5 Орехово
ТЭМ7А-0380 Московская железная дорога ТЧЭ-39 Рязань
itd.
Na życzenie mogę wydobywać wykazy loków z innych dyrekcji Rosji - są praktycznie w całym kraju.
Poza Rosją i USA maszyny te spotyka się także na Ukrainie. W dyr. donieckiej (Донецкая железная дорога) pracują w zakładach Azowstal (ПАО "Металлургический комбинат "Азовсталь"):
ТЭМ7-0005 , ТЭМ7-0032 , ТЭМ7-0055 , ТЭМ7-0254 , ТЭМ7-0255 , ТЭМ7А-0010 ,
ТЭМ7А-0034;
w dyr. odeskiej (Одесская железная дорога) - dwie w przemyśle:
ТЭМ7-0249 , ТЭМ7А-0043;
w dyr. naddnieprzańskiej (Приднепровская железная дорога) mamy nry
ТЭМ7-0045 ТЭМ7-0050 ТЭМ7-0143, ТЭМ7-0145, ТЭМ7-0265, ТЭМ7А-0284 ,
ТЭМ7А-0285 , ТЭМ7А-0287 , ТЭМ7А-0289 , ТЭМ7А-0318 -wszystkie w przemyśle;
w dyr. południowo-zachodniej (Юго-Западная железная дорога) mamy tylko
ТЭМ7-0249 pracująca w prywatnej spółce akcyjnej ЧАО "Киев-Днепровское МППЖТ";
W dyrekcji południowej (Южная железная дорога ) mamy nry
ТЭМ7-0094 , ТЭМ7-0095 , ТЭМ7-0103 , ТЭМ7-0177 i ТЭМ7-0182 -wszystkie pracują w spółce ОАО «Полтавский ГОК».
W dyrekcji lwowskiej tych maszyn brak.
Reasumując - według http://trainpix.org/ na Ukrainie żadna ТЭМ7 nie pracuje dla UZ.
A teraz coś na filmie:
-w Nowosybirsku, na linii Жеребцово - ТЭЦ-5, 02.10.11 (ТЭЦ to elektrociepłownia) http://www.youtube.com/watch?v=ckaJffNRX3c
-trzy loki bez pociągu w stacji Żerebcowo (obwód nowosybirski)
http://www.youtube.com/watch?v=NovXff3xMvc
-kabina ТЭМ7-0218 -koło ПТОЛ (punktu obsługi technicznej lokomotyw) stacji Свердловск-Сортировочный http://www.youtube.com/watch?v=FovnNkRu4Jc
-widok z kabiny w czasie jazdy do nowosybirskiej elektrociepłowni ТЭЦ-5 http://www.youtube.com/watch?v=04wa7ryFkqE
Romek_L
Odpowiedz

#2
Ciąg dalszy o ТЭМ7 na podstawie: Виталий Александрович Раков - Локомотивы и моторвагонный подвижной состав железных дорог Советского Союза 1976-1985; Moskwa, "Транспорт" 1990.
Lokomotywa jest jednokabinowa, jej nadwozie składa się z ostoi, do której przyspawana jest skrzynia akumulatorowa i rama zespołu chłodnic, a kabina maszynisty i maski przedziałów maszynowych sa zdejmowane. Agregat napędowy (czyli silnik spalinowy z generatorem) i pozostałe podzespoły są przykręcone do ostoi. Na końcach ostoi są zamontowane sprzęgi automatyczne typu SA3 (СА-3) lub UWZ (УВЗ).
Lokomotywa jest oparta na czterech jednakowych dwuosiowych wózkach z bezwidłowym prowadzeniem maźnic, łożyska zestawów kołowych są wałeczkowe. Ramy wózkow są odsprężynowane od maźnic sprężynami śrubowymi. Na każdych dwóch sąsiednich wózkach spoczywa tzw. rama pośrednia (промежуточная рама), spawana, połączona z każdym wózkiem dwoma wahaczami pionowymi (proszę nie bić za tłumaczenie! Po rosyjsku są to маятниковые подвески); rama pośrednia posiada belkę skrętu (шкворневая балка).
Rysunek pary wózków z ramą pośrednią, z opisem po rosyjsku:
http://myswitcher.ru/tem7/tem7_29.html
Pudło loka nr ТЭМ7-0001 było podparte na ramach pośrednich za pośrednictwem bocznych miechów pneumatycznych, nr 0002 i kolejne już mają sprężyny śrubowe. Przeniesienie sił podłuznych z wózków dwuosiowych na rame pośrednią (w nowszych żródłach zwaną wózkiem czteroosiowym) następuje poprzez skośne cięgna (наклонные тяги) i mechanizmy dźwigniowe (рычажные механизмы), a z ram pośrednich na pudło - przez czopy skrętu.
Lokomotywa może przechodzić przez łuki toru o promieniu co najmniej 80 m.
Ugięcie statyczne odsprężynowania loka nr 0001 wynosiło 176 mm (w tym 50 mm przypadało na pierwszy stopień odsprężynowania, czyli sprężyny wózków dwuosiowych).
Dla loków od nr 0003 (drugi stopień odsprężynowania sprężynami śrubowymi, plus amortyzatory hydrauliczne) ugięcie statyczne 176 mm (w tym 46 mm na pierwszym stopniu).
Koła obręczowane mają - gdy sa nowe - średnicę 1050 mm. Przekładnie trakcyjne są jednostronne, mają koła zębate sztywne, pzełożenie wynosi 75:17 = ok. 4,412.
Każde koło jest hamowane dwoma klockami hamulcowymi, dwustronnie. Na każdym wózku dwuosiowym są dwa siłowniki hamulcowe 10". Lok ma kran hamulcowy nr 394, dwa krany hamulca dodatkowego nr 254 (po stronie maszynisty i po stronie pomocnika, gdzie jest dodtkowy pzenośny pulpit sterowniczy), rozdzielacz powietrza nr 270-005-1 i automat sygnalizacji lokomotywowej AŁSNW-EP (АЛСНВ-ЭП).
Silnik spalinowy -czterosuw z zapłonem samoczynnym, widlasty dwunastocylindrowy (V12) typu 2-2D49 [12CzN26/26] {ros.: 2-2Д49 (12ЧН 26/26)}, turbodoładowany z chłodzeniem powietrza doładowującego; jest to silnik kwadratowy - zarówno średnica cylindra jak skok tłoka wynoszą 260 mm. Moc nominalna 2000 KM (=1471 kW) przy 1000 obr./min. Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy nominalnej 153 do 160 g/KMh (czyli 208 do 218 g/kWh). Masa silnika 14200 kg (Rakow nie podaje, czy suchego, czy gotowego do pracy).
Układ chłodzenia ma dwa odzielne obiegi. Obieg pierwszy, wykorzystujący 12 sekcji chłodnicy (od loka nr 0003 tylko 11), chłodzi wodę z silnika; obieg drugi, wykorzystujący pozostałe 18 sekcji chłodnicy (od loka nr 0003 już 19), chłodzi olej silnikowy w wymienniku woda-olej oraz powietrze sprężone w turbosprężarce.
Generator (alternator) trakcyjny typu GS515 (ГС-515) zapojektowany i produkowany przez zakład Eliektrotiażmasz w Charkowie (Харьковсий завод Электротяжмаш) jest synchroniczny, dwunastobiegunowy, z wentylacją wymuszoną. Moc 1310 kW, napięcie 273 / 153 V, prąd 2*1520 / 2*2700 A; uzwojenie stojana -w układzie dwóch gwiazd; dopuszczalne obroty wirnika 1000 obr./min.; współczynnik sprawności 94,5%. Połączenie wału generatora z wałem korbowym silnika -sprzęgłem elastycznym. Zasilanie obwodu wzbudzenia wirnika generatora nastepuje poprzez prostownik od wzbudnicy typu WS-650W (ВС-650В). Generator ГС-515 ma rozmiary takie same jak generator typu GS501A (ГС-501А - stosowany w lokach ТЭ109 i ТЭ116), ale jest oden o 500 kg lżejszy.
