• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wykolejnica
#1
Wykolejnica jest jednym z elementów systemu zabezpieczenia ruchu kolejowego, który jest obecnie używane na polskiej sieci kolejowej i nie tylko.

Patrząc na historię owego urządzenia, możemy dowiedzieć się, że były pierwotnie używane w kopalniach, gdzie rozpędzony tabor kolejowy stwarzał zagrożenie dla górników.

Wbrew pozorom oraz nazwie, głównym zadaniem wykolejnicy nie jest wykolejanie taboru a zabezpieczanie ruchu kolejowego przed wjazdem wszelkiego rodzaju taboru na użytkowaną trasę kolejową. Obecnie najczęściej można je spotkać na bocznicach czy nieużywanych torach stacyjnych, gdzie ewentualne wykolejenie nie powinno wywołać większych szkód.

Wykolejnica zbudowana jest z stalowego elementu, nałożonego na szynę kolejową, który po zetknięciu się z kołem taboru kolejowego podważa go tym samym powodując jego wykolejenie. Istnieje także rodzaj przenośnej wykolejnicy, ustawianej tam gdzie nie istnieje potrzeba montowania wykolejnicy stałej.

W zależności od rodzaju, wykolejnice mogą być obsługiwane ręcznie lub zdalnie. W tym drugim przypadku, nakładanie bądź zdejmowanie jest wykonywane przy użyciu pędni lub napędu wykolejnicowego.

Wykolejnice są oznakowane znakiem Z1wk (stój - wykolejnica na torze), dzięki czemu prawie do minimum spada zagrożenie przypadkowego wykolejenia taboru.

Na podstawie wikipedii orazprywatnej strony internetowej opracował Jan Parszewski
Pociągiem nad Zalew Szczeciński
Wysiadając bądź ostrożny na drodze, następny przystanek: Cmentarz Centralny
  Odpowiedz
#2
Możesz dodać że wykolejnic nie można stosować na torach, na których realizowane są przebiegi pociągowe.
  Odpowiedz
#3
Dokładnie zadaniem wykolejnicy jest osłonięcie pociągu przed najechaniem z boku przez manewrujący tabor i stosuje się ją tam, gdzie nie można zastosować zwrotnicy ochronnej. Czaszę wykolejnicy maluje się na kolor czerwony, a na schematach oznacza symbolem Wk i numerem. Wykolejnicę należy osłaniać jedną (jeżeli wykolejnica jest uzależniona w przebiegach-wtedy umieszcza się ją z prawej strony patrząc od toru zabezpieczanego) lub dwoma (jeśli nie jest-wtedy po obu stronach w ten sposób, aby była oznakowana z obu stron) latarniami.

Wykolejnice są prawe i lewe a ich użycie zależy od warunków miejscowych. Należy je montować 4-6 metrów przed ukresem chronionego rozjazdu

Wykolejnice nastawiane ręcznie należy zamykać zamkami.

Jak czujesz niedosyt to WTB-E10 czeka Wink
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#4
A jeszcze są takie wykolejnice podwójne:
http://kolprojekt.fm.interia.pl/pliki/foto/wk2.jpg
  Odpowiedz
#5
A takie podwójne to odpowiednik rozjazdu angielskiego kierującego na tor zakończony kozłem oporowym. Stosuje się takie coś w miejscach, gdzie wykolejnicami osłania się dwa tory w jednym punkcie.

Tak w ogóle to właśnie doczytałem, że wykolejnice takie jakie znamy to nie jedyna opcja osłaniania toru. Są jeszcze na przykład zwrotnice z ruchomą jedną iglicą (w życiu nie widziałem), tory piaskowe (też nie widziałem, ale mogę sobie wyobrazić) oraz żeberka zasypane piaskiem i zakończone kozłem oporowym (opcja najbardziej kosztowna)
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz
#6
Proszę bardzo tu masz zwrotnicę z jedną ruchoma iglicą
http://parovoz.com/newgallery/pg_view.p ... RU#picture
A tu nawet z dwiema
http://parovoz.com/newgallery/pg_view.p ... RU#picture

Tu na dole masz schemat toru piaskowego
http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/sign_wszwr.php
  Odpowiedz
#7
Witam!
czy może Ktoś orientuje się, ile może (mniej więcej) kosztować "wykolejnica S-49 z jednym lub dwoma zamkami"? albo może Ktoś zna jakiś link, który mógłby mnie wprowadzić w ceny tego typu urządzeń. Pozdrawiam.
  Odpowiedz
#8
http://www.kombud.com.pl/pl/firma/wykol ... 0,208.html
http://www.favore.pl/186554_wyroby-kole ... eckie.html

Trzeba przedzwonić i spytać.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości