Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Przewoźnicy - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+--- Wątek: Przewoźnicy (/thread-8.html)

Strony: 1 2


Przewoźnicy - lech - 05.06.2010

Cytat:Przewozy Regionalne Sp. z o.o. – spółka transportowa należąca do samorządów województw, organizująca kolejowe pasażerskie przewozy regionalne, powstała dzięki formalnemu wydzieleniu przez prywatyzację z Polskich Kolei Państwowych.

Przewozy Regionalne organizują także transport związany z imprezami masowymi, koloniami oraz pociągi na zamówienie indywidualne.
.
Cytat:PKP Intercity S.A. (w skrócie: PKP IC) – spółka grupy PKP, obsługująca tzw. najwyższy sektor kolejowych przewozów pasażerskich, do których zaliczają się pociągi kwalifikowane (z miejscami rezerwowanymi) EuroCity, InterCity, ekspresowe, Tanie Linie Kolejowe, niektóre pociągi międzynarodowe oraz przewozy w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia. Spółka powstała dzięki formalnemu wydzieleniu z Polskich Kolei Państwowych na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP (1998-2001), choć dominującym udziałowcem spółki (w 99,99 %) pozostaje nadal PKP S.A., a więc de facto skarb państwa.

Cytat:PKP Cargo SA – publiczny operator kolejowych przewozów towarowych. Spółka utworzona została przez Polskie Koleje Państwowe na bazie

* Sektora Przewozów Towarowych PKP, Katowice (1998-2001)
* wcześniej Dyrekcji Trakcji i Zaplecza Warsztatowego w Krakowie (1997-1998)
* wcześniej lokomotywowni, wagonowni

jak też stacji towarowych

Cytat: PTK Holding S.A. zajmuje się przewozem ładunków masowych, kompleksową obsługą bocznic, spedycją i logistyką transportową, utrzymaniem torów, pracami ziemnymi. Usługi te realizuje na podstawie licencji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

LOTOS Kolej Sp. z o.o. jako przewoźnik realizuje przewozy kolejowe, głównie produktów naftowych do i z stacji zakładowej Grupy Lotos - Gdańsk Olszynka do następujących stacji kolejowych: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Wiślany, Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdynia Port, Rypin, Mława, Emilianów k. Radzymina, Modlin, Małkinia, Koluszki, Piotrków Tryb. Tow., Malczyce, Lubin Górniczy, Wola Rędzińska, Zduńska Wola, Czechowice Dziedzice, Jasło.

Główna sfera działalności PTKiGK S.A. (Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem) wykonywanie przewozów kolejowych - jest w naszym kraju działalnością licencjonowaną. Licencja jest w naszym systemie prawnym - spójnym z prawodawstwem Unii Europejskiej - certyfikatem kompetencji wydawanym przez Urząd Transportu Kolejowego.


Rail Polska Sp. z o.o.
w marcu 2003 roku zakupiła dwie firmy: ZEC TRANS sp. z o. o. we Wrocławiu oraz PPUH Kolex sp. z o. o. we Włosienicy obejmując 100% udziałów w kapitale zakładowym obu firm. Każda z tych firm w sierpniu 2003r. uzyskała licencje na przewozy kolejowe oraz wynajem taboru kolejowego. Były to pierwsze licencje w Polsce.



Pol-Miedź Trans Sp. z o.o.- w roku 1991 Kombinat Górniczo Hutniczy Miedzi przekształcił się w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa przyjmując nazwę KGHM Polska Miedź S.A., której oddziałem został Zakład Transportu. W 1997 roku Zakład Transportu został wydzielony z ciągu technologicznego produkcji miedzi jako Pol-Miedź Trans Spółka z o.o. należąca do grupy kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A.


ORLEN KolTrans Sp. z o.o. należy do Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S A. Spółka działalność komercyjną rozpoczęła z początkiem 2001 r. W 2002r. Spółka uzyskała certyfikat ISO 9001:2000, co stanowi potwierdzenie wysokiej jakości świadczonych przez ORLEN KolTrans Sp. z o.o. usług i jest gwarantem dla obecnych
i przyszłych kontrahentów.


Spółka CTL Logistics S.A. rozpoczęła swoją działalność w dziedzinie spedycji kolejowej - głównie materiałów chemicznych - na początku lat dziewięćdziesiątych. Bardzo dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa w ciągu kilku lat zaowocował powstaniem Grupy CTL (Chem Trans Logistic Holding Polska S.A.), która obecnie dysponuje własnym taborem trakcyjnym, kilkoma tysiącami wagonów, terminalami przeładunkowymi oraz agencjami celnymi.



PCC Rail - jaworznicka firma zajmująca się wydobyciem piasku i przewozami kolejowymi, obecnie należąca do niemieckiego koncernu PCC AG. Wywodzi się z Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach, z której wyodrębniła się w 1990 roku. Spółka posiada licencję przewoźnika towarowego od października 2003 roku, a od sierpnia 2005 także licencję na przewozy pasażerskie. Obecnie jest to jeden z wiodących prywatnych przewoźników kolejowych w Polsce.



Arriva PCC Sp. z o.o. to spółka joint-venture z siedzibą w Warszawie będąca wspólnym przedsięwzięciem dwóch międzynarodowych koncernów działających w branży kolejowej:
- Arriva plc
- PCC Rail S.A.
posiadających po 50% udziałów.



