• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Polska i świat] Trolejbusy
#1
Jako, że posiadamy na forum dział pt. komunikacja miejska a nie posiadamy ani jednego tematu o trolejbusach - niniejszym zakładam taki temat.

Obecnie w Polsce funkcjonują 3 sieci trolejbusowe: w Gdyni i Sopocie, Lublinie i w Tychach. Do lat 90. istniały również linie trolejbusowe w Warszawie (linia do Piaseczna, likwidacja w 1995 roku) i Słupsku (likwidacja w 1999 roku) oraz w Dębicy (system funkcjonował w latach 1988-1990). Inne systemy tj. w Olsztynie, Wałbrzychu, Poznaniu, Legnicy i Gorzowie Wielkopolskim zostały zlikwidowane w czasach PRL. Przed I wojną światową taki środek komunikacji istniał też we Wrocławiu.
Planowano również budowę systemów trolejbusowych w Jeleniej Górze, Bydgoszczy (w czasie okupacji hitlerowskiej) i Gdańsku, a także krótko po II wojnie światowej odtworzenie systemu we Wrocławiu. W przypadku Jeleniej Góry i Bydgoszczy plany wprowadzenia takiego środka komunikacji miały swoje źródło w dużych różnicach wysokości, które trolejbus pokonuje znacznie sprawniej, niż autobus i tramwaj.
Przyspieszenie jest jedną z zalet trolejbusów, ponadto są one cichsze od autobusów, w zakresie wychylenia pałąków są w stanie ominąć przeszkody co stanowi ich przewagę nad tramwajami, są to pojazdy nie zanieczyszczające środowiska i trwalsze od autobusów. Główną wadą jest skomplikowana sieć trakcyjna (dwubiegunowa) i częste problemy ze spadaniem odbieraków.

Więcej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbus# ... y_w_Polsce

Jak widzicie przyszłość tego środka transportu nad Wisłą? W chwili obecnej jest on mało rozpowszechniony, znacznie więcej sieci trolejbusowych można spotkać w innych krajach byłego bloku wschodniego, zwłaszcza w b. ZSRR.
  Odpowiedz
#2
O trolejbusach wiem mało, ale zawsze nurtowało mnie pytanie - jakie są ile zalety? Mobilne jak autobusy nie są, bo mają ten patyk, który ogranicza swobodę poruszania się, pojemne jak tramwaj też nie są, bo gabarytem to zwykły autobus. A więc - o co chodzi?
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
  Odpowiedz
#3
Trolejbusy są popularne na Słowacji. Można je spotkać na przykład w Żylinie. Sam widziałem na własne oczy podczas wakacji. Swoją drogą ciekawy widok, trochę "egzotyczny" - niby autobus, ale jednak ma patyk.
  Odpowiedz
#4
Myślę, że koszty grają tu jedną z głównych ról. Przykładowo przy budowie sieci tramwajowej potrzebujemy torów, taboru, zasilania sieci oraz zazwyczaj wydzielonego miejsca. Tymczasem dla trolejbusów potrzeba tylko taboru i urządzenia do zasilania - poza tym mogą one poruszać się po ulicy jak zwykły środek komunikacji. Przypuszczam - ale zaznaczam, że są to tylko moje domysły - że łatwo tutaj o łamanie patyka w przypadku "lekkiego" odstąpienia od trasy.

Co do tego transportu w Polsce - warto wspomnieć także o koncepcji trolejbusa w Szczecinie czy w Świnoujściu. Ogólnie uważam, że system ten ma prawo powodzenia w mniejszych miastach wojewódzkich czy w aglomeracjach tak jak wspomniany Sopot i Gdynia.
Pociągiem nad Zalew Szczeciński
Wysiadając bądź ostrożny na drodze, następny przystanek: Cmentarz Centralny
  Odpowiedz
#5
Przede wszystkim trolejbusy nie wymagają ropy (jak jest kryzys to pomysł sieci wraca), poza tym trajtki nie generują spalin w miejscu pracy (czyli w miastach mamy czystsze powietrze), a także są tańsze w eksploatacji (silnik elektryczny jest trwalszy od spalinowego, nie wymaga smarowania, częstego serwisu itp). Całość ma jedną wadę: paskudnie wyglądająca sieć.