Od loka nr 0003 wpowadzono geneator tracyjny GS-515U2 (ГС-515У2) o mocy max. 1400 kW (napięcie 280 / 175 V, prąd 2*1570 / 2*2500 A), częstotliwość 100 Hz przy obrotach 1000 obr./min.
Prąd z generatora przechodzi przez prostownik UWKT-8U2 (УВКТ-8У2) produkcji Zakładów Elektrotechnicznych w Tallinnie (Таллиннский электротехнический завод), zawieający 168 diod typu WŁ-200-6B (ВЛ-200-6Б).
Silniki trakcyjne typu ЭД-120 produkowane przez zakład Eliektrotiażmasz w Charkowie (Харьковсий завод Электротяжмаш) są czterobiegunowe, są zawieszone "za nos", mają wzbudzenie szeregowe (? - последовательное возбуждение) i wentylację wymuszoną.
Moc nominalna 135 kW (prąd 800 / 456 A, napięcie 205 / 360 V, obroty wirnika od 246 do 1890 obr./min.), maksymalne obroty 2320 obr./min. Masa silnika 3000 kg. Od loka nr 0003 weszły silniki trakcyjne ED-120A (ЭД-120А), różniące się od ЭД-120 jedynie poprawioną izolacją.
Obwody sterownicze i oświetleniowe są na prąd stały o napięciu 110 V. Obwody sterownicze przewidują możliwość trakcji ukrotnionej.
Nastawnik kierunkowy ma położenia dżwigni NAPRZÓD, WSTECZ i ZERO, nastawnik głowny ma pozycję zerową i osiem pozycji roboczych.
Sprężarka dwustopniowa sześciocylindrowa typu PK-5,25 (ПК-5,25) o wydajności 3,5 m³/min. przy 1000 obr./min. jest napędzana silnikiem elektrycznym prądu stałego typu EKT-3 (ЭКТ-3) mocy 21 kW.
Prądnicorozrusznik (стартер-генератор) typu STG-7M (СТГ-7М) służy do rozruchu silnika spalinowego, ładowania akumulatorów i zasilania obwodów prądu stałego, także dla silnika ЭКТ-3 napędzającego sprężarkę; od loka nr 0003 wszedł prądnicorozrusznik typu 2PSG-02 (2ПСГ-02).
Fabrycznie loki wyposażano w baterię akumulatorów kwasowych typu 48TN-450 (ros. 48ТН-450) o napięciu 96 V (łączy się 24 akumulatory dwucelowe 4 V typu 2ТН-450-У2):
np. http://www.vladar.com.ua/ru/products_1_1_1.php , ale można je było zastępować akumulatorami zasadowymi typu 68TPŻNK-250 (68ТПЖН-250) -obecnie chyba niedostępne.
Siła ciągu 343 kN (35 T) przy prędkości 10,3 km/h. Prędkość konstrukcyjna 100 km/h.
Lok ma balast o masie 25 t z płyt żeliwnych - z tego 12 t można zdemontować. Po demontażu tej części balastu, nacisk osi spada z 22,5 t do 21 t, siła ciągu spada do 314 kN (32 T) przy 11,6 kmh.
Zapasy: paliwo 6000 kg, piasek 2300 kg, woda 950 kg (od nru 0003 - 850 kg), olej silnikowy 800 kg (od nru 0003 - 970 kg).
Badania wykazały, że jedna sprężarka (na lokach od nr 0001 do 0016 oraz 0018 i 0019) jest za mało wydajna do szybkiego popełnienia przewodu w składzie złożonym z dumpcarów (sowieckie dumpcary miały straty powietrza pięcio- a nawet sześciokrotnie pzewyższające normy ZSRS), więc eksperymetalnie na loku ТЭМ7-0017 (wyprodukowany w kwietniu 1983 r., obecnie nieczynny) zabudowano dwie sprężarki -Rakow podaje, że tego samego typu co na pozostałych lokomotywach).
Natomiast według http://myswitcher.ru/tem7/tem7_40.html zastosowano zespół sprężarkowy WU 3,5/9-1450 {ros. ВУ 3,5/9-1450} złożony ze sprężarki typu PK-35M {ros. ПК-35М} z lewym kierunkiem obrotów patrząc od strony napędu i silnika typu P2K-02 (ros. П2К-02), z roboczą prękością obrotową 1250 obr./min. Sprężarki starują w odstepie trzech sekund jedna po drugiej.
Układ dwóch sprężarek był stosowany poczynając od lokomotywy nr 0020, w egzemplarzach zamawianych dla przedsiebuorstw podlegających ministerstwom górnictwa węglowego oraz hutnictwa żelaza (stąd wnioskuję, że w lokach dla SŻD instalowano pojedyńcze sprężarki jak w w prototypach).
Romek_L
Odpowiedz

