Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Sterowanie niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html)
+---- Wątek: Sterowanie niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok (/thread-8362.html)



Sterowanie niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok - yahya - 01.10.2023

Mam pytanie techniczne do znawców. Interesuje mnie działanie mechanizmu sterowania niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok serii E10, E40 itd., który w niemieckim jest określany jako Schaltwerk. To wyrób firmy BBC o oznaczeniu N28h. Nie wiem, czy po polsku ta część nazywa się mechanizmem przełącznika pośredniego.

Lokomotywy Einheitslok mają 28 ustawień prędkości, wybieranych zadajnikiem. Z tego co przeczytałem, transformator w tych lokomotywach o mocy ok. 4MW ma 28 odczepów na uzwojeniu wtórnym, które dają następujące napięcia: 26.3V, 52.7V, 79.0 V, 100.6 V, 122.2 V, 143.8V, 156.3 V, 168.7 V, 181.2 V, 193.7V, 206.2V, 218.6V, 234.4V, 250.1, 265.9V, 281.6 V, 297.4 V, 316.4V, 335.5V, 354.5V, 373.5V, 395.1V, 416.7V, 438.3V, 459.9V, 487.2V, 514.6V i 542.0V. Zatem ww. przełącznik N28h ma załączać odpowiednie napięcia, by lokomotywa ruszyła i nabierała prędkości. Jedyny opis, jaki znalazłem, nie jest zbyt szczegółowy:
http://www.br110.de/T_Schaltwerk.htm
http://www.br110.de/T_Transformator.htm

W internecie dostępne są nagrania z pracy przełącznika N28h. Widać napęd z łańcucha oraz iskry przeskakujące między stykami.



Moje pytania:
 
  1. Czy przełożenia ww. przełącznika N28h regulowane są mechanicznie, czy elektrycznie z zadajnika prędkości w kabinie maszynisty?
  2. Czy ktoś posiada schemat styków N28h, który zobrazowałby jego działanie przy danym położeniu zdajnika i mógłby się nim podzielić?
  3. Jaka jest trwałość styków w N28h skoro przy przełączaniu sypią się z niego iskry oraz całego mechanizmu, jeśli wykorzystuje napęd łańcuchowy?