Sens ma tam, gdzie nie ma miejsca na klasyczny tramwaj (czyli wąskie ulice/brak możliwości wyłączenia ruchu), a z jakiegoś powodu nie chcemy autobusu albo nie stać nas na tramwaj Tongue
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#6
W Lublinie wybudowano trolejbusy zamiast tramwajów z uwagi na spore górki.
Trolejbusy są bardzo zrywne nie ma porównania przy "zbieraniu się ze świateł" miedzy Jelczem PR110 w wersji spalinowej i elektrycznej.
Co to wypadania pałąków z sieci teraz to już nie jest takim problemem teraz są inne ślizgacze. A w razie wypadnięcia jest specjalny mechanizm ściągający pałąki do dołu wiec nie narobią bałaganu na sieci.
Co do piękności sieci teraz w Lublinie stawiają nową sieć wygląda całkiem elegancko.

W Byłym ZSRR trolejbusy są rzeczywiście bardzo popularne ( podobno były bardzo lubiane przez Stalina). W Tamtych rejonach jest bardzo tani prąd dlatego są one tak popularne.
Tam też były ciężarówki trolejbusy.

I jeszcze link do strony gdzie możemy poczytać i pooglądać "Trajtki" z Lublina
http://www.lubus.info/index.php
  Odpowiedz
#7
@mikrobart
Największy sens mają trolejbusy w miastach, w których występują duże różnice wysokości. Ponadto ceny prądu nie rosną tak szybko, jak ceny paliw ropopochodnych, nie bez znaczenia jest też aspekt ochrony czystości powietrza, trwałość tych pojazdów (oceniana na 20-25 lat, podczas, gdy zwykły autobus miejski jeździ 10-15 lat) i zmniejszony hałas. Wszystko wypisałem już na początku ;-)
W razie zaistnienia przeszkody trolejbus może ją wyminąć w zakresie wychylenia pał (2-3 metry, jak podaje Wikipedia), poza tym w niektórych nowoczesnych trolejbusach montowany jest dodatkowy napęd spalinowy lub akumulatorowy w razie konieczności pokonania krótkiego odcinka bez trakcji (przydatne w sytuacjach awaryjnych).
Największa wada to właśnie skomplikowana w budowie, szpecąca sieć trakcyjna znacznie zmniejszająca konkurencyjność trolejbusu wobec zwykłego autobusu.

Pytanie do znawców. Czy trolejbusy posiadają jakąś instalację odgromową? Jak ona działa? W tramwajach działa na dość prostej zasadzie, nadmiar napięcia "idzie" w szyny (drugi biegun), ale trolejbus po szynach nie jeździ (no, chyba, że Translohr).
  Odpowiedz
#8
http://transit.parovoz.com/muralista/pg ... 059&LNG=RU
Ukraiński trolejbus pomocy technicznej.
  Odpowiedz
#9
Oczywiście że posiada.
Tylko że zamiast w szynę idzie w drugi przewód (-) który jest uziemiony.
Dodatkowo jak w sieci kolejowej/tramwajowej tak i w trolejbusowej na słupach są mocowane odgromniki które są połączone z przewodem zasilającym.
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
  Odpowiedz
#10
ET40 napisał(a):Do lat 90. istniały również linie trolejbusowe w Warszawie (linia do Piaseczna, likwidacja w 1995 roku)
Tak gwoli ścisłości: w Warszawie trolejbusy jeździły od 1946 do 1973 (kilka linii w centrum) i potem 1983-1995 (jedna linia do Piaseczna)
  Odpowiedz
#11
Ma ktoś może dane w temacie kosztów wozokilometra trolejbusem?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#12
Dane z Polski z 1965 roku są w tej publikacji (tabela 2.2)
  Odpowiedz
#13
Ale to jest z lat 60. przy dzisiejszych cenach paliwa kształtuje się to pewnie nieco inaczej.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#14
... natomiast porównanie kosztów z 2007 roku jest tutaj.

[ Dodano: 2012-05-04, 20:07 ]
A żeby zanudzić na śmierć: porównanie kosztów dla Edmonton, Kanada (2008) jest tutaj, po angielsku (tabela 7.2 na str. 3).
  Odpowiedz
#15
http://www.youtube.com/watch?v=NH2bmVqeC3Q
Węgierski filmik o trolejbusach.
  Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Polska] Kurioza komunikacyjne ET40 94 12 172 31.01.2019, 10:08
Ostatni post: SAP102
  [Polska] Bezpłatny transport miejski Mariusz W. 79 8 473 18.09.2014, 20:56
Ostatni post: Poznanski_mech
  Trolejbusy a bezpieczeństwo elektryczne rustsaltz 21 2 869 17.04.2012, 20:21
Ostatni post: rustsaltz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości