Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rodzaje posterunków i nastawni
#1
Może ktoś rzeczowo wyjaśnić, jakie są rodzaje posterunków/nastawni, oraz jaka jest ich rola w ruchu kolejowym?
Odpowiedz

#2
Ca³e ksi±¿ki mo¿na o tym napisaæ, zreszt± ju¿ nawet zosta³y napisane :-P Na pocz±tek polecam "Technologia transportu kolejowego" Zalewski, Siedlecki, Drewnowski.
A tak pokrótce to mamy posterunki:
os³onne - skrzy¿owania dwóch linii, linii kolejowej z tramwajow±, sploty torów, przej¶cia przez mosty zwodzone, przej¶cia szlaku dwutorowego w jednotorowy i na odwrót
pomocnicze - odga³êzienia bocznic szlakowych
nastêpcze - zapowiadawcze (czyli stacje i p.odg.), odstêpowe (zarówno z obsad± jak i automatyczne) i bocznicowe.
Odpowiedz

#3
A jak nie chce Ci się czytać całej książki to tu masz wszystko w pigułce:
http://transportszynowy.pl/kolposterunkiruchu.php
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#4
Cytat:"Technologia transportu kolejowego" Zalewski, Siedlecki, Drewnowski.
Nie byłbym w stanie komuś tej książki polecić. Zawiera masę błędów.

Oprócz podanych wyżej w linku posterunków ruchu są jeszcze posterunki techniczne
Pozdrawiam ;-)
Odpowiedz

#5
Ja tak to pisze po swojemu
Jeśli chodzi o nastawnie to na stacji mamy nastawnie dysponujące i wykonawcze
- Dysponująca (jest na każdej stacji) to tam gdzie urzęduje dyżurny ruchu na niej są bloki blokady liniowej ona zarządza ruchem pociągów na przyległych liniach i w swoim okręgu manewrowym daje też dyspozycje do nastawni wykonawczych.
-Wykonawcza urzęduje tam nastawniczy wykonuje polecenia z nastawni dysponującej.
Co do posterunków
-odstępowe dzielą szlak i umożliwiają prowadzenie większej ilości pociągów.
- bocznicowe, jeżeli bocznica odgałęzia się na szlaku to wtedy może powstać przy niej taki posterunek który będzie kierował ruchem.
- odgałęźne kiedy szlak rozdziela się
- osłonne zabezpieczają ruch na skrzyżowaniu dwóch linni kolejowych albo np mosty zwodzone.
Często bywają mieszaniny np osłonno odstepowe albo bocznicowo odstępowe.
Teraz doszły także LCSy.
Odpowiedz

#6
Lub fachowo Ir-1
PL-PKPIC | Zapraszam - *Baza Wagonów Kolejowych*
Odpowiedz

#7
Cytat:- Dysponująca (jest na każdej stacji)

Cytat:Teraz doszły także LCSy.
Coś się wyklucza :-P
Pozdrawiam ;-)
Odpowiedz

#8
Jakbyś szukał to będzie prędzej:

http://www.lutek.kolej.org.pl/instrukcje/
PL-PKPIC | Zapraszam - *Baza Wagonów Kolejowych*
Odpowiedz

#9
Mika napisał(a):
Cytat:- Dysponująca (jest na każdej stacji)

Cytat:Teraz doszły także LCSy.
Coś się wyklucza :-P

Masz rację skoro stacja sterowana jest zdalnie. Ale chyba musi być jakaś możliwość sterowania lokalnego gdyby była jakaś awaria ?
Odpowiedz

#10
LCS, to będzie chyba nastawnia zdalnego sterowania ruchem wg. Ir-1.

Cytat:Masz rację skoro stacja sterowana jest zdalnie. Ale chyba musi być jakaś możliwość sterowania lokalnego gdyby była jakaś awaria ?

Posterunki przylegle nazywamy posterunkami zdalnie sterowanymi. Wzajemne usytuowanie w terenie tych posterunków może tworzyć układ liniowy, obszarowy lub mieszany. Te nastawnie, które są na poszczególnych odcinkach nazywane są nastawniami miejscowymi. Służą np. tak jak napisałeś, podczas awarii LCS lub np. podczas manewrów na danym posterunku.
PL-PKPIC | Zapraszam - *Baza Wagonów Kolejowych*
Odpowiedz

#11
Jeszcze dotyczące nastawni
http://www.transportszynowy.pl/usrk.php


Miałem gdzieś jeszcze w zeszycie jak w praktyce wszystkie posterunki wyglądają. Jak będziesz potrzebować to wrzucę skany.
After student session. Na kolejowe sprawy już czas
Odpowiedz

#12
Ciekawie posterunku ruchu opisuje książka "Technika ruchu kolejowego, cz. 1 Prowadzenie ruchu pociągów" Gajdy.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#13
MichałŁ napisał(a):......
- Dysponująca (jest na każdej stacji) to tam gdzie urzęduje dyżurny ruchu na niej są bloki blokady liniowej ona zarządza ruchem pociągów na przyległych liniach i w swoim okręgu manewrowym daje też dyspozycje do nastawni wykonawczych........

Na nast. dysponującej wcale nie muszą znajdować się bloki blokady liniowe.
1. Linia bez blokady liniowej z zapowiadaniem telefonicznym
2. Nastawnia na dużych st. z min 2 okręgami nastawczymi znajdująca się po środku - blokadę liniową obsługują nastawnie wykonawcze.
3. Małe stacje na liniach gdzie nast. dysponująca znajdowała się w budynku stacyjnym a z dwóch stron znajdowały się nast. wykonawcze
Galeria Miłośników Fotografii Kolejowej http://www.gmfk.pl

Przesiadłem się z Windy na Ubuntu 16.04 Nigdy więcej Windowsa :-)
Odpowiedz

#14
Człowiek uczy się cały życie i głupi umiera.
Zawsze myślałem że to nastawnia dysponująca odpowiada za ruch na przyległych szlakach. A po drugie myślałem że takie telefoniczne zapowiadanie ( bez żadnych blokad) to się już stosuje tylko w razie jakiś awarii albo jakiś szczególnych sytuacji ruchowych..
Odpowiedz

#15
Cytat:Zawsze myślałem że to nastawnia dysponująca odpowiada za ruch na przyległych szlakach.
No bo tak jest.
Cytat:A po drugie myślałem że takie telefoniczne zapowiadanie ( bez żadnych blokad) to się już stosuje tylko w razie jakiś awarii albo jakiś szczególnych sytuacji ruchowych..
No wiadomo że na szlakach gdzie ruch jest duży jakaś blokada będzie, ale to nie oznacza że na 'mniej' ważnych telefoniczne zapowiadanie wystąpić nie może.
Pozdrawiam ;-)
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.