Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Wypadek z 1968 r (stopa między iglicą a opornicą) - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+--- Wątek: Wypadek z 1968 r (stopa między iglicą a opornicą) (/thread-8019.html)



Wypadek z 1968 r (stopa między iglicą a opornicą) - przewodnik84 - 09.01.2022

Witam. Mam pytanie do osób znających się na temacie. W grudniu 1968 roku w pobliżu stacji Nasielsk w wyniku potrącenia przez pociąg zginął mój wujek. Wujek pracował w nastawni i jak niesie "legenda rodzinna" w czasie usuwania przez niego śniegu ze zwrotnicy, inny pracownik nastawni przełożył zwrotnicę układając drogę przebiegu dla pociągu Warszawa-Gdynia, w wyniku czego stopa została uwięziona między iglicą a opornicą i wujek nie był w stanie opuścić toru przed jadącym składem. Mam pytanie na ile jest to możliwe? Czy iglica dociśnięta do opornicy jest w stanie zmiażdżyć ludzką stopę w grubym zimowym obuwiu ? Czy w wyniku nieprzylegania iglicy do opornicy nie doszłoby do wykolejenia jadącego ze znaczną prędkością pociągu? Mówimy o infrastrukturze kolejowej z roku 1968. Dziękuję za odpowiedzi.


RE: Wypadek z 1968 r (stopa między iglicą a opornicą) - Ogórkowy - 10.01.2022

Na kursie mówiono mi, że to miażdżenie stopy to mit*, ale wolę tego nie sprawdzać na własnej skórze. Wiele też zależy od urządzeń - przy ręcznym przekładaniu nie powinno dojść do takiej sytuacji. Zresztą, ciekawe jak udało się utwierdzić ten przebieg, skoro iglica nie dolegała do opornicy.

* Chociaż w jednej kronice kolejowej, chyba o BHP przy usrk, była mowa właśnie o takim potrąceniu.


RE: Wypadek z 1968 r (stopa między iglicą a opornicą) - Paweł Piotr - 12.01.2022

"Zresztą, ciekawe jak udało się utwierdzić ten przebieg, skoro iglica nie dolegała do opornicy."
Błąd w rozumowaniu. Przebieg został utwierdzony, bo iglica dolegała do opornicy - włożenie stopy (w bucie) między iglicę a opornicę w okolicach nasady iglicy, a więc około 4 m od napędu iglic nie powoduje żadnej przeszkody w przełożeniu zwrotnicy i uzyskaniu jej krańcowego położenia (z doleganiem do opornicy), można ją utwierdzić, równocześnie włożona stopa zostanie skutecznie uwięziona.


RE: Wypadek z 1968 r (stopa między iglicą a opornicą) - Ogórkowy - 12.01.2022

Rzeczywiście, mój błąd. Czyli, jak rozumiem, jest to możliwe? To pewnie dlatego tyle się mówi na pouczeniach, żeby nie wkładać stopy gdzie popadnie.