SKM w Waraszawie- Warszawska Szybka Kolej Miejska to naziemna sieć szybkiej kolei miejskiej łączącej centrum Warszawy z jej obrzeżami oraz przedmieściami. Warszawska Szybka Kolej Miejska ma być uzupełnieniem metra i alternatywą dla autobusów podmiejskich.Kolej ta powstaje na już istniejących torach należących do PKP Polskich Linii Kolejowych. Dysponuje taborem kolejowym typu 14WE, który jest gruntowną modernizacją EZT EN57.



Koleje Mazowieckie - spółka pasażerskich przewozów kolejowych wspólnie utworzona przez samorząd Województwa mazowieckiego (51 % akcji) oraz PKP Przewozy Regionalne, Sp. z o.o. (49 %). Tabor składa się w większości z jednostek EN57 (184 sztuki) wypożyczanych od PKP Przewozy Regionalne, częściowo zmodernizowanych przez ZNTK w Mińsku Mazowieckim. Ostatnio zostały zakupione używane szynobusy z Niemiec.


Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. - spółka z grupy PKP wykonująca przewozy pasażerskie. Trasa WKD wiedzie przez obszary gmin: Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek oraz dzielnice m.st. Warszawy: Włochy, Ochota i Śródmieście. Linia z Warszawy do Grodziska liczy 32,8 km (linia nr 47), a jej odgałęzienie do Milanówka - 3 km (linia nr 48).



Szybka Kolej Miejska w aglomeracji gdańskiej - wydzielony system kolei miejskiej łączący Gdańsk, Sopot, Gdynię, Rumię, Redę oraz Wejherowo. Jest jedynym w pełni wykształconym systemem SKM w Polsce. Obsługiwany przez spółkę-córkę PKP "PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.".


źródła: wikipedia i Kolejowy Portal Informacyjny



- mikrobart - 05.06.2010

Przypinam, wątek bardzo przydatny. Musimy tylko dodać Koleje Dolnośląskie.


- NeonTiger - 06.06.2010

Cytat:East West Railways Sp. z o.o. – przewoźnik kolejowy w Polsce oferujący jedynie przewozy towarowe. Spółka ta założona została w 2007 we Wrocławiu przez Railion Deutschland AG (obecnie DB Schenker Rail Deutschland AG) i PCC Rail S.A.. PCC Rail S.A. przejęta została w 2009 przez koncern Deutsche Bahn AG i od listopada 2009 nosi nazwę DB Schenker Rail Polska S.A.).



- mikrobart - 06.06.2010

Chyba nowa nazwa to DB Arriva, ale - tu ciekawostka, na stronie Arrivy nadal widnieje informacja, że
lech napisał(a):Arriva PCC Sp. z o.o. to spółka joint-venture z siedzibą w Warszawie będąca wspólnym przedsięwzięciem dwóch międzynarodowych koncernów działających w branży kolejowej:
- Arriva plc
- PCC Rail S.A.
posiadających po 50% udziałów.



- yafal3390 - 06.06.2010

Koleje Śląskie też się tworzą


- mikrobart - 06.06.2010

Oraz Koleje Wielkopolskie, przewoźników przybywa, ciekawe czy ilość przełoży się na jakość.


- TOMEKKOT - 06.06.2010

Ja jestem za Spółkami a nie kolejami samorządowymi, w Wielkopolsce chętnie bym zobaczył DB Arivve.


- mikrobart - 06.06.2010

Z tego co czytałem w jakimś wywiadzie z władzami DB Arrivy, to na razie nie są zainteresowany wychodzeniem poza kujawsko-pomorskie i pomorskie, czego zbytnio nie rozumiem. Może braki taborowe?


- Łukasz Turek - 06.06.2010

mikrobart napisał(a):Oraz Koleje Wielkopolskie, przewoźników przybywa, ciekawe czy ilość przełoży się na jakość.

Koleje Wielkopolskie - od kiedy ja to słyszę.


- mikrobart - 06.06.2010

Dogrzebałem się takiego oto artykułu-wywiadu:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037, ... _roku.html

Wynikałoby z niego, że w Kolejach Wielkopolskich coś drgnęło.


- Łukasz Turek - 06.06.2010

2010-02-18 - papier zniesie wszystko. Czym bedą jeździć? Kiblami? To nie te czasy, że KM dostało od PKP (wtedy) jednostki.


- mikrobart - 06.06.2010

Chcą przejąć od PRki szynobusy, które w sumie należą do Urzędu Marszałkowskiego.


- Łukasz Turek - 06.06.2010

A co z resztą taboru? Kilka szynobusów - co to jest? Nic.


- mikrobart - 06.06.2010

To co mają wystarczy na racjonalną ilość pociągów na 2-3 liniach, może na początek wystarczy. Tylko czy to na prawdę ruszy w tym roku? Hm, no jakoś nie jestem człowiekiem dużej wiary, pomimo szumnych zapowiedzi.


- sphinx - 06.06.2010

Nie ma już spółki PKP PR, są Przewozy Regionalne (i od razu 7 mln zł rocznie taniej ;-) ).