Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SR61
#1
SR61

Spalinowe wagony silnikowe SR61 były pojazdami powstałymi z przebudowy SN61-170 oraz SN61-537. Służyły one do prac "sieciowców", głównie przy konserwacji sieci trakcyjnej.

Konstrukcja nowych składów pozostała prawie wcale niezmienna, w porównaniu do pierwowzoru. Przedewszystkim zmieniła się prędkość konstrukcyjna - w przypadku SN61 było to 108 km/h w przebudowanej wersji tylko 100 km/h. Oprócz tego -ze względu na przeznaczenie - pojazd został wyposażony w pantografy, otrzymał również nowe malowanie. Poza tym SR61 nie róźnił się już niczym od oryginału.

Pierwszy egzemplarz powstał w 1976 na wskutek przebudowy wspomnianego już wyżej SN61-170 i otrzymał oznaczenie SR61-001. Następny i jak się później okazało ostatni już pojazd tej produkcji powstał dopiero 9 lat później i otrzymał oznaczenie SR61-002. Opróćz tego został wyposażony w dodatkowe reflektory, czego nie posiadał "starszy brat".

Wagony SR61 oprócz swojego pierwotnego celu służyły także jako salonki. Pierwszy nich czyli SR61-001 stacjonował w lokomotywowni Gdynia Grabówek gdzie był eksploatowany do 1996 roku, kiedy został przeniesiony do skansenu w Kościerzynie gdzie obecnie służy za kasę biletową. Drugi SR61-002 pierwotnie stacjonował w Olsztynie, skąd później został przeniesiony do Warszawy Pragi. Ze względu na spore uszkodzenia już od 1992 roku nie wykonywał jazd samodzielnie, a 10 lat później został zezłomowany.

Data oddania do eksploatacji: 1971 (SN61-170) 1976 (SR61-001)
Producent Ganz Mavag Budapeszt, przebudowany przez ZNTK Poznań
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Moc ciągła: 500 KM
Całkowity ciężar w stanie służbowym: 57,8 t
Całkowita długość: 24215 mm
Średnica kół napędowych: 940 mm

Na podstawie strony Parowozownii w Kościerzynie oraz Wikipedii opracował Jan Parszewski



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.