#3
http://www.youtube.com/watch?v=E3WyZXGOcF0


A tutaj rozwinięcie tej serii .
Odpowiedz

#4
Rozwinięciem, o którym wspomniał Kol. BR52 z Zabrza, jest seria ТЭМ14 (TEM14), z dwoma silnikami spalinowymi (pracują oba lub jeden zależnie od zapotrzebowania mocy),
ze sterowaniem wielokrotnym.
Dane techniczne według http://scado.narod.ru/th/th_m_taem14.htm :
Dane ogólne:
-typ pracy: manewry
Układ osi: 2+2-2+2 (po naszemu (Bo'Bo')'+(Bo'Bo')'
Masa służbowa (t) 200
Nacisk osi (T) 25
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 100
Maksymalna siła na haku (kG) 59400 [tj. 582,5 kN]
najmniejszy promień łuku (m) 80
Trwała siła na haku: (kG) 44000 [tj. 431,5 kN] przy prędkości 10.5 km/h
Moc na haku przy stałej sile (KM) 1710 [tj. 1258 kW]
Konstrukcja:
Hamulec elektryczny oporowy (tzw. reostat)
moc hamująca (kW) 1400
Zapas paliwa (kg) 6000
Zapas piasku (kg) 1500
Długość między osiami sprzęgów automatycznych (mm) 21500
Szerokośc pudła (mm) 3280
Wysokość (mm) 5290
Części biegowe:
Silniki trakcyjne ЭДУ133АУХЛ1, ЭДУ133ПУХЛ1
Średnica nowych kół (mm) 1050
Agregat napędowy:
-Silnik spalinowy -typ 8ДМ-21ЭЛУХЛ2 [8DM-21EŁUChŁ2]
-moc nominalna (KM) 1200
UWAGA! NA LOKOMOTYWIE SĄ DWA SILNIKI SPALINOWE!
Przekładnia -elektryczna AC/DC
A teraz dokładniejsze dane silnika spalinowego 8ДМ-21ЭЛУХЛ2 :
Typ według normy ГОСТ [GOST]: 8ЧН21/21
Układ cylindrów: widlasty (V)
Kąt pomiędzy rzędami cylindrów (°) 90
Cykl pracy : Czterosuw
Liczba cylindrów: 8
Średnica cylindra (mm) 210
Skok tłoka (mm) 210
Мoc maksymalna (KM) 1200
przy obrotach wału korbowego (obr/min.) 1400
Jednostkowe zużycie paliwa (g/KMh) 154 [tj. 209 g/kWh]
Masa (t) 6.6

Według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9C14 maszyna ta podobnie jak pierwowzór jest prdukowana przez dawny Zakład Malcewski w Liudinowie, od 2011 roku, i do lutego 2014 r. zbudowano 16 egzemplarzy.
Jest to lokomotywa dla klimatu umiarkowanego - producent przewiduje eksploatację w temperaturach otoczenia od −50 do +40°С.
Maszynista dysponuje podglądem wideo na otoczenie.
Lok może pracować z czynnym jednym agregatem lub obydwoma, zależnie od obciążenia. W zimnej porze roku silnik czynny może podgrzewać (przez wymienniki ciepła) wodę i olej silnika nieczynnego.
Każdy silnik spalinowy napędza "agregat trakcyjny" А724 У2 [A724U2], złożony z prądnicy trakcyjnej typu ГС - 523М [GS523M] i prądnicy potrzeb własnych (mocy 100 kW).
Prądnica trakcyjna ГС - 523М jest trójfazowa synchroniczna, z samoprzewietrzaniem, ma moc 880 kW ze stałym napięciem 400/210 V, przy obrotach wirnika 1500 obr./min. daje częstotliwośc 100 Hz.
Prądnica potrzeb własnych, także z samoprzewietrzaniem, dostarcza prąd stały o dwóch napięciach:
110 V dla obwodu sterowania lokomotywy
28 V do ładowania akumulatorów (a więc i do rozrusznika), napędu pompy olejowej i paliwowej, napędu sprężarki powietrza, obwodów oświetlenia, sterowania i urządzeń pomocniczych.
Prototyp został na zamówienie Ministerstwa Przemysłu i Handlu zaprojektowany i zbudowany przez holding «Синара-Транспортные Машины» [Sinara - Transportnyje Maszyny] i zaprezentwoany w zakłądzie w Liudinowie 4. lipca 2011 r. w ramach Dnia Innowacji. Następnie w dniach 7−10 września 2011 lok był pokazany na III. salonie «ЭКСПО 1520» w Szczerbince.
Fotki loka nr 0001: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=35366

Przydziały służbowe według stanu na 10. lipca 2014:
№ Dyrekcja okręgowa RŻD /Дорога Lokomotywownia/Депо
ТЭМ14-0001 Московская железная дорога Прочее (od lutego 2013 u producenta)
ТЭМ14-0001 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0002 Красноярская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта (ОАО «ВостСибпромтранс».)
ТЭМ14-0003 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0004 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0005 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0006 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0007 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0008 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0009 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0010 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0011 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0012 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0013 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0014 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ14-0015 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ14-0015 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0016 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное

Streszczając: poza prototypem, nr 0002 pracuje na obszarze kolei krasnojarskiej u prywatnego przewoźnika kolejowego ОАО «ВостСибпромтранс» (publiczna spółka akcyjna WostSibpromtrans) nry od 0003 do 0013 włącznie pracują w lokomotywowniТЧЭ-1 Kolei Północnej Jarosławl Główny , nr 0015 z fabryki poszedł do Bekasowa, ale od marca 2014 przeniesiony do Jarosławla, a nry 0014 i 0016 pracują w lokomotywowni ТЧЭ-23 Biekasowo-Sortirowocznoje (dosł. Bekasowo Rozrządowe) Kolei Moskiewskiej.
Romek_L
Odpowiedz

#5
http://parovoz.com/newgallery/pg_view.p ... RU#picture


lokomotywa manewrowa serii ĆME5 . To była jakaś kooperacja Rosjan z Czechami? Czy odpowiedź na TEM7 a może odwrotnie?
Odpowiedz

#6
ЧМЭ5 (czes.: ČME5, po polsku CzME5) to produkt czechosłowacki, 2 prototypy zbudowano w 1985 r. i 10 egzemplarzy w 1990 r. Nic nie wskazuje na kooperację z ZSRR. Przed chwilą zamieściłem w dziale Encyklopedia opis tej maszyny.
Natomiast ТЭМ7 zaczęto produkować w Rosji już w 1975 r.
O tyym loku też jest artykuł w dziale Encyklopedia tego forum.
Teraz dodam:
Najstarszym czynnym w dniu 10. lipca 2014 r. egzemplarzem jest ТЭМ7-0003, eksploatuje go Северо-Кавказская железная дорога (Siewierokawkazskaja żelieznaja doroga czyli Kolej Północnokaukaska)przydział do lokomotywowni ТЧЭ-11 Тимашевская (Timaszowskaja -stacja przy otwartej w 1914 r. linii Primorsko-Achtarsk - Krasnodar, obsługująca miasto Тимашёвск -Timaszowsk, jest to siedziba władz rejonu, w kraju krasnodarskim) - tu info o loku i fotki:
http://trainpix.org/vehicle.php?vid=10234.
Najwyższy czynny numer tej serii w wersji sprzed modernizacji to ТЭМ7-0293, pracuje w Kazachstanie, w kopalni magnetytowej rudy żelaza należącej do spółki akcyjnej Соколовско-Сарбайское горно-обогатительное производственное объединение (АО «ССГПО»)
Po modernie:
ТЭМ7А-0001 rok prod. 1988 - użytkuje go Свердловская железная дорога (Swierdłowskaja żelieznaja doroga), lokomotywownia ТЧЭ-5 Cвердловск-Сорт. (Swierdłowsk sortirowocznyj, w mieście które odzyskało nazwę Екатеринбург tj. Jekatierinburg)
ТЭМ7А-1001 do 1011 -przerobione z rozstawu szyn 1435 mm ( nieudany eksport do Houston, USA - zwrócone) obecnie pracują w przemyśle, w większości w azjatyckiej części Rosji.
Najnowszy na dziś jest wyprodukowany w czerwcu 2014 r. ТЭМ7А-0522, podobnie jak nr 0521 jeszcze nie jeździ rozkładowo, będzie go eksploatować Северо-Кавказская железная дорога (Kolej Pólnocnokaukaska), lokomotywownia ТЧЭ-1 Лихая (Lichaja) -w mieście Каменск-Шахтинский (Kamiensk-Szachtinskij, w obwodzie rostowskim)
Romek_L
Odpowiedz

#7
Dla jasności, bo nie odpowiedziałem wprost - ЧМЭ 5 (ČME5 po czesku / CzME5 po polsku) była czeską próbą odpowiedzi na ТЭМ7 (TEM7).
Przy okazji - najliczniejsza chyba seria lokomotyw świata, czyli manewrowe sześcioosiówki ЧМЭ3 (ČME3 po czesku / CzME3 po polsku) są omówione w dziale Encyklopedia pod
http://www.forumkolejowe.pl/3588.htm
jako że jest to to samo co maszyny S200 budowane dla polskiego przemysłu oraz seria 770 kolei czeskich i słowackich (pierwotnie T669.0 czechosłowackich)
Romek_L
Odpowiedz

#8
Nie wiem czy przypadkiem TGK2 nie jest więcej bo ponad 9000. CzME3 dla Dawnego ZSRR powstało 7500 ale nie wiem ile wyprodukowano dla innych państw ale chyba niej niz brakujące 1500.
Odpowiedz

#9
MichałŁ ma rację. ЧМЭ3 dla Zwiazku Sowieckiego wyprodukowano OIDP 7457 szt., na potrzeby własne Czechosłowacji powstało 110 szt. serii T669 (obecnie w Czechach i Słowacji seria 770, S200 do polskiego przemysłu poszło według http://www.hobbyseiten.de/T669/t669co.html 145 szt. Do Albanii maszyn T669 (był niedawno w Świecie Kolei artykuł o albańskich kolejach, zresztą albański spalinowóz T669 1039 można obejrzeć na Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=5Di2iKlBefg ) poszło sądząc z numeracji taborowej 60 szt. Następnie, do Iraku maszyn serii DES3100 poszło 100 szt., do Syrii 25 szt. LDE1500 oraz 12 szt. DEC120 na tor 1676 mm dla przemysłu hutniczego w Indiach.
Razem wyszło 7907 maszyn.
Co prawda, jeszcze do Gwinei poszło 18 szt., ale to była sprzedaż maszyn używanych w 1996 r., czyli nie doliczamy.
Tymczasem ТГК2 wyprodukowano ponad 9000
Romek_L
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  TE8 -rosyjski przemysłowy spalinowóz liniowy jednokabinowy (pogodna TEM7) RomekL 0 2 325 06.10.2016, 12:45
Ostatni post: RomekL